Localizations image

Czym spowodowane jest pocenie się turbiny?

Czas przeczytania tekstu: 2 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena:

Obecność oleju zarówno na obudowie turbosprężarki, jak i na przewodach turbodoładowania wskazywać może na nieszczelność turbo. Wyciek oleju spowodowany może być również wyeksploatowanymi uszczelkami turbiny.

Czym spowodowane jest pocenie się turbiny?
Czym spowodowane jest pocenie się turbiny?

Wyciek oleju od zimnej strony turbiny wskazywać może na:

- zapchany układ wydechowy - zablokowany sadzą i popiołem filtr cząsteczek stałych,
- zdezelowany filtr powietrza,
- rozszczepiony korpus turbosprężarki,
- brak drożności w przewodach smarujących, jak i dolotowych,
- uszkodzone przewody układu turbodoładowania lub dolotu,
- wysłużone CHRA.

Przyczyną wydobywania się oleju poza obudowę turbo może być również niewłaściwy montaż turbosprężarki oraz zbyt wysokie ciśnienie w turbosprężarce spowodowane np. zablokowaną odmą. Misją odmy jest odpowietrzanie skrzyni korbowej. W niskich temperaturach często dochodzi do zamarzania przewodu odmy, co również wpływa na nadmierne gromadzenie się gazów.

1. Dlaczego turbina przepuszcza olej do intercoolera?

Duże ilości oleju w dolocie oznaczać mogą, że podczas uzupełniania oleju silnikowego nalano go więcej niż przewidział to producent. W takiej sytuacji należy przeprowadzić proces czyszczenia dolotu. Zdecydowanie odradzamy stosowanie wszelkiego rodzaju myjek ciśnieniowych oraz innych domowych sposobów – mogą one spowodować poważne defekty układu dolotowego.

Zatarta turbina - objawy

Przedostawanie się oleju silnikowego poza układ turbodoładowania wskazywać może na jego dość poważną awarię. Niedostateczny poziom oleju spowodować może również, że dojdzie do zatarcia turbiny, czego objawem będzie charakterystyczny metaliczny dźwięk ścierających się ze sobą elementów.

Zatarta turbina - objawy
Zatarta turbina - objawy

Brak wystarczającej ilości oleju doprowadzić może także do przegrzania turbiny. Charakterystyczną cechą występowania zbyt wysokiej temperatury w turbosprężarce są czerwone przebarwienia na wałku turbiny oraz na wewnętrznych. Wysoka temperatura doprowadzić może do zdeformowania się łopatek wirnika turbiny, ale również do oderwania się jego pojedynczych elementów. Dlatego tak ważne jest częste kontrolowanie poziomu oleju.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Turbosprężarka 20 stycznia 2021

Turbosprężarka

W układzie turbodoładowania turbosprężarka, nazywana potocznie turbiną, jest...

Uszkodzony czujnik doładowania turbiny - objawy 15 stycznia 2021

Uszkodzony czujnik doładowania turbiny - objawy

Podejrzewasz u siebie uszkodzony czujnik ciśnienia doładowania turbiny – objawy,...

Szarpanie po wymianie turbiny 03 listopada 2021

Szarpanie po wymianie turbiny

Brak regularnej pracy jednostki oraz szarpanie turbiny po jej regeneracji wskazywać...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO