Nie, nie jest to to samo, jednak w mowie potocznej utarło się, że na turbosprężarkę, mówi się również i turbina, i turbo. Zatem czym się różni turbina od turbosprężarki? Turbosprężarka (turbo) to maszyna wirnikowa, która składa się z turbiny i sprężarki osadzonych na wspólnym wale. Turbina to zatem część turbosprężarki. Z określeniem turbiny mamy również do czynienia przy turbinach wiatrowych – urządzenia zmieniającego energię kinetyczną wiatru na pracę mechaniczną w postaci ruchu obrotowego wirnika. Turbo to skrót i/lub potoczna nazwa turbosprężarki. Zatem mając na myśli turbosprężarkę, możemy swobodnie nazywać ją również i turbo, i turbiną, a nasz mechanik z pewnością będzie wiedział, co mamy na myśli.
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Do czego służy turbosprężarka?
Turbosprężarka (turbo) ma za zadnie, służyć do doładowania silnika, podkręcenia jego mocy bez konieczności zwiększania litrażu. Wykorzystując moc gazów spalinowych, powiększa ciśnienie wpadające do komory spalania, dzięki czemu możliwe jest spalanie większych ilości paliwa, co z kolei przekłada się na wzrost mocy silnika. Turbosprężarka jest nam potrzebna, żeby zwyczajnie zyskiwać lepsze osiągi. Podstawowym zadaniem turbiny, zwanej inaczej częścią gorącą (temperatura w jej wnętrzu sięga nawet 900 stopni Celsjusza), jest wprawienie w ruch koła kompresji w sprężarce, które napędzane jest energią spalin, wydobywających się z wirnika turbiny.
Co napędza turbinę w samochodzie?
Wirnik turbiny napędza ruch gazów spalinowych, co niesie za sobą również ruch samego wirnika sprężarki. Za sprawą tego sprężarka zaciąga powietrze z układu dolotowego, spręża je oraz wdmuchuje pod ciśnieniem do jednostki napędowej. Nowoczesne rozwiązanie wykorzystują intercooler, który schładza powietrze przed podaniem go do cylindrów – obniżenie temperatury powietrza zwiększa jego gęstość, dzięki czemu większa dawka powietrza jest aplikowana do komory spalania przy tej samej objętości gazu, czego efektem jest jeszcze większa moc.
Jakie są objawy uszkodzonej turbiny?
Uszkodzona turbosprężarka może dawać nam wiele sygnałów alarmujących. Zwróć uwagę przede wszystkim na: znaczne obniżenie się mocy silnika, awarie nagrzewnicy powietrza, wzrosty zużycia paliwa, dziwne dźwięki pochodzące z okolic silnika, wyskakujące błędy diagnostyczne, brak lub niskie ciśnienie doładowania, wzrost ciśnienia oleju, spaliny wydobywające się z rury wydechowej w różnych barwach, tj. czarne, biała, odcienie szarości i niebieskiego, osady oleju zbierające się na obudowie silnika, zapach spalonego oleju w kabinie pojazdu, szarpanie/nierównomierną pracę przy przyspieszaniu, dym z okolic turbiny.
Największym atutem posiadania turbosprężarki jest możliwość osiągania większej mocy silnika przy zachowaniu jego niższej masy, zmniejszenie emisji szkodliwych substancji, oszczędności przy zużyciu paliwa (blisko 30%, a w silnikach wysokoprężnych nawet 40%).
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie
Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi
Komentarze