blog

Dlaczego zacina się zmienna geometria?

20 października 2021

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
turbosprężarka - regeneracja

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Zacinanie, blokowanie łopatek zmiennej geometrii turbiny spowodowane może być:

a) dużą ilością nagaru oraz innych zanieczyszczeń,
b) rdzą na mechanizmie VNT,
c) uszkodzonym zaworem podciśnienia.

W takiej sytuacji wymagane jest rozruszanie zmiennej geometrii. Decydując się na czyszczenie zmiennej geometrii turbiny bez rozbierania, należy być świadomym tego, że sposób ten okazać się może niewystarczający. O ile rdza nie stanowi dużego problemu, tak już usunięcie nagaru jest znacznie trudniejsze.

W przypadku gruszki turbiny wymiana jej na nową będzie znacznie lepszym rozwiązaniem niż próba naprawy. Oprócz zaworu podciśnienia można sprawdzić stan zaworu N75.

1. Kłopot z zacinającą się zmienną geometrią turbiny – czyszczenie VNT

Jeżeli zawiesza się turbina w Twoim TDI oraz towarzyszy temu spadek mocy pojazdu, a także gęste chmury dymu wydobywające się z układu wydechowego to znak, że prawdopodobnie doszło to usterki mechanizmu VNT. Należy w takiej sytuacji poddać turbosprężarkę procesowi naprawczo-regeneracyjnemu. Turbosprężarka po rozbiórce poddawana jest czyszczeniu w specjalistycznej maszynie, następnie ponownie dokonywane są jej dokładne oględziny, podczas których okazać się może, że doszło do uszkodzenia jej komponentów i należy je wymienić na sprawne.

Kiedy turbina do regeneracji – typowe oznaki

O tym, że turbo należy dać do regeneracji świadczy nie tylko dziwne zachowanie pojazdu i wspomniany dym z wydechu, ale także głośna praca turbosprężarki. Najczęściej spotykane dźwięki uszkodzonej turbosprężarki to: gwizdanie, wycie, świst, zgrzytanie, chrobotanie. Objawem, który również zwiastować może awarię układu turbodoładowania jest wyciek oleju, a także znaczny ubytek paliwa.

Kiedy wystąpi awaria turbiny podczas jazdy, należ przerwać podróż i wezwać lawetę. Można oczywiście zaryzykować kontynuowanie jazdy, ale wyłącznie do najbliższego warsztatu. Bagatelizowanie awarii turbo oraz jazda z tak niesprawnym pojazdem spowodować może liczne problemy nie tylko z układem turbodoładowania, ale również będzie miało to negatywny wpływ na jednostkę napędową, jak i filtr cząstek stałych DPF.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.50

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.50
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Darek
2023-01-12 14:53:52
Zmienna geometria może się zacinać z różnych powodów. Może to być spowodowane uszkodzeniem mechanicznym, brakiem odpowiedniego smarowania, niedrożnością przewodów olejowych lub innymi problemami związanymi z systemem. Aby dokładnie ustalić przyczynę, konieczna jest diagnostyka i ewentualnie naprawa u specjalisty.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60