Dlaczego diesla z turbiną nie gasi się od razu?
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek! | ||
---|---|---|
Cena: Regeneracja turbosprężarki |
od 289 zł (netto) | |
Turbina po regeneracji | od 500 zł | |
Nowa turbosprężarka | od 900 zł | |
Czas realizacji | 24 - 48 h | |
Gwarancja | 2 lata bez limitu kilometrów | |
Stan | dostępne |
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
Diesla z turbiną nie powinno się gasić od razu, ponieważ wysoka temperatura spalin i ogromna prędkość pracy turbosprężarki skutkuje nagrzaniem się tego podzespołu, nagłe wyłączenie silnika powoduje ustanie obiegu oleju, który odpowiada za jej chłodzenie i smarowanie – co grozi zatarciem turbosprężarki. Dlatego tak ważne jest, aby po pokonaniu długiej trasy, tuż przed zgaszeniem silnika odczekać około 1-2 minuty, w celu spokojnego zredukowania obrotów turbiny do zera. Zgaszenie rozgrzanej jednostki napędowej spowodować może, że obracający wirnik doprowadzi do zwęglenia się oleju, co w konsekwencji może być przyczyną powstawania zatorów w przewodach olejowych. A więc co może zrobić jeszcze kierowca, aby nie doprowadzić do szybkiej awarii układu turbodoładowania? Przede wszystkim warto pamiętać o niekatowaniu zimnego silnika, co oznacza, że w przypadku uruchamiania silnika pierwszą czynnością nie powinno być wciskanie pedału gazu w podłogę, a odczekanie około 30 sekund na rozgrzanie się jednostki napędowej.
Nie wyłączaj od razu silnika - Dlaczego Diesla nie gasi się od razu
Wysoka temperatura jest jednym z największych wrogów turbosprężarki, ale przy pracującym silniku jej łożyska stale są zaopatrywane w olej chroniący przed zatarciem. Gorzej, kiedy jednostka napędowa zostanie nagle wyłączona, szczególnie po forsownej jeździe. Wtedy odcina się dopływ środka smarującego, a ruchome elementy turbiny jeszcze przez chwilę obracają się bezwładnie. Co skutkować może zatarciem łożysk. Dlatego tak ważne jest wychłodzenie podzespołu po zakończonej jeździe. Jeśli po dynamicznej, dłuższej podróży wjeżdżamy do miasta i poruszamy się z małymi prędkościami i na niewielkich obrotach przez kilkanaście minut, to temperatura turbosprężarki znacząco spadnie i nie będzie trzeba czekać aż tylu minut na wyłączenie silnika.
1. Studzenie silnika turbo - ile czasu czekać, kiedy gasić? - Zasada gaszenia silnika diesla
Po długiej i dynamicznej podróży powinniśmy odczekać około 1-2 minuty, utrzymując pracę silnika na biegu jałowym, aby wirnik turbiny wytracił swoją prędkość, a wciąż pracujący olej obniżył temperaturę podzespołu, zanim silnik zostanie wyłączony. Jeżeli podróżowaliśmy na krótkim dystansie, wystarczy około 30 sekund, aby skutecznie ostudzić turbinę. Jeżeli jesteśmy na autostradzie i planujemy zjazd na stację paliw czy parking, to warto zwolnić tempo jazdy mniej więcej 1-2 kilometry przed zjechaniem.
2. Dlaczego "nie można" gasić silnika od razu po zatrzymaniu? - Chłodzenie turbiny po zatrzymaniu samochodu
Nie powinno się gasić rozgrzanego silnika, ponieważ może to spowodować, że obracający się wirnik spowoduje zwęglenie się oleju. Jeżeli w trakcie podróży używaliśmy silnika na wysokich obrotach, to przed wyłączeniem silnika powinniśmy schłodzić turbinę. Proces chłodzenia polega na zostawieniu pracującego samochodu na biegu jałowym na około 1-2 minuty. Możemy też oczywiście schłodzić turbosprężarkę, jadąc z wartościami obrotów poniżej 1,5 tys./min. Pamiętajmy, nie wyłączamy id razu silnika po forsownej jeździe.
Dodaj komentarz
Wybierz swoje województwo
Filmy
- Alfa Romeo
- Alpina
- Audi
- Bentley Continental
- BMW
- Cadillac
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- Dodge
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Honda
- Hyundai
- Infiniti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kia
- Lancia
- Land Rover
- Lexus
- Luxgen
- Maserati
- Mazda
- McLaren
- Mercedes
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Rolls Royce
- Rover
- Saab
- Seat
- Skoda
- Smart
- SsangYong
- Subaru
- Suzuki
- TATA
- Toyota
- Volkswagen
- Volvo
- Cena turbin
- Cena turbiny
- Cena turbo
- Cena turbosprężarek
- Cena turbosprężarki
- Cennik turbin
- Cennik turbiny
- Cennik turbo
- Cennik turbosprężarek
- Cennik turbosprężarki
- Czyszczenie turbin
- Czyszczenie turbiny
- Czyszczenie turbo
- Czyszczenie turbosprężarek
- Czyszczenie turbosprężarki
- Demontaż turbin
- Demontaż turbiny
- Demontaż turbo
- Demontaż turbosprężarek
- Demontaż turbosprężarki
- Diagnostyka turbin
- Diagnostyka turbiny
- Diagnostyka turbo
- Diagnostyka turbosprężarek
- Diagnostyka turbosprężarki
- Koszt turbin
- Koszt turbiny
- Koszt turbo
- Koszt turbosprężarek
- Koszt turbosprężarki
- Montaż turbin
- Montaż turbiny
- Montaż turbo
- Montaż turbosprężarek
- Montaż turbosprężarki
- Naprawa turbin
- Naprawa turbiny
- Naprawa turbo
- Naprawa turbosprężarek
- Naprawa turbosprężarki
- Nowa turbina
- Nowa turbosprężarka
- Nowe turbiny
- Nowe turbo
- Nowe turbosprężarki
- Regeneracja turbin
- Regeneracja turbiny
- Regeneracja turbo
- Regeneracja turbosprężarek
- Regeneracja turbosprężarki
- Remont turbin
- Remont turbiny
- Remont turbo
- Remont turbosprężarek
- Remont turbosprężarki
- Serwis turbin
- Serwis turbiny
- Serwis turbo
- Serwis turbosprężarek
- Serwis turbosprężarki
- Wymiana turbin
- Wymiana turbiny
- Wymiana turbo
- Wymiana turbosprężarek
- Wymiana turbosprężarki
- Wyważanie turbin
- Wyważanie turbiny
- Wyważanie turbo
- Wyważanie turbosprężarek
Komentarze
Niektóre silniki diesla z turbodoładowaniem mogą wymagać dłuższego postoju po zgaszeniu, zanim będzie można bezpiecznie wyłączyć silnik. Jest to spowodowane tym, że turbosprężarka może nadal się nagrzewać po zgaszeniu silnika, a nagłe wyłączenie silnika może prowadzić do uszkodzenia tego elementu. Dlatego w niektórych samochodach z silnikiem diesla z turbodoładowaniem może być zalecane odczekanie kilku minut po zgaszeniu silnika, zanim będzie można wyłączyć zapłon. Warto zapoznać się z instrukcją obsługi samochodu i przestrzegać zaleceń dotyczących wyłączania silnika, aby uniknąć uszkodzenia turbosprężarki lub innych elementów silnika.