Localizations image
Strona główna / Aktualności / Czyszczenie kierownic turbiny

Czyszczenie kierownic turbiny

Najczęstsze rodzaje uszkodzeń ZMIENNEJ GEOMETRII – części Garrett, Melett, KKK -jakie zastosować podczas naprawy turbosprężarki? | CZYSZCZENIE KIEROWNIC TURBINY

Obecnie niemal każda turbosprężarka posiada system kierowania spalin, pozwalający na jej wydajniejszą i płynniejszą pracę. Najczęściej spotykanym systemem tego typu jest technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny.

Polega ona na zamontowaniu w turbinie dodatkowego pierścienia o ruchu kątowym, na którym osadzone są ruchome łopatki. Wytwarzane przez pracę sprężarki ciśnienie w kolektorze dolotowym wymusza pracę membrany siłownika, do którego przymocowane jest ramię sterujące obrotem wyżej wspomnianego pierścienia z ruchomymi łopatkami. Przy niskich obrotach jednostki napędowej kierownice nachylają się pod kątem zmniejszającym przepływ, który wymusza jak największą prędkość spalin. Po zwiększeniu obrotów silnika łopatki zmieniają swoją pozycję i kąt nachylenia, zwiększając zarazem średnicę przepływu spalin i wyrównując prędkość obrotową turbosprężarki. Zapobiega to przeciążeniu jednostki napędowej poprzez zbyt wysokie ciśnienie wtłaczanego do komory spalania powietrza.

 

Zregenerowana turbosprężarka po czyszczeniu kierownic turbiny
Czyszczenie kierownic turbiny

 


Zalety i wady zmiennej geometrii

Taki system kierowania spalin posiada wiele zalet, jednak ma też swoje wady. Zmniejszona jest zależność prędkości obrotowej turbosprężarki od obrotów silnika, niemal całkowicie zniwelowane zostaje zjawisko turbodziury, poprawia się także charakterystyka pracy jednostki napędowej. Turbiny z systemem zmiennej geometrii są jednak bardziej wrażliwe na nieszczelności w układzie olejowania, czy dostające się do urządzenia drobiny materiałów i zanieczyszczenia. Na wskutek zanieczyszczenia turbiny w postaci zbierającego się w niej nagaru może dojść do zablokowania kierownic, objawiającego się utratą mocy i dziwnymi dźwiękami, przypominającymi niekiedy tarcie metalu o metal. Czyszczenie starszego typu turbosprężarek, które nie zostały wyposażone w technologię zmiennej geometrii, nie jest działaniem bardzo ryzykownym czy trudnym, pod warunkiem jednak, że odbywać się będzie w możliwie jak najczystszym otoczeniu i zostanie wykonane dokładnie. W przypadku turbin ze zmienną geometrią lub jakikolwiek inny system kierowania spalin zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest oddanie zanieczyszczonej turbosprężarki do odpowiedniego Turboserwisu Bosch Diesel Service Pawlik, zajmującego się profesjonalnym czyszczeniem i regeneracją takich urządzeń. Taki zakład będzie w stanie w razie potrzeby właściwie wyregulować nastaw kierownic, a także przeprowadzić dokładną diagnostykę turbosprężarki i porównać jej parametry z tymi, jakie podaje producent urządzenia i zastosować oryginalne części Melett. Samodzielna próba czyszczenia turbiny VNT nie jest dobrym wyjściem, ponieważ niedoświadczony i nieposiadający odpowiedniego zaplecza maszynowo-narzędziowego domorosły mechanik może doprowadzić do rozregulowania układu zmiennej geometrii, przyczyniając się do poważnego uszkodzenia lub nawet zniszczenia jednostki napędowej samochodu. Preparaty do czyszczenia turbiny bez rozkładania układu turbodoładowania mogą z kolei doprowadzić do uszkodzenia i rozszczelnienia przewodów olejowych.

 

Turbosprężarka o zmiennej geometrii, która ma wady i zalety, na stole w pracowni regeneracji
Zalety i wady zmiennej geometrii

 


Jakie marki i modele mają zmienną geometrię?

Najczęściej problemy ma ja użytkownicy VW i AUDI (modele a2, a3 a6, a4, a8 i passat B6 B5 2,0 1,9 1,4 2,5 TDI , GOLF4), ale też inne marki nie są odporne na tego typu uszkodzenia zmiennej geometrii turbosprężarki.

 

Przykładowa turbosprężarka z samochodu VW lub Audi o zmiennej geometrii
Jakie marki i modele mają zmienną geometrię?

 

Oceń:
/ Aktualna ocena: 0.00

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Jak Działa Turbosprężarka 02 października 2018

Jak Działa Turbosprężarka

Budowa, charakterystyka oraz istotne zagadnienia w eksploatacji turbosprężarki Jak...

Duże zmiany - BUDOWA TURBINY SAMOCHODOWEJ – części do regeneracji turbosprężarki 02 października 2018

Duże zmiany - BUDOWA TURBINY SAMOCHODOWEJ – części do regeneracji turbosprężarki

BUDOWA TURBINY SAMOCHODOWEJ Już od ponad 100 lat turbosprężarka znalazła swoje...

Serwis turbin - Bosch Serwis 02 października 2018

Serwis turbin - Bosch Serwis

Naprawa turbosprężarki krok po kroku Turbodoładowanie od 1938 r. znalazło...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 70 70 60
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 609 70 70 60
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.