Nie powinno się od razu gasić Diesla z turbosprężarką, ponieważ turbina, która działa w wysokich temperaturach, potrzebuje czasu na schłodzenie. Po intensywnej jeździe, zwłaszcza gdy silnik pracował na wysokich obrotach, turbo osiąga bardzo wysoką temperaturę (nawet 900°C). Wówczas, wyłączenie jednostki napędowej natychmiast po zatrzymaniu może doprowadzić do przegrzania i uszkodzenia jej elementów, ponieważ wirnik po zaprzestaniu podróży nadal się kręci. Momentalne wyłączenie silnika powoduje, że olej przestaje być rozprowadzany po układzie, przez co turbosprężarka traci smarowanie oraz nie jest w stanie skutecznie odprowadzać nadmiaru ciepła. Dlatego zaleca się, aby przed wyłączeniem pojazdu, zwłaszcza po intensywnej jeździe, pozostawić jednostkę napędową, chociaż 90 sekund na biegu jałowym. Pozwali to na stopniowe ochłodzenie turbosprężarki i zmniejsza ryzyko jej uszkodzenia.
Ile czasu studzić turbo?
Zazwyczaj zaleca się, aby studzić turbo przez chociaż 60-90 sekund. Dokładny czas potrzebny na schłodzenie turbosprężarki zależy od tego, jak intensywnie był eksploatowany silnik. W przypadku samochodów użytkowanych na co dzień w normalnych warunkach, wystarczy nawet około 30 sekund na wolnych obrotach przed wyłączeniem silnika. Jeśli jednak jednostka napędowa była używana na pełnych obrotach przez dłuższy czas, zaleca się, aby dać turbosprężarce więcej czasu na schłodzenie. W praktyce oznacza to około 1-2 minut na biegu jałowym przed zgaszeniem auta.
Jak dbać o turbinę w Dieslu?
Poniżej przedstawiamy zasady, jak należy dbać o turbinę w Dieslu:
1. Unikaj gwałtownego przyspieszania – zbyt szybkie przyspieszanie, szczególnie na zimnym silniku, może spowodować nadmierne obciążenie turbosprężarki i jej szybsze zużycie.
2. Regularnie wymieniaj olej silnikowy – turbina jest smarowana olejem, zatem ważne jest, aby wymieniać go zgodnie z zaleceniami producenta. Zbyt stara ciecz traci swoje właściwości smarne, co może prowadzić do zatarcia turbosprężarki.
3. Tankuj wysokiej jakości paliwem – olej napędowy o słabej jakości może prowadzić do zanieczyszczeń w układzie paliwowym, co negatywnie wpłynie na pracę komponentu.
4. Unikaj jazdy na rezerwie – może to sprawić, że w zbiorniku pojawią się zanieczyszczenia, które mogą trafić do turbo.
5. Schładzaj silnik przed wyłączeniem – jak już wcześniej wspomniano, po dłuższej jeździe na pełnych obrotach należy ostudzić podzespół.
6. Systematycznie wykonuj przeglądy – serwisowanie pomaga wykryć ewentualne problemy z turbosprężarką we wczesnym stadium, zanim dojdzie do poważnych awarii.
Ile wytrzyma turbosprężarka w Dieslu?
Turbosprężarka w Dieslu zazwyczaj wytrzymuje w granicach 150-200 tys. kilometrów. Żywotność turbiny zależy jednak od wielu czynników, takich jak eksploatacja pojazdu, dbałość o regularną wymianę oleju, jakość tankowanego paliwa, styl jazdy czy użytkowanie w trudnych warunkach. Zazwyczaj turbosprężarka w silniku Diesla wytrzymuje około 200 tys. kilometrów. Jednak, przy odpowiedniej trosce o silnik i turbo, może ona służyć nawet dłużej.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze