blog

Dlaczego turbosprężarka bierze olej?

12 września 2022

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
Regeneracja Turbosprężarki

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Dlaczego turbosprężarka bierze olej?

Przyczyną sytuacji, w której turbosprężarka bierze olej, najczęściej nie jest usterka samego podzespołu, ale innych elementów układu, na przykład filtra DPF czy katalizatora, a także zanieczyszczenie filtra powietrza lub zaworu EGR. Turbina samochodowa często puszcza olej, w szczególności w przypadku samochodów z dość wysokim przebiegiem i mocno wyeksploatowanym stanem, dlatego nieszczelna turbosprężarka stanowi poważną wadę układu turbodoładowania i wymagana jest konieczna wizyta w autoryzowanym serwisie. Miejmy świadomość, że jazda z uszkodzoną turbiną jest niewskazana, ponieważ w dość krótkim czasie może przyczynić się do awarii silnika, która może być niemożliwa do naprawienia. Pamiętajmy, że spalony, nieświeży olej może zdeformować przewód lub jego całkowicie go zapchać. „Turbosprężarka bierze olej” czy „turbosprężarka puszcza olej” to hasła, z którymi użytkownicy turbodoładowanych samochodów często zgłaszają się do mechaników, traktując takie zjawiska jako zwiastun poważnej i kosztownej awarii silnika.

Turbosprężarka puszcza olej – czy to awaria? - Turbina bierze olej przyczyny

Wyciek oleju z turbiny spowodowany może być wahaniami ciśnienia panującego w układzie turbodoładowanie. Te wahania wraz z niekorzystnymi zmianami często powoduje między innymi ingerencja w budowę układu wydechowego – wycięcie filtra cząstek stały lub katalizatora. Często przyczyna wydostawania się oleju z podzespołu tkwi również w tym, że do korpusu wirnika dopływa zbyt mała ilość powietrza, co może być spowodowane zanieczyszczeniem zaworu EGR lub filtra powietrza. Wyraźnym objawem takiej usterki jest zaolejenie korpusu turbiny oraz intercoolera i kolektora ssącego, a także niebieskie zabarwienie spalin wydostających się z wydechu. Warto wiedzieć, że do sytuacji, w której turbosprężarka puszcza olej, dojść może wtedy, gdy w układzie znajduje się za dużo środka smarującego.

1. Wycieki oleju z turbosprężarki to nie zawsze awaria - Cieknąca turbina po regeneracji

Nie ma możliwości, aby podczas prawidłowego działania i nieuszkodzonego systemu łożyskowania turbiny, olej wydostawał się. Pojawiające się wycieki środka smarującego nie są same w sobie przyczyną, lecz symptomem, który wskazuje na możliwość wystąpienia prawdziwej przyczyny awarii. Najczęstsze przyczyny wycieku oleju silnikowego, nie są związane z uszkodzeniem turbosprężarki i nie oznaczają konieczności przeprowadzania regeneracji. Wyciek oleju z turbosprężarki po regeneracji może wskazywać, że ten proces nie został przeprowadzony dokładnie. Może być to spowodowane nieszczelnościami w układzie turbodoładowania, co oznacza, że w trakcie regeneracji nie doszło do wymiany uszczelek lub został niedokładnie dobrany ich rozmiar.

Turbina bierze olej

2. Wycieki oleju z turbosprężarki - Turbo bierze olej objawy

Do jednych z najczęstszych przyczyn wycieków oleju z turbosprężarki, ale niezwiązanymi z jej awarią, zaliczymy: niewłaściwie działający system odpowietrzania układu korbowego, przedmuchy silnika, a także inne, często dość banalne zjawiska blokujące swobodny spływ oleju z turbiny. Częstym powodem wizyt kierowców w serwisach, które zajmują się naprawą turbin, jest sytuacja, w której turbosprężarka puszcza olej do intercoolera, klienci dostrzegają kapiący olej z podzespołu lub wykrywają olej od zimnej strony turbiny. Jeżeli użytkownik zauważy wyciek oleju z turbosprężarki, może to wskazywać na utrzymanie w silniku zbyt wysokiego poziomu oleju, przez co substancja nie ma możliwości swobodnego dopływu do miski olejowej.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Karol
2022-12-30 09:39:53
Turbosprężarka bierze olej z kilku powodów. Poniżej wymieniono kilka z nich: Uszkodzenie uszczelniaczy: Uszczelniacze w turbosprężarce są odpowiedzialne za utrzymanie ciśnienia oleju i uniemożliwienie jego przedostawania się do komory spalania. Jeśli uszczelniacze są uszkodzone lub zużyte, olej może dostać się do komory spalania, co prowadzi do zwiększenia poziomu oleju w turbosprężarce. Zużycie łożysk: Łożyska w turbosprężarce są odpowiedzialne za utrzymanie wałka turbosprężarki w ruchu. Jeśli są zużyte lub uszkodzone, mogą powodować nieprawidłowe działanie turbosprężarki, co może prowadzić do przeciekania oleju. Uszkodzenie obudowy: Obudowa turbosprężarki jest odpowiedzialna za utrzymanie ciśnienia w jej wnętrzu. Jeśli obudowa jest uszkodzona lub pęknięta, olej może przedostawać się do komory spalania. Niski poziom oleju: Niski poziom oleju w silniku może prowadzić do nadmiernego zużycia oleju w turbosprężarce. Nieprawidłowa obsługa: Nieprawidłowa obsługa, taka jak nieregularne wymienianie oleju lub nieprawidłowa jego jakość, może prowadzić do uszkodzenia turbosprężarki i przeciekania oleju. Jeśli zauważysz, że turbosprężarka bierze olej, należy natychmiast skontaktować się z mechanikiem, aby ustalić przyczynę i podjąć odpowiednie działania naprawcze. W przeciwnym razie problem może się pogorszyć i spowodować poważniejsze uszkodzenia silnika.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60