blog

Czym jest suchy start turbo?

29 października 2021

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
serwis regeneracji turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Uruchomienie pojazdu bez uprzedniego uzupełnienia oleju silnikowego lub też niewystarczającej jego ilości w misce olejowej jest określane jako suchy start i jest to najczęstsza przyczyna awarii turbosprężarek. Niedostateczne smarowanie powoduje, że metalowe elementy podczas swojej pracy ścierają się ze sobą produkując opiłki metalu, które nie tylko powodują powstawanie zatoru w przewodach przez które przepływa olej, ale również w przypadku przedostania się wyprodukowanych zanieczyszczeń do silnika spowodować mogą, że dojdzie do jego zatarcia.

czym jest suchy start

Jak widać, pierwsze odpalenie po wymianie turbiny ma ogromny wpływ nie na jeden element, ale również wpływa na pracę całego pojazdu.

1. Co dodatkowo należy zrobić po wymianie turbiny?

Oprócz prawidłowo przeprowadzonego procesu docierania turbosprężarki, ważne jest późniejsze użytkowanie pojazdu z turbodoładowaniem. Cykliczna kontrola poziomu oleju, jak i jego wymiana wraz z filtrami to nie wszystko. Ważny jest również styl jazdy – poruszanie się dieslem wyłącznie w warunkach miejskich szkodzi nie tylko turbinie, ale również powoduje szybsze zapychanie się filtra cząstek stałych DPF. Po długiej jeździe należy pamiętać zarówno o schłodzeniu turbiny przed wyłączeniem silnika, jak i o tym, aby nie torturować silnika kiedy jest on zimny.

W przypadku pojazdu z turbodoładowaniem, najczęstszym błędem popełnianym przez właścicieli jest ignorowanie objawów wskazujących na usterkę turbo.

Wymiana oleju, a turbina – o tym należy pamiętać przed montażem turbo

Oprócz usunięcia źródła problemu, który spowodował usterkę należy również wyczyścić układ turbodoładowania ze starego oleju. Warto również sprawdzić, czy olej też nie zalega również w układzie dolotowym, jak i wydechowy. Przed przystąpieniem do zalewania turbiny nowym olejem należy przeprowadzić diagnostykę przewodów smarowania – uszkodzone i stare zamienić na nowe i szczelne.

montaż turbo, a wymiana oleju

Ważne jest, aby podczas uzupełniania oleju wiedzieć jaka jego ilość jest wymaga na przypadku Twojego silnika. Zbyt niski poziom oleju doprowadzić może nie tylko do zatarcie turbo i jednostki napędowej, ale również spowodować ich przegrzanie. W przypadku przegrzania turbo, charakterystyczną cechą takiej awarii są czerwone przebarwienia na wałku wirnika turbiny, a także zdeformowane łopatki wirnika, jak i w przypadku koła kompresji pojawienie się na jego ścianie struktury przypominającej skórki pomarańczy.

Oceń wpis Aktualna ocena:  5.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 5.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Norbert
2023-01-12 14:44:41
Suchy start turbosprężarki oznacza, że silnik jest uruchamiany bez wystarczającej ilości oleju smarowania, który jest potrzebny do prawidłowego działania turbosprężarki. Gdy olej jest zbyt zimny, nie przepływa on prawidłowo przez turbosprężarkę, co może prowadzić do uszkodzenia i zwiększać ryzyko awarii. Dlatego ważne jest, aby przed rozpoczęciem jazdy pozwolić na odpowiednie nagrzanie się turbosprężarki poprzez odczekanie kilku minut po uruchomieniu silnika.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60