Turbosprężarka może się zepsuć głównie z kilku poniższych przyczyn:
1. Brak smarowania elementów – użycie niskiej jakości oleju silnikowego, który zawiera zanieczyszczenia, może prowadzić do niewystarczającego smarowania lub zatkania kanałów olejowych, co bardzo negatywnie wpływa na prace turbo.
2. Przegrzanie podzespołu - natychmiastowe wyłączenie silnika po długiej jeździe bez ostygnięcia może spowodować przegrzanie turbosprężarki. Pamiętaj, aby turbinie dać zawsze przynajmniej 2 minuty na ostudzenie, dzięki temu będziesz cieszył się jej dłuższą żywotnością.
3. Nieprawidłowe użytkowanie – częste przyspieszanie i hamowanie może przeciążyć silnik i uszkodzić turbo.
4. Brak systematycznej konserwacji - zaniedbanie wymiany oleju silnikowego, filtrów paliwa czy innych elementów eksploatacyjnych przyczynia się do awarii turbosprężarki.
5. Naturalne zużycie – turbosprężarka tak samo, jak inne komponenty z biegiem czasu zużywa się i wymaga regeneracji lub wymiany.
Dbając o regularne serwisowanie, stosując odpowiedni olej silnikowy wysokiej jakości oraz nie przeciążając silnika, możesz znacznie wydłużyć żywotność turbosprężarki.


Ile wytrzymuje turbosprężarka w samochodzie?
Turbosprężarka w samochodzie może wytrzymać nawet do 200 tys. kilometrów. Dokładna żywotność turbiny może się jednak różnić w zależności od czynników, takich jak: jakość tankowanego paliwa, systematyczność konserwacji, sposób użytkowania pojazdu, częstotliwość serwisowania czy jakość używanego oleju silnikowego. Aby wydłużyć trwałość turbiny nawet do jej maksymalnego okresu eksploatacyjnego, należy pamiętać o odpowiedniej dbałości o podzespół, a w przypadku problemów z turbo szybko reagować.
Jak rozpoznać, że turbina się psuje?

Turbina może psuć się, jeżeli zauważysz poniższe objawy awarii w swoim aucie:
1. Utrata mocy i prawidłowego przyspieszenia.
2. Dym z wydechu w kolorze czarnym, białym lub niebieskim.
3. Nietypowe dźwięki, takie jak gwizdanie lub szum.
4. Niekontrolowany wzrost zużycia paliwa lub kontrolka Check Engine.
5. Wyciek oleju silnikowego, który informuje nas, że uszkodzeniu uległy uszczelki.
Jeśli zauważysz którykolwiek z powyższych symptomów, należy natychmiastowo skonsultować się z mechanikiem w specjalistycznym serwisie, aby przeprowadzić dokładną diagnostykę i uniknąć dalszych uszkodzeń silnika.
Czego nie lubi turbina?
Turbina najbardziej nie lubi agresywnej jazdy i gwałtownego wkraczania na wysokie obroty silnika. Inne czynniki, które negatywnie wpływają na turbosprężarkę to głównie brak chłodzenia po jeździe, zanieczyszczenia w oleju silnikowym lub paliwie, brak systematycznej konserwacji czy nadmiernie długie przerwy w użytkowaniu. Unikaj tych czynników, aby cieszyć się prawidłowo działającą turbiną, jak najdłużej.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze