Czy wiesz, co zrobić, żeby turbo szybciej wstawało?
Czy wiesz, co zrobić, żeby turbo szybciej wstawało? Jeżeli jesteś posiadaczem samochodu osobowego z klasyczną turbosprężarką, czyli o stałej geometrii i czujesz niedosyt z efektu turbo, którego przyspieszenie jest uzyskiwane w trakcie jazdy, to należy pomyśleć o zakupie nowego pojazdu. Obecnie w nowszych modelach samochodów z silnikami wysokoprężnymi jest wykorzystywana turbosprężarka ze zmienną geometrią, której domeną jest likwidacja turbo dziury. Turbo dziura, bolączka stałej geometrii, jest niczym innym, jak spowolnieniem reakcji jednostki napędowej na doładowanie turbosprężarki. Okres czasu, w którym paliwo jest niewykorzystywane w pełni, co przejawia się większą ilością jego spalania mówi nam, że występuje turbo dziura. Jak zlikwidować ten efekt, aby upłynnić jazdę oraz wykorzystać wszelkie możliwości maszyny wirnikowej? Jedynym i słusznym rozwiązaniem jest zmienna geometria turbiny (VTG), której wprowadzenie okazało się strzałem w dziesiątki w sektorze turbodoładowania.

Zastosowanie dwóch turbosprężarek – Twin Turbo, Bi Turbo
Co zrobić, żeby turbina szybciej wstawało, w celu zwiększenia zakresu pracy turbo urządzenia? Producenci turbosprężarek spędzili mnóstwo czasu na wymyśleniu zwiększenia wydajności układu turbo. Pierwszą próbą było opracowanie systemu zastosowania dwóch turbosprężarek, dopasowując rozmiar maszyny wirnikowej i ilości cylindrów odpowiedzialnych za ich obsługę. Doładowanie równoległe - Bi Turbo tylko częściowo wpłynęło na pozbycie się efektu turbo dziury. Natomiast pojawienie się doładowania sekwencyjnego, szeregowego, czyli dwóch bliźniaczych turbosprężarek o dwóch różnych rozmiarach - Twin Turbo, przyniosło pewien regres w ich priorytetowych zamierzeniach. Zastosowanie małej turbiny miało rację bytu, jednak tylko przez określony czas. Zaprzęgnięta do działania mała turbina z jej większą „siostrą” przyniosła efektywniejszą pracę jednostki napędowej pod kątem zakresu obrotów. Doładowanie równoległe pomimo swej skuteczności w określonych modelach samochodów osobowych jest wypierane na rzecz zmiennej geometrii turbiny. Zwiększenie przyspieszenia reakcji turbosprężarki jest wynikiem wysterowania łopatek kierownicy, których ruch niecałkowitego zamknięcia skutkuje wzrostem prędkości spalin „lądujących” na łopatach turbiny i szybką prędkością obrotową.

Dodaj komentarz
