Localizations image

Duża turbodziura - przyczyna

Czas przeczytania tekstu: 2 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena:

Występowanie turbodziury świadczyć może o awarii zmiennej geometrii turbiny lub też o uszkodzonej sztandze gruszki turbiny. Turbodziura to nic innego jak zwłoka, opóźniona reakcja pojazdu na wciskany pedał gazu. Aby zniwelować niedoładowanie turbiny z niskich obrotów, producenci opracowali mechanizm zmiennej geometrii turbiny.

Duża turbodziura - przyczyna
Duża turbodziura - przyczyna

Turbodziura wystąpić może również w turbosprężarce po regeneracji. Przyczyną może być niedokładnie przeprowadzony proces: brak precyzyjnej regulacji siłownika turbiny lub też niedbale przeprowadzony proces czyszczenia zmiennej geometrii turbiny – to wszystko wpływa na jej późniejszą pracę.

1. Turbo dziura - jak zlikwidować

Jeżeli jesteś właścicielem turbosprężarki bez zmiennej geometrii, zalecamy jej wymianę na turbo z mechanizmem VNT. Jeżeli natomiast posiadasz turbosprężarkę ze zmienną geometrią, a turbodziura w dalszym ciągu spędza Ci sen z powiek, powinieneś udać się do serwisu specjalizującego się w naprawie układów turbodoładowanych, gdzie turbina zostanie poddana regulacji, która zniweluje zjawisko turbodziury.

Turbo dziura i jej objawy

Występowanie zjawiska turbodziury przede wszystkim związane jest z chwilowym spadkiem mocy pojazdu. Jeżeli jadąc z niską prędkością w pewnym momencie dodasz gazu, pojazd osowiale zacznie przyspieszać, aż po kilku sekundach odczujemy gwałtowny wzrost prędkości. Pojazd przejdzie wtedy w tryb pracy awaryjnej, o czym poinformuje adekwatna kontrolka na desce rozdzielczej pojazdu.

Turbo dziura i jej objawy
Turbo dziura i jej objawy

Zmienna geometria turbiny nie jest jedyną technologią, która ma na celu eliminację turbodziury. Producenci skupili się także na komponentach turbosprężarki, między innymi na wirniku, dopracowując go tak, aby miał jak najmniejszą bezwładność, wykonując go z lżejszych materiałów takich jak np. ceramika. Kolejnym rozwiązaniem było zastosowanie turbin typ BiTurbo oraz TwinTurbo. Duży wirnik jest efektywniejszy, ale wymaga większej ilości czasu na rozkręcenie się, z kolei mały wirnik rozkręca się szybciej, montaż dwóch turbosprężarek sprawa, że uspławniając się one podczas swojej sekwencyjnej pracy, która przez to jest płynniejsza oraz wydajniejsza.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Turbina Ford Focus – Nowa, Używana, Regenerowana 02 października 2018

Turbina Ford Focus – Nowa, Używana, Regenerowana

1. Po regeneracji, naprawie, czy nowa, używana - Turbina Ford Focus | Pewne części...

Wadliwa budowa turbosprężarki samochodowej silnik 1.6 HDI 02 października 2018

Wadliwa budowa turbosprężarki samochodowej silnik 1.6 HDI

1. WADLIWA BUDOWA TURBINY SAMOCHODOWEJ – CZYSZCZENIE KIEROWNIC TURBINY – CZĘŚCI...

Turbina a DPF 23 września 2020

Turbina a DPF

Zagłębienie się w tematy motoryzacyjne owocuje zwiększeniem świadomości na...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO