Czym jest spowodowana turbo dziura?
Główną przyczyną powstawania turbo dziury jest brak mechanicznego połączenia wirnika turbiny z silnikiem. To zjawisko powstaje głównie w samochodach osobowych w niskim zakresie prędkości obrotowej silnika, ponieważ turbo zaczyna dopiero efektywnie wykorzystywać energię spalin w okolicach 2000 obr/min. Wtedy dopiero odczuwalna jest znaczna poprawa przyspieszenia. Turbo dziura powstaje także w momencie zamykania przepustnicy, czyli na przykład w trakcie hamowania, zwalniania lub zmiany przełożeń. Kiedy dochodzi do zamknięcia przepustnicy w układzie wydechowym, dochodzi do obniżenia energii spalin, przez co wirnik turbosprężarki zaczyna zwalniać.
Co to jest turbodziura? Czy da się coś z nią zrobić? - Turbodziura w dieslu
Turbo dziura jest to jeden ze skutków ubocznych stosowania w silniku turbosprężarki. Bardziej profesjonalnie turbo dziurę określimy jako opóźniony czas reakcji turbiny, czyli opóźnione uzyskanie przez nią roboczej prędkości umożliwiające pełne wykorzystanie potencjału podzespołu. Trwa to z reguły około sekundy – niby mało, jednakże wystarczająco, by zrezygnować między innymi z manewru wyprzedzania. Niestety, nie ma żadnej skutecznej metody, aby pozbyć się turbo dziury. Możemy jedynie zmniejszyć jej uciążliwość, powinniśmy zmienić styl jazdy na bardziej stonowany, pozbawiony mocnego wciskania pedału gazu. Najskuteczniejszą i najbardziej rozpowszechnioną metodą na zminimalizowanie zjawiska turbo dziury jest stosowanie turbosprężarki ze zmienną geometrią.
1. Co to jest turbodziura? - Turbodziura przyczyny
To zjawisko jest subiektywnym odczucie kierowcy, które polega ma opóźnieniu w reakcji silnia turbodoładowanego na naciśnięcie pedału gazu. Przyczyną powstawania turbo dziury jest fakt, że obracający się wirnik turbosprężarki nie jest w żaden sposób mechanicznie podłączony do silnika. Napędzają ten podzespół jedynie gazy spalinowe, które by rozpędzić wirnik muszą mieć odpowiednią prędkość. Zjawisko turbo dziury powstaje zawsze wtedy, kiedy energia gazów wydechowych jest niewystarczająca do rozpędzenia turbosprężarki, ciśnienie doładowania jest niewspółmiernie małe do stopnia otwarcia przepustnicy.
2. Turbo dziura – czy można zlikwidować ją na dobre? - Turbo dziura jak zlikwidować
Zminimalizowanie zjawiska turbo dziury z całą pewnością spowoduje zamiana starej turbosprężarki na nową z mechanizmem zmiennej geometrii łopatek. Warto wiedzieć, że turbo dziura może być oznaką uszkodzenia turbiny. Dlatego w przypadku częstego występowania tego zjawiska, należy poddać podzespół diagnostyce, która pozwoli na zlokalizowanie źródła problemu oraz jej usunięcie. Turbo dziura może być także efektem nieudolnie wykonanego procesu regeneracji.
Dodaj komentarz
Wybierz swoje województwo
Filmy
- Alfa Romeo
- Alpina
- Audi
- Bentley Continental
- BMW
- Cadillac
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- Dodge
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Honda
- Hyundai
- Infiniti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kia
- Lancia
- Land Rover
- Lexus
- Luxgen
- Maserati
- Mazda
- McLaren
- Mercedes
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Rolls Royce
- Rover
- Saab
- Seat
- Skoda
- Smart
- SsangYong
- Subaru
- Suzuki
- TATA
- Toyota
- Volkswagen
- Volvo
Miasta
- Cena turbin
- Cena turbiny
- Cena turbo
- Cena turbosprężarek
- Cena turbosprężarki
- Cennik turbin
- Cennik turbiny
- Cennik turbo
- Cennik turbosprężarek
- Cennik turbosprężarki
- Czyszczenie turbin
- Czyszczenie turbiny
- Czyszczenie turbo
- Czyszczenie turbosprężarek
- Czyszczenie turbosprężarki
- Demontaż turbin
- Demontaż turbiny
- Demontaż turbo
- Demontaż turbosprężarek
- Demontaż turbosprężarki
- Diagnostyka turbin
- Diagnostyka turbiny
- Diagnostyka turbo
- Diagnostyka turbosprężarek
- Diagnostyka turbosprężarki
- Koszt turbin
- Koszt turbiny
- Koszt turbo
- Koszt turbosprężarek
- Koszt turbosprężarki
- Montaż turbin
- Montaż turbiny
- Montaż turbo
- Montaż turbosprężarek
- Montaż turbosprężarki
- Naprawa turbin
- Naprawa turbiny
- Naprawa turbo
- Naprawa turbosprężarek
- Naprawa turbosprężarki
- Nowa turbina
- Nowa turbosprężarka
- Nowe turbiny
- Nowe turbo
- Nowe turbosprężarki
- Regeneracja turbin
- Regeneracja turbiny
- Regeneracja turbo
- Regeneracja turbosprężarek
- Regeneracja turbosprężarki
- Remont turbin
- Remont turbiny
- Remont turbo
- Remont turbosprężarek
- Remont turbosprężarki
- Serwis turbin
- Serwis turbiny
- Serwis turbo
- Serwis turbosprężarek
- Serwis turbosprężarki
- Wymiana turbin
- Wymiana turbiny
- Wymiana turbo
- Wymiana turbosprężarek
- Wymiana turbosprężarki
- Wyważanie turbin
- Wyważanie turbiny
- Wyważanie turbo
- Wyważanie turbosprężarek
Komentarze
Turbo dziura (inaczej zwana "turbo lag") to zjawisko, które polega na opóźnieniu reakcji silnika na dodanie gazu po wcześniejszym obniżeniu prędkości. Może to prowadzić do utraty mocy i wydłużenia czasu przyspieszania. Przyczyną turbo dziury jest fakt, że turbosprężarka potrzebuje czasu, aby dostarczyć odpowiednią ilość powietrza do silnika. Gdy obroty silnika są niskie (np. podczas jazdy z niską prędkością lub na biegu jałowym), ciśnienie spalin jest niewystarczające do pełnego wykorzystania możliwości turbosprężarki. Dlatego też w tych warunkach turbosprężarka nie pracuje w pełni i nie dostarcza maksymalnej mocy silnika. Jeśli silnik jest obciążony (np. podczas jazdy z wyższą prędkością lub podczas przyspieszania), ciśnienie spalin jest wyższe i turbosprężarka może pracować w pełni, co przekłada się na wzrost mocy silnika. W takich warunkach turbo dziura nie występuje.