blog

Czym jest smarowana turbina?

8 grudnia 2022

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
naprawa turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Do smarowania turbiny stosuje się olej silnikowy, który jest doprowadzany dedykowanym przewodem i ma on za zadanie smarować i chłodzić turbosprężarkę. Turbo w trakcie swojej pracy może wirować z ogromną prędkością i rozgrzewać się nawet do 500 stopni Celsjusza. Dlatego bardzo ważne jest prawidłowe smarowanie tego podzespołu. Aby turbosprężarka działała w sposób prawidłowy, niezbędne jest również odpowiednie sterowanie, kontrolowane przez komputer sterujący pracą jednostki napędowej. Dzięki temu jest możliwe optymalne wykorzystywanie energii spalin, a także zapobieganie zanieczyszczeniu turbiny.

Turbosprężarka - wpływ układu smarowania na jej pracę - Smarowanie turbosprężarki

Jakość oleju silnikowego ma ogromny wpływ na żywotność turbosprężarki, a pozornie niewielka niewydolność układu smarowania prowadzi do katastrofalnych skutków. Jedną z najczęstszych przyczyn uszkodzenia turbiny jest właśnie problem ze smarowaniem – niedostateczna ilość oleju lub zanieczyszczenia. Jakość oleju również decyduje o prawidłowej pracy i żywotności podzespołu. Możemy wymienić wiele rodzajów zanieczyszczeń, które mogą być przenoszone wraz z olejem silnikowym do wnętrza turbosprężarki i w konsekwencji powodować jej uszkodzenie. W przypadku większych zanieczyszczeń w oleju, między innymi fragmentów zużytych elementów silnika, jeśli nie zostaną one wychwycone przez filtr oleju, spowodują głębokie rysy na powierzchniach elementów roboczych i w finale do zniszczenia turbosprężarki.

Turbina w pracowni regeneracji

Układ smarowania turbosprężarki - Budowa zasada działania układów turbodoładowania 

Układ smarowania turbiny jest najważniejszym elementem w całym układzie turbodoładowania. Zespół wirników może osiągnąć prędkości obrotowe dochodzące do nawet 240 000 obr./min, dlatego tak ważne jest, aby łożyska wała były odpowiednio nasmarowane. A jak wygląda brak smarowania turbiny? Warto wiedzieć, że układ smarowania pełni także w pewnym stopniu rolę chłodzenia podzespołu. Pamiętajmy, że podstawą poprawnej turbosprężarki jest odpowiednie smarowanie. Jednak poza samym układem powinniśmy pamiętać także o prawidłowych zasadach eksploatacji turbodoładowanego samochodu, o regularnej wymianie oleju, jak i o jego odpowiednim doborze. Zbyt wysoka gęstość środka smarującego spowoduje opóźniony transport, a zbyt niska może powodować tarcie.

Układ smarowania turbosprężarki - Budowa zasada działania układów turbodoładowania

W jaki sposób niewystarczające smarowanie powoduje awarię turbosprężarki? - Jak sprawdzić smarowanie turbiny

Brak odpowiedniego smarowania jest jedną z najczęstszych przyczyn awarii turbosprężarek. Olej silnikowy jest istotnym elementem – smaruje i chłodzi układy łożyskowania w rdzeniu. Jeżeli w tych ważnych obszarach jest za mało oleju, rdzeń może ulec awarii. Do niektórych przyczyn nieodpowiedniego smarowania zaliczymy: nieudane zalanie olejem turbiny przed montażem, zablokowane przewody zasilające oraz używanie silikonu. Większość uszkodzeń, które są spowodowane brakiem odpowiedniego smarowania, będzie widoczna na wirniku. Smarowanie turbiny w swoim samochodzie możemy sprawdzić samodzielnie, sprawdzając poziom oleju silnikowego lub udać się do warsztatu w celu profesjonalnej weryfikacji.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.50

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.50
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Damian
2022-12-30 08:16:24
Turbosprężarka, często nazywana turbiną, jest to urządzenie stosowane w silnikach spalinowych, które służy do wzrostu mocy i wydajności silnika poprzez dostarczanie dodatkowego powietrza do komory spalania. Składa się ona z dwóch wałków, z których jeden jest napędzany przez spaliny wytwarzane przez silnik, a drugi dostarcza dodatkowe powietrze do komory spalania. Aby zapewnić płynne i sprawne działanie turbosprężarki, niektóre jej elementy są smarowane olejem. Olej ten jest dostarczany do turbosprężarki przez specjalny kanał, a następnie rozprowadzany po jej elementach za pomocą specjalnych uszczelnień i łożysk. W ten sposób olej pełni rolę smaru, zapewniając płynne i niezakłócone działanie turbosprężarki oraz chroniąc ją przed uszkodzeniami.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60