Olej silnikowy odgrywa kluczową rolę w smarowaniu turbosprężarki głównie ze względu na wysokie obciążenia i temperatury, jakie doświadcza turbina w trakcie pracy. Oto dlaczego olej ma wpływ na smarowanie komponentu:
1. Redukcja tarcia- turbosprężarka pracuje przy wysokich prędkościach obrotowych, a łożyska oraz łopatki wirnika muszą się poruszać ze sobą w dużych prędkościach. Olej silnikowy działa jako smar, który zmniejsza tarcie między ruchomymi częściami, co zmniejsza zużycie i przegrzewanie się.
2. Chłodzenie- wysokie temperatury panujące wewnątrz turbo mogą być niebezpieczne dla jego elementów, szczególnie dla łożysk i wirników. Olej silnikowy pełni rolę chłodziwa, odprowadzając ciepło z obszarów wysokiej temperatury wewnętrznej turbosprężarki do chłodzenia w układzie olejowym silnika.
3. Ochrona przed korozją- olej wpływa na turbosprężarkę również antykorozyjne, co jest istotne w przypadku podzespołu, który może być narażony na problemy ze względu na działanie wysokich temperatur i obciążeń.
Wobec tego olej jest niezbędny do prawidłowego smarowania i chłodzenia turbiny, a jego jakość i właściwości mogą mieć istotny wpływ na trwałość komponentu oraz całego silnika. Dlatego ważne jest regularne sprawdzanie poziomu oleju silnikowego i jego regularne wymiany zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.


Jak sprawdzić smarowanie turbiny?
Aby profesjonalnie sprawdzić smarowanie turbiny 1.9 TDI, warto skontaktować ze specjalistycznym serwisem. Jednak istnieją również kilka kroków, które możesz podjąć samodzielnie:
1. Oględziny wizualne- sprawdź, czy turbina jest czysta i sucha, bez widocznych śladów oleju na obudowie. Natomiast ewentualne naloty lub plamy na obudowie mogą wskazywać na wyciek lub nieszczelność.
2. Sprawdzenie ciśnienia oleju- jeśli masz dostęp do odpowiednich narzędzi, możesz również sprawdzić ciśnienie oleju w układzie smarowania turbiny. Niskie ciśnienie oleju może wskazywać na problemy ze smarowaniem.
3. Badanie dźwięków- podczas pracy silnika, zwróć uwagę na ewentualne niepokojące dźwięki związane z turbosprężarką, takie jak świszczące lub piszczące dźwięki. Mogą to być sygnały o problemach ze smarowaniem lub uszkodzeniami wewnętrznymi.
Turbina puszcza olej do wydechu objawy

Jeśli turbina puszcza olej do wydechu, może to objawiać się kilkoma charakterystycznymi objawami:
- nadmierne kopcenie z rury wydechowej oraz wzrost temperatury spalin,
- spadek osiągów silnika, zwłaszcza podczas przyśpieszania lub jazdy pod górę,
- znacznie większe zużycie oleju silnikowego,
- zabrudzenie układu wydechowego i innych komponentów,
- wzrost temperatury spalin z wydechu.
Powyższe symptomy zazwyczaj oznaczają awarię, dlatego zalecamy skonsultowanie się z mechanikiem lub specjalistą od turbosprężarek, aby dokładnie zdiagnozować problem i podjąć odpowiednie działania naprawcze.
Nowa turbina puszcza olej do intercoolera – dlaczego tak się dzieje?
Puszczenie oleju do intercoolera przez nową turbosprężarkę może być spowodowane różnymi czynnikami, w tym:
- wada fabryczna lub wada produktu,
- niewłaściwy montaż podzespołu,
- za duże wibracje lub obciążenie,
- uszkodzenia podczas transportu lub instalacji.
W przypadku nowej turbiny, która puszcza olej do intercoolera, konieczne jest przeprowadzenie dokładnej diagnozy, aby ustalić przyczynę problemu.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze