Czy turbosprężarkę słychać?

Jeżeli turbosprężarka działa prawidłowo, to nie powinna ona wydawać żadnych niepokojących odgłosów – praca podzespołu jest równa i nie dochodzi do zaburzeń w funkcjonowaniu silnika. Jeśli turbina zaczyna gwizdać na zimnym silniku, a dźwięk ten porównywalny jest do wycia syreny karetki, jest to objaw świadczący o awarii – najczęściej dzieje się tak przez wyrobienie wirnika turbiny przez częstą i intensywną pracę w wysokiej temperaturze. Kolejną przyczyną gwizdania tego podzespołu mogą być zanieczyszczenia, które się do niego dostały i powodują powstawanie ubytków w strukturze, która charakteryzować się musi szczelnością i optymalnym smarowaniem. Za występowanie niecodziennych dźwięków, które są związane z pracą turbosprężarki, mogą odpowiadać luzy na wałkach. Bądźmy świadomi tego, że nie każdy dźwięk wydobywający się spod maski samochodu, który budzi obawy kierowcy, musi pochodzić od turbiny.
Objawy uszkodzonej turbiny - Turbina piszczy przy dodawaniu gazu
Jednym z pierwszych objawów wskazujących na uszkodzenie turbiny jest odczuwalny spadek mocy. Kierowca odczuje wtedy, że pojazd nie przyspiesza tak szybko, jak kiedyś, a także ma problemy z osiągnięciem maksymalnej prędkości. Spadkowi mocy bardzo często towarzyszą również zapalenia kontrolki „Check Engine”, niepokojące odgłosy i drgania dochodzące spod maski. Wszystkie turbiny generują pewien poziom dźwięku, którego większość ludzi nawet nie zauważa, jednakże, jeżeli dźwięk ten robi się coraz głośniejszy, bardziej zauważalny lub zmienia się w dowolny sposób, może to świadczyć o uszkodzeniu turbosprężarki. Przyczyn, które powodują piszczenie turbiny przy dodawaniu gazu, może być wiele, jednakże za najpopularniejszą z nich możemy wskazać nieszczelność występującą w układzie dolotowym.
1. Objawy uszkodzenia turbiny w dieslu - jak rozpoznać zużycie? - Gwizd przy dodawaniu gazu diesel
Chyba jednym z najbardziej charakterystycznych objawów zużywania się turbiny w dieslu są gęste i ciemne kłęby dymu wydostające się z układu wydechowego, co jest efektem spalania oleju silnikowego w jednostce napędowej. Zużywająca się turbosprężarka w dieslu to tym, ale także i hałas. Niektóre dźwięki, które wydaje uszkodzona turbina, przyrównywane są czasem do syreny karetki pogotowia, przez co naprawdę trudno je zignorować. Oprócz głośności i intensywności inną cechą charakterystyczną tych hałasów jest to, że nasilają się po tym, jak silnik wejdzie na obroty w przedziale 1700-2000. Jeżeli taki specyficzny gwizd zacznie się pojawiać, jest to znak, że turbosprężarka jest już wyraźnie zużyta i czas na szybką interwencję mechanika.

2. Słyszysz ten dźwięk z turbiny w trakcie jazdy? Migiem do mechanika, bo mogą być kłopoty - Turbina wyje jak karetka
Uszkodzenie turbosprężarki możemy rozpoznać relatywnie wcześnie, a to dlatego, że ten podzespół w trakcie awarii praktycznie od razu daje kierowcy dyskretnie znać, że w jego obrębie doszło do mniejszych lub większych uszkodzeń. Dlatego wszelkie niepokojące dźwięki wydobywające się spod maski powinny budzić naszą czujność, szczególnie gdy chodzi o turbo. Gwizd turbiny na zimnym silnika, nienaturalne metaliczne tarcie, czy piszczenie w trakcie dodawania gazu sygnalizują nam, że z naszą turbosprężarką zaczyna dziać się coś złego.
Dodaj komentarz

Komentarze
Turbosprężarka jest urządzeniem, które służy do zwiększenia mocy silnika poprzez dostarczanie dodatkowego powietrza do komory spalania. Podczas pracy turbosprężarka może być słyszalna, ale nie zawsze jest to słyszalne dla kierowcy lub pasażerów.
Czasami turbosprężarka może być słyszalna jako cichy szum lub piszczenie podczas pracy silnika, szczególnie podczas przyspieszania. Jednak w niektórych przypadkach dźwięk turbosprężarki może być trudny do usłyszenia, ponieważ jest on zagłuszany przez inne dźwięki silnika.
Jeśli masz wątpliwości co do stanu turbosprężarki w swoim samochodzie, to ważne jest, aby skonsultować się z mechanikiem lub specjalistą od silników. On lub ona będzie w stanie sprawdzić stan turbosprężarki i zalecić odpowiednie kroki, jeśli będzie to konieczne.