Turbina wyje, gdy dochodzi do nieprawidłowego przepływu powietrza lub gazów. Głównym powodem, dlaczego występuje dany problem, jest nieszczelność w układzie dolotowym lub wydechowym. Takie rozszczelnienia mogą powodować, że powietrze lub gazy będą przepływać przez turbosprężarkę w sposób niekontrolowany, co może prowadzić do powstawania zjawiska wyjącej turbiny. Kolejnym czynnikiem mogą być uszkodzone wirniki lub łopatki, przez to turbina pracuje nierównomiernie, co może prowadzić do odgłosu wycia wydobywającego się z turbosprężarki. Nie zawsze jednak odgłos ten świadczy o problemie, szczególnie jeśli nie jest głośny i towarzyszył pracy turbosprężarki od samego początku. W turbosprężarce jest wirnik kompresora, który spręża powietrze i dostarcza je do cylindrów silnika. W miarę zwiększania się prędkości obrotowej turbosprężarki powietrze jest wprowadzane do wirnika z większą siłą i prędkością. Ten przyspieszony przepływ powietrza może generować charakterystyczny dźwięk wycia. Warto zaznaczyć, że nie wszyscy kierowcy uważają ten dźwięk za niepożądany. Dla wielu entuzjastów samochodów sportowych czy tuningu dźwięk turbosprężarki jest często postrzegany jako atrakcyjny i kojarzony z większą mocą i wydajnością silnika.


W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Kiedy wiadomo, że turbina jest do wymiany?
Turbina jest do wymiany, gdy ulegnie trwałemu uszkodzeniu. Może to być spowodowane przez szereg czynników, w tym: zużycie mechaniczne, uszkodzenia spowodowane przegrzaniem lub zanieczyszczeniami. Najbardziej typowe objawy dla zniszczonej turbosprężarki, która potrzebuje wymiany jest:
• Spadek mocy silnika- jeśli turbina jest uszkodzona i przestaje dostarczać odpowiednią ilość sprężonego powietrza do silnika, może to prowadzić do odczuwalnej utraty jego osiągów.
• Wyższa ilość zużywanego paliwa- z powodu obniżonej efektywności spalania.
• Nieprawidłowe dźwięki, takie jak gwizdanie, piski, klekotanie lub huczenie, które wydobywają się z okolic turbosprężarki, mogą sugerować problemy z tym urządzeniem.
Warto podkreślić, że ostateczna diagnoza i decyzja o wymianie turbosprężarki powinna być dokonana przez specjalistę lub mechanika samochodowego.
Czym grozi jazda z uszkodzoną turbiną?
Jazda z uszkodzoną turbiną wiążę się przede wszystkim ze znacznym spadkiem mocy i osiągów pojazdu, przez co samochód może być mniej reaktywny. Może to utrudniać wykonywanie manewrów wymagających szybkiego przyśpieszania lub jazdy pod górę. Uszkodzenie tego elementu może wpływać na nieprawidłowe spalanie paliwa, co z kolei zwiększa emisje zanieczyszczeń do atmosfery, co jest nie tylko szkodliwe dla środowiska, ale także może spowodować problemy z przepisami dotyczącymi emisji spalin. Jazda z uszkodzoną turbosprężarką może również obciążać silnik, co zwiększa ryzyko poważniejszych uszkodzeń i konieczności kosztownych napraw innych komponentów.

Jak wyczyścić turbinę bez demontażu?
Czyszczenie turbiny bez demontażu może być wykonane za pomocą specjalnego preparatu chemicznego. Preparat ten należy dodać do paliwa i pozwolić na jego przepłynięcie przez układ dolotowy i wydechowy (włącz silnik i pozwól mu pracować na wolnych obrotach przez około 15 min). Preparat rozpuści zanieczyszczenia i osady, które mogą gromadzić się w turbinie.
Czyszczenie turbiny bez demontażu może być skutecznym sposobem na usunięcie zanieczyszczeń i osadów. Jednak, w przypadku poważnego zabrudzenia turbiny, może być konieczny demontaż i czyszczenie turbiny w profesjonalnym warsztacie.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze