Localizations image

Czyszczenie kierownic turbiny

Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.71

Najczęstsze rodzaje uszkodzeń ZMIENNEJ GEOMETRII – części Garrett, Melett, KKK -jakie zastosować podczas naprawy turbosprężarki? | CZYSZCZENIE KIEROWNIC TURBINY

Obecnie niemal każda turbosprężarka posiada system kierowania spalin, pozwalający na jej wydajniejszą i płynniejszą pracę. Najczęściej spotykanym systemem tego typu jest technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny.

Polega ona na zamontowaniu w turbinie dodatkowego pierścienia o ruchu kątowym, na którym osadzone są ruchome łopatki. Wytwarzane przez pracę sprężarki ciśnienie w kolektorze dolotowym wymusza pracę membrany siłownika, do którego przymocowane jest ramię sterujące obrotem wyżej wspomnianego pierścienia z ruchomymi łopatkami. Przy niskich obrotach jednostki napędowej kierownice nachylają się pod kątem zmniejszającym przepływ, który wymusza jak największą prędkość spalin. Po zwiększeniu obrotów silnika łopatki zmieniają swoją pozycję i kąt nachylenia, zwiększając zarazem średnicę przepływu spalin i wyrównując prędkość obrotową turbosprężarki. Zapobiega to przeciążeniu jednostki napędowej poprzez zbyt wysokie ciśnienie wtłaczanego do komory spalania powietrza.

 

Zregenerowana turbosprężarka po czyszczeniu kierownic turbiny
Czyszczenie kierownic turbiny

 


Zalety i wady zmiennej geometrii

Taki system kierowania spalin posiada wiele zalet, jednak ma też swoje wady. Zmniejszona jest zależność prędkości obrotowej turbosprężarki od obrotów silnika, niemal całkowicie zniwelowane zostaje zjawisko turbodziury, poprawia się także charakterystyka pracy jednostki napędowej. Turbiny z systemem zmiennej geometrii są jednak bardziej wrażliwe na nieszczelności w układzie olejowania, czy dostające się do urządzenia drobiny materiałów i zanieczyszczenia. Na wskutek zanieczyszczenia turbiny w postaci zbierającego się w niej nagaru może dojść do zablokowania kierownic, objawiającego się utratą mocy i dziwnymi dźwiękami, przypominającymi niekiedy tarcie metalu o metal. Czyszczenie starszego typu turbosprężarek, które nie zostały wyposażone w technologię zmiennej geometrii, nie jest działaniem bardzo ryzykownym czy trudnym, pod warunkiem jednak, że odbywać się będzie w możliwie jak najczystszym otoczeniu i zostanie wykonane dokładnie. W przypadku turbin ze zmienną geometrią lub jakikolwiek inny system kierowania spalin zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest oddanie zanieczyszczonej turbosprężarki do odpowiedniego Turboserwisu Bosch Diesel Service Pawlik, zajmującego się profesjonalnym czyszczeniem i regeneracją takich urządzeń. Taki zakład będzie w stanie w razie potrzeby właściwie wyregulować nastaw kierownic, a także przeprowadzić dokładną diagnostykę turbosprężarki i porównać jej parametry z tymi, jakie podaje producent urządzenia i zastosować oryginalne części Melett. Samodzielna próba czyszczenia turbiny VNT nie jest dobrym wyjściem, ponieważ niedoświadczony i nieposiadający odpowiedniego zaplecza maszynowo-narzędziowego domorosły mechanik może doprowadzić do rozregulowania układu zmiennej geometrii, przyczyniając się do poważnego uszkodzenia lub nawet zniszczenia jednostki napędowej samochodu. Preparaty do czyszczenia turbiny bez rozkładania układu turbodoładowania mogą z kolei doprowadzić do uszkodzenia i rozszczelnienia przewodów olejowych.

 

Turbosprężarka o zmiennej geometrii, która ma wady i zalety, na stole w pracowni regeneracji
Zalety i wady zmiennej geometrii

 


Jakie marki i modele mają zmienną geometrię?

Najczęściej problemy ma ja użytkownicy VW i AUDI (modele a2, a3 a6, a4, a8 i passat B6 B5 2,0 1,9 1,4 2,5 TDI , GOLF4), ale też inne marki nie są odporne na tego typu uszkodzenia zmiennej geometrii turbosprężarki.

 

Przykładowa turbosprężarka z samochodu VW lub Audi o zmiennej geometrii
Jakie marki i modele mają zmienną geometrię?

 

Komentarze

Mariusz 2020-03-05 09:54:00

Jestem po czyszczeniu turbiny 1.9 tdi 130 km. Niewielki koszt, a jaki efekt.

Karol 2019-08-30 12:57:42

Czytam kolejny artykuł i widzę, że piszą je także kobiety. Brawo dla firmy, że posiada tak inteligentą kadrę w zakresie turbosprężarek!

anjsza 2019-08-27 14:37:26

Szukałam artykułu na ten temat i właśnie znalazłam odpowiedni. Super! :)

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Regeneracja turbin koszt 02 października 2018

Regeneracja turbin koszt

Ile powinna wynosić cena naprawy turbosprężarki | Bosch Diesel Service ASO Melett...

Dania (DK) – Regeneracja turbosprężarek i naprawa turbin w Danii (Danmark) – cała Europa 12 kwietnia 2019

Dania (DK) – Regeneracja turbosprężarek i naprawa turbin w Danii (Danmark) – cała Europa

Dania to najmniejszy kraj z państw nordyckich, aczkolwiek bardzo chętnie odwiedzany...

Napełnienie cylindra – turbina golf 4 02 października 2018

Napełnienie cylindra – turbina golf 4

PRZEBIEG NAPEŁNIANIA CYLINDRA – TURBINA GOLF 4 – TURBINA ZE ZMIENNĄ GEOMETRIĄ...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 70 70 60
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.