Najczęstsze rodzaje uszkodzeń ZMIENNEJ GEOMETRII – części Garrett, Melett, KKK -jakie zastosować podczas naprawy turbosprężarki? | CZYSZCZENIE KIEROWNIC TURBINY
Obecnie niemal każda turbosprężarka posiada system kierowania spalin, pozwalający na jej wydajniejszą i płynniejszą pracę. Najczęściej spotykanym systemem tego typu jest technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny.
Polega ona na zamontowaniu w turbinie dodatkowego pierścienia o ruchu kątowym, na którym osadzone są ruchome łopatki. Wytwarzane przez pracę sprężarki ciśnienie w kolektorze dolotowym wymusza pracę membrany siłownika, do którego przymocowane jest ramię sterujące obrotem wyżej wspomnianego pierścienia z ruchomymi łopatkami. Przy niskich obrotach jednostki napędowej kierownice nachylają się pod kątem zmniejszającym przepływ, który wymusza jak największą prędkość spalin. Po zwiększeniu obrotów silnika łopatki zmieniają swoją pozycję i kąt nachylenia, zwiększając zarazem średnicę przepływu spalin i wyrównując prędkość obrotową turbosprężarki. Zapobiega to przeciążeniu jednostki napędowej poprzez zbyt wysokie ciśnienie wtłaczanego do komory spalania powietrza.

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę

Zalety i wady zmiennej geometrii
Taki system kierowania spalin posiada wiele zalet, jednak ma też swoje wady. Zmniejszona jest zależność prędkości obrotowej turbosprężarki od obrotów silnika, niemal całkowicie zniwelowane zostaje zjawisko turbodziury, poprawia się także charakterystyka pracy jednostki napędowej. Turbiny z systemem zmiennej geometrii są jednak bardziej wrażliwe na nieszczelności w układzie olejowania, czy dostające się do urządzenia drobiny materiałów i zanieczyszczenia. Na wskutek zanieczyszczenia turbiny w postaci zbierającego się w niej nagaru może dojść do zablokowania kierownic, objawiającego się utratą mocy i dziwnymi dźwiękami, przypominającymi niekiedy tarcie metalu o metal. Czyszczenie starszego typu turbosprężarek, które nie zostały wyposażone w technologię zmiennej geometrii, nie jest działaniem bardzo ryzykownym czy trudnym, pod warunkiem jednak, że odbywać się będzie w możliwie jak najczystszym otoczeniu i zostanie wykonane dokładnie. W przypadku turbin ze zmienną geometrią lub jakikolwiek inny system kierowania spalin zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest oddanie zanieczyszczonej turbosprężarki do odpowiedniego Turboserwisu Bosch Diesel Service Pawlik, zajmującego się profesjonalnym czyszczeniem i regeneracją takich urządzeń. Taki zakład będzie w stanie w razie potrzeby właściwie wyregulować nastaw kierownic, a także przeprowadzić dokładną diagnostykę turbosprężarki i porównać jej parametry z tymi, jakie podaje producent urządzenia i zastosować oryginalne części Melett. Samodzielna próba czyszczenia turbiny VNT nie jest dobrym wyjściem, ponieważ niedoświadczony i nieposiadający odpowiedniego zaplecza maszynowo-narzędziowego domorosły mechanik może doprowadzić do rozregulowania układu zmiennej geometrii, przyczyniając się do poważnego uszkodzenia lub nawet zniszczenia jednostki napędowej samochodu. Preparaty do czyszczenia turbiny bez rozkładania układu turbodoładowania mogą z kolei doprowadzić do uszkodzenia i rozszczelnienia przewodów olejowych.

Najczęściej problemy ma ja użytkownicy VW i AUDI (modele a2, a3 a6, a4, a8 i passat B6 B5 2,0 1,9 1,4 2,5 TDI , GOLF4), ale też inne marki nie są odporne na tego typu uszkodzenia zmiennej geometrii turbosprężarki.

Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze