Do czego służy turbina w dieslu?

Turbosprężarka w dieslu służy do dostarczenia większej ilości tlenu przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa – samochód porusza się szybciej, ale mniej pali. Turbosprężarka – czyli dwa elementy połączone ze sobą jednym wałkiem; na jednym końcu znajduje się turbina, której wirnik napędzany jest spalinami silnika, natomiast na drugim końcu wtłaczająca do układu dolotowego powietrze – sprężarka. Działanie urządzenia turbo jest dość proste, mianowicie spaliny, które opuszczają silnik przez kolektor wydechowy napędzają wirnik, wprawiając go w ruch, następnie wraz z obrotem wirnika turbiny, obraca się koło kompresji, które zasysa powietrze z atmosfery i wypycha je w stronę kolektora dolotowego. W ten sposób do cylindrów trafia więcej powietrza, dzięki któremu zwiększone zostają osiągi silnika przy obniżeniu zużycia paliwa. Powietrze w czasie sprężania ulega mocnemu nagrzaniu, dlatego występuje jeszcze jeden proces – schłodzenia powietrza.
Turbosprężarka - jak działa i jak się z nią obchodzić? - Turbina w samochodzie Diesel
Aby dobrze zrozumieć działanie turbosprężarki, trzeba wiedzieć o dwóch podstawowych elementach jej budowy – turbinie i sprężarce, które są umieszczone na jednym wale. Gazy wylotowe silnika, które są skierowane na turbinę, napędzają równocześnie wirnik sprężarki, która przez to wtłacza do cylindrów większą ilość powietrza. Właśnie dlatego do każdego cylindra trafia większa ilość tlenu, która umożliwia spalanie w tej samej objętości komory znacznie większej ilości paliwa, co z kolei przekłada się na wzrost mocy silnika. Przez to, że turbosprężarka jest skomplikowanym mechanizmem, jest narażona na działanie ogromnych sił i bardzo wysoką temperaturę. Ekstremalne warunki jej pracy wymagają odpowiednich środków smarnych, dlatego należy bezwzględnie przestrzegać zaleceń producenta odnośnie rodzaju i klasy lepkości oleju stosowanego w silniku.
1. Turbosprężarka – zasada działania, budowa, eksploatacja - Silnik z turbiną
Zasada działania turbosprężarki jest prosta – wirnik turbiny zamontowany jest w systemie wydechowym i zasilany jest przez spaliny, które trafiają tam z silnika. W układzie dolotowym znajdziemy drugi wirnik, który ma szansę funkcjonować poprzez wyprofilowane łopatki, dzięki którym wtłacza do jednostki napędowej powietrze, którego ciśnienie jest większe niż ciśnienie atmosferyczne. To właśnie powoduje, że silnik w aucie wyposażonym w turbosprężarkę pracuje efektywniej. Warto wiedzieć, że moc, którą chcemy uzyskać, jest zależna od wielkości dawki paliwa spalonej w danej jednostce czasu. Jedną z najważniejszych zasad eksploatacji jest dbanie o czystość silnika, co oznacza przede wszystkim regularną wymianę oleju silnikowego wraz z filtrem.
2. Objawy uszkodzenia turbiny w dieslu - jak rozpoznać zużycie? - Jazda z uszkodzona turbina
Do objawów uszkodzonej turbosprężarki zaliczymy:
1. Spadek mocy silnika – odczujemy wtedy, że nasz samochód nie przyspiesza tak szybko, jak kiedyś oraz nie osiąga prędkości maksymalnej.
2. Czarny dym, który wydobywa się z rury wydechowej, może wskazywać na nieprawidłową pracę lub awarię turbiny.
3. Włączanie się trybu awaryjnego silnika podczas przyspieszania, co może świadczyć o zatarciu zmiennej geometrii.
4. Wysoki ubytek oleju silnikowego, a także ślady oleju na przewodach układu dolotowego i wydechowego.
3. Jak jeździć autem z turbiną? - Kiedy włącza się turbina w samochodzie
Turbosprężarka jest urządzeniem silnie obciążonym, dla którego najczęstszą przyczyną awarii jest niewłaściwy styl jazdy użytkownika oraz nieregularna wymiana oleju. Warto pamiętać, aby rozgrzać samochód z turbodoładowaniem przed jazdą, nie powinno się ruszać natychmiast po uruchomieniu silnika, dlatego odczekaj około 30 sekund, aby olej dotarł do wszystkich zakamarków układu smarowania.

Zasady prawidłowej eksploatacji turbiny dotyczą także unieruchamiania napędu, dlatego po dotarciu na miejsce docelowe nie wyłączaj natychmiast silnika, warto dać mu 2-3 minuty na ochłodzenie – szczególnie po dynamicznej jeździe. Bardzo ważna jest odpowiednia eksploatacja, ale równie ważna jest także pielęgnacja, dlatego pamiętaj o regularnej wymianie oleju wraz z filtrem.
Dodaj komentarz
