blog

Dlaczego nie można zgasić silnika diesla?

20 czerwca 2022

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
regeneracja turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Może być to spowodowane rozbieganiem sinika Diesla, które może zaskoczyć kierowcę w najmniej oczekiwanym momencie i spowodować nieodwracalne zniszczenia silnika. Do rozbiegania jednostki dochodzi, gdy do komory spalania dostaje się olej. Wtedy te środek smarujący spala się jak paliwo, ponieważ silnik Diesla ma zapłon samoczynny i proces ten przebiega niekontrolowanie. Zasysanie oleju do komory spalania dzieje się przede wszystkim przez zużytą turbosprężarkę. Jednostka napędowa, która spala swój własny olej, pracował będzie na skrajnie wysokich obrotach i nie będzie możliwe zgaszenie go przekręceniem kluczyka w stacyjce. Jeżeli nic z tym nie zrobimy, to silnik będzie pracował tak długo, aż nie wypali całego oleju lub nie ulegnie zniszczeniu.

Jak reagować gdy silnik diesla nie gaśnie? - Nie można zgasić silnika diesla

Gdy turbosprężarka zassie olej i wywoła ogromne obroty silnika, aby uratować jednostkę napędową trzeba jak najszybciej go „zdławić” skrzynią biegów i układem przeniesienia napędu, czyli hamujemy, wrzucamy najwyższy możliwy bieg, a następnie szynko puszczamy sprzęgło, jednocześnie wciskając pedał hamulca i zaciągając hamulec ręczny. Tylko w taki sposób teoretycznie nie dopuścimy do zatarcia się silnika, pod warunkiem, że uda nam się go zatrzymać, zanim turbina wyssie cały olej.

Nie można zgasić samochodu mimo braku kluczyka - Po wyłączeniu zapłonu silnik dalej pracuje

Do rozbiegania Diesla dochodzi wtedy, gdy do komory spalania dostaje się olej silnikowy. Wtedy środek smarujący zaczyna się spalać jak paliwo, a z racji tego, że Diesel ma zapłon samoczynny, to proces ten przebiega niekontrolowanie. Samochód spalający swój własny olej silnikowy, będzie pracował na skrajnie wysokich obrotach i nie będzie możliwe zgaszenie pojazdu poprzez przekręcenie kluczyka w stacyjce. Jeżeli kierowca nic z tym nie zrobi, to silnik będzie pracował tak długo, aż nie wypali się z oleju lub nie ulegnie zniszczeniu – zatarciu. Jeżeli opanujemy tę sytuację w odpowiednim momencie, możemy uniknąć kosztownych uszkodzeń silnika.

Rozbieganie silnika – choroba szalonych diesli - Nie można zgasić samochodu

Przyczyną rozbiegania silnika Diesla jest samoczynne spalanie się oleju silnikowego, który dostaje się do komory spalania przez nieszczelności turbosprężarki. Do takiej awarii może dojść wyłącznie w turbodieslach. Jedynym sposobem na zatrzymanie rozbiegania silnika jest po prostu zduszenie napędu przez gwałtowne zwolnienie sprzęgła na najwyższym biegu. Najczęściej scena z tego zjawiska wygląda następująco – auto stoi na środku drogi, dosłownie tonąc w kłębach dymu, które wydobywają się spod maski oraz z rury wydechowej, głośno przy tym rycząc.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Sebastian
2022-12-30 15:01:20
Zgaszenie silnika diesla bezpośrednio po jego uruchomieniu może prowadzić do uszkodzenia turbosprężarki. W trakcie pracy silnika diesel uwalnia olej, który jest niezbędny do smarowania turbosprężarki. Jeśli silnik zostanie zgaszony bezpośrednio po uruchomieniu, olej nie zdąży dotrzeć do turbosprężarki, co może prowadzić do jej uszkodzenia. Dlatego zaleca się, aby po uruchomieniu silnika diesla odczekać kilka minut, zanim go zgasisz. Czas ten jest potrzebny, aby olej zdążył dotrzeć do turbosprężarki i zapewnić jej prawidłowe smarowanie. Warto też pamiętać, że po uruchomieniu silnika należy odczekać kilka sekund, zanim naciśnie się pedał gazu, aby uniknąć nadmiernego obciążenia turbosprężarki. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do sposobu użytkowania silnika diesla lub chcesz dowiedzieć się więcej o sposobach jego konserwacji, skontaktuj się z mechanikiem lub specjalistą.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60