
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Do smarowania turbiny stosuje się olej silnikowy, który jest doprowadzany dedykowanym przewodem i ma on za zadanie smarować i chłodzić turbosprężarkę. Turbo w trakcie swojej pracy może wirować z ogromną prędkością i rozgrzewać się nawet do 500 stopni Celsjusza. Dlatego bardzo ważne jest prawidłowe smarowanie tego podzespołu. Aby turbosprężarka działała w sposób prawidłowy, niezbędne jest również odpowiednie sterowanie, kontrolowane przez komputer sterujący pracą jednostki napędowej. Dzięki temu jest możliwe optymalne wykorzystywanie energii spalin, a także zapobieganie zanieczyszczeniu turbiny.
Turbosprężarka - wpływ układu smarowania na jej pracę - Smarowanie turbosprężarki
Jakość oleju silnikowego ma ogromny wpływ na żywotność turbosprężarki, a pozornie niewielka niewydolność układu smarowania prowadzi do katastrofalnych skutków. Jedną z najczęstszych przyczyn uszkodzenia turbiny jest właśnie problem ze smarowaniem – niedostateczna ilość oleju lub zanieczyszczenia. Jakość oleju również decyduje o prawidłowej pracy i żywotności podzespołu. Możemy wymienić wiele rodzajów zanieczyszczeń, które mogą być przenoszone wraz z olejem silnikowym do wnętrza turbosprężarki i w konsekwencji powodować jej uszkodzenie. W przypadku większych zanieczyszczeń w oleju, między innymi fragmentów zużytych elementów silnika, jeśli nie zostaną one wychwycone przez filtr oleju, spowodują głębokie rysy na powierzchniach elementów roboczych i w finale do zniszczenia turbosprężarki.

Układ smarowania turbosprężarki - Budowa zasada działania układów turbodoładowania
Układ smarowania turbiny jest najważniejszym elementem w całym układzie turbodoładowania. Zespół wirników może osiągnąć prędkości obrotowe dochodzące do nawet 240 000 obr./min, dlatego tak ważne jest, aby łożyska wała były odpowiednio nasmarowane. A jak wygląda brak smarowania turbiny? Warto wiedzieć, że układ smarowania pełni także w pewnym stopniu rolę chłodzenia podzespołu. Pamiętajmy, że podstawą poprawnej turbosprężarki jest odpowiednie smarowanie. Jednak poza samym układem powinniśmy pamiętać także o prawidłowych zasadach eksploatacji turbodoładowanego samochodu, o regularnej wymianie oleju, jak i o jego odpowiednim doborze. Zbyt wysoka gęstość środka smarującego spowoduje opóźniony transport, a zbyt niska może powodować tarcie.

W jaki sposób niewystarczające smarowanie powoduje awarię turbosprężarki? - Jak sprawdzić smarowanie turbiny
Brak odpowiedniego smarowania jest jedną z najczęstszych przyczyn awarii turbosprężarek. Olej silnikowy jest istotnym elementem – smaruje i chłodzi układy łożyskowania w rdzeniu. Jeżeli w tych ważnych obszarach jest za mało oleju, rdzeń może ulec awarii. Do niektórych przyczyn nieodpowiedniego smarowania zaliczymy: nieudane zalanie olejem turbiny przed montażem, zablokowane przewody zasilające oraz używanie silikonu. Większość uszkodzeń, które są spowodowane brakiem odpowiedniego smarowania, będzie widoczna na wirniku. Smarowanie turbiny w swoim samochodzie możemy sprawdzić samodzielnie, sprawdzając poziom oleju silnikowego lub udać się do warsztatu w celu profesjonalnej weryfikacji.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze