
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
O tym, że chłodzenie turbiny po zatrzymaniu samochodu jest czynnością niemalże obowiązkową, nie trzeba przypominać nikomu. Jednak, czy wiecie, co jeszcze odpowiada za studzenie turbo? Olej silnikowy, które przede wszystkim zapewnia odpowiednie smarowanie turbo, posiada także właściwości chłodzące. W niektórych samochodach dodatkowo montowany jest intercooler, który odpowiada za dodatkowe chłodzenie turbiny. Nowszym rozwiązaniem są zamknięte układy chłodzenia, gdzie ciecz chłodząca silnik odpowiada również za chłodzenie turbosprężarki i innych podzespołów. Turbina chłodzona cieczą posiada dodatkowe kanały przepływowe. Taki rodzaj chłodzenia ma również swoje dodatkowe zalety – turbosprężarka zaraz po uruchomieniu silnika szybciej się nagrzewa.
1. Intercooler – to jest?
Chłodnica powietrza doładowującego, potocznie zwana intercoolerem, jak już zostało wspomniane, odpowiada za dodatkowe chłodnie turbosprężarki. Zastosowanie intercoolera wpływa również na większą wydajność jednostki napędowej. Oprócz standardowego intercoolera można również spotkać intercoolery wodne - te drugie stosowane są najczęściej w samochodach sportowych, a ich mechanizm działania wzmacnia zawarta w nich woda.
Oczywiście i w tym przypadku występują uszkodzenia, po czym poznać, że mogło dojść do uszkodzenia intercoolera? Znaczny spadek mocy jednostki napędowej, zwiększony pobór paliwa, a także podejrzany dym z układu wydechowego. Awarię intercoolera spowodować może usterka turbo, jaką jest wyciek oleju.

Do czego prowadzi niski poziom oleju silnikowego?
Faktem jest to, że zadaniem oleju jest przede wszystkim smarowanie turbosprężarki, jak i silnika. Dlatego też ważne jest, aby kontrolować systematycznie jego poziom. Brak odpowiedniej jego ilości spowodować może, że nie tylko dojdzie do uszkodzenia jednostki napędowej, ale także zostanie zatarta turbina. Brak oleju powodował będzie także przegrzanie turbosprężarki, charakterystycznym znakiem takiego stanu rzeczy są czerwone przebarwienia na wałku wirnika, a także zdeformowana ściana koła kompresji, na której wytwarza się efekt skórki pomarańczy.
Usterki turbosprężarki mogą znajdować się również w jej wnętrzu; zapieczona zmienna geometria turbiny, uszkodzone łopatki wirnika, czy też sytuacja, kiedy wirnik turbiny ciężko się kręci – to najczęstsze usterki, z jakimi spotykają się nasi pracownicy podczas naprawy i regeneracji turbosprężarki.

Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze