
Główną przyczyną powstawania turbo dziury jest brak mechanicznego połączenia wirnika turbiny z silnikiem. To zjawisko powstaje głównie w samochodach osobowych w niskim zakresie prędkości obrotowej silnika, ponieważ turbo zaczyna dopiero efektywnie wykorzystywać energię spalin w okolicach 2000 obr/min. Wtedy dopiero odczuwalna jest znaczna poprawa przyspieszenia. Turbo dziura powstaje także w momencie zamykania przepustnicy, czyli na przykład w trakcie hamowania, zwalniania lub zmiany przełożeń. Kiedy dochodzi do zamknięcia przepustnicy w układzie wydechowym, dochodzi do obniżenia energii spalin, przez co wirnik turbosprężarki zaczyna zwalniać.
Co to jest turbodziura? Czy da się coś z nią zrobić? - Turbodziura w dieslu
Turbo dziura jest to jeden ze skutków ubocznych stosowania w silniku turbosprężarki. Bardziej profesjonalnie turbo dziurę określimy jako opóźniony czas reakcji turbiny, czyli opóźnione uzyskanie przez nią roboczej prędkości umożliwiające pełne wykorzystanie potencjału podzespołu. Trwa to z reguły około sekundy – niby mało, jednakże wystarczająco, by zrezygnować między innymi z manewru wyprzedzania. Niestety, nie ma żadnej skutecznej metody, aby pozbyć się turbo dziury. Możemy jedynie zmniejszyć jej uciążliwość, powinniśmy zmienić styl jazdy na bardziej stonowany, pozbawiony mocnego wciskania pedału gazu. Najskuteczniejszą i najbardziej rozpowszechnioną metodą na zminimalizowanie zjawiska turbo dziury jest stosowanie turbosprężarki ze zmienną geometrią.
1. Co to jest turbodziura? - Turbodziura przyczyny
To zjawisko jest subiektywnym odczucie kierowcy, które polega ma opóźnieniu w reakcji silnia turbodoładowanego na naciśnięcie pedału gazu. Przyczyną powstawania turbo dziury jest fakt, że obracający się wirnik turbosprężarki nie jest w żaden sposób mechanicznie podłączony do silnika. Napędzają ten podzespół jedynie gazy spalinowe, które by rozpędzić wirnik muszą mieć odpowiednią prędkość. Zjawisko turbo dziury powstaje zawsze wtedy, kiedy energia gazów wydechowych jest niewystarczająca do rozpędzenia turbosprężarki, ciśnienie doładowania jest niewspółmiernie małe do stopnia otwarcia przepustnicy.

2. Turbo dziura – czy można zlikwidować ją na dobre? - Turbo dziura jak zlikwidować
Zminimalizowanie zjawiska turbo dziury z całą pewnością spowoduje zamiana starej turbosprężarki na nową z mechanizmem zmiennej geometrii łopatek. Warto wiedzieć, że turbo dziura może być oznaką uszkodzenia turbiny. Dlatego w przypadku częstego występowania tego zjawiska, należy poddać podzespół diagnostyce, która pozwoli na zlokalizowanie źródła problemu oraz jej usunięcie. Turbo dziura może być także efektem nieudolnie wykonanego procesu regeneracji.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze