blog

Czy turbina ze stałą geometrią łopatek jest efektywna

12 stycznia 2021

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
turbosprężarka serwis regeneracji

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Zastanawiasz się, czy turbina ze stałą geometrią łopatek jest efektywna? Obecna w silnikach dieslowych, jak i benzynowych o mniejszej pojemności turbosprężarka nie posiada kierownicy spalin. Zastosowano w niej nieruchome łopatki, które nie mają zdolności zmiany pozycji pod określonym kątem, co z jednej strony świadczy o prostocie budowy, a z drugiej strony o niepełnym wykorzystaniu masy spalin, wpędzających w ruch wirnik turbosprężarki. Praca turbosprężarki ze stałą geometrią jest przede wszystkim uwarunkowana od prędkości podporządkowanej przez panujące w turbinie ciśnienie. Chcąc je zmniejszyć, stosujemy nie koło kompresji, jak w przypadku zmiennej geometrii, a zawory upustowe, które sterują spalinami z pominięciem turbosprężarki. Turbinę ze stałą geometrią cechuje na pewno żywotność, trwałość w użytkowaniu. Usterce ulega przeważnie wspomniany zawór upustowy, z którą fachowa regeneracja turbiny skutecznie sobie poradzi. Jakie są jeszcze zalety tego typu turbosprężarki? Przede wszystkim cena. Ten rodzaj turbosprężarki jest niedrogi w produkcji oraz w regeneracji ze względu na nieskomplikowaną budową.

Czy turbina ze stałą geometrią łopatek jest efektywna

Zastanawiasz się - turbina ze zmienną geometrią czy bez?

Jeżeli wahasz się nad efektywnością turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek w porównaniu do turbiny, która posiada stałą geometrię, to warto wziąć pod uwagę, czy chcesz otrzymać maksimum przyspieszenia, czy też nie. Samochód osobowy ze zmienną geometrią turbiny 1.9 TDI uzyska dynamizm jazdy, dzięki łopatkom przymocowanym do wspólnego pierścienia, które są ruchome i potrafią ułożyć się pod odpowiednim kątem. Sterowanie łopatkami przez siłownik pneumatyczny daje pełne wykorzystanie masy spalin, w zależności od prędkości obrotowej silnika. Zastosowanie kierownicy turbiny pomogło skutecznie zniwelować efekt turbo dziury, która stanowi opóźnioną reakcję turbosprężarki na wciśnięcie padała gazu. Łopatki turbosprężarki ze stałą geometrią cechuje zachowanie stałej pozycji, niezależnie od tego, jaką prędkość obrotową przyjął silnik. Ewidentnie obecne w układzie turbodoładowania nie są wykorzystywane w pełni, przez co efektywność stałej geometrii jest przeciętna. Patrząc pod kątem napraw, regeneracja turbosprężarki VTG znacznie przewyższa cenę regeneracji niż w przypadku stałej geometrii. Dzieje się tak dlatego, że VTG posiada trudniejszy schemat układu turbodoładowania. Zacinająca się zmienna geometria turbiny jest właśnie typową awarią turbosprężarki, z którą fachowcy spotykają się codziennie. Taki objaw głównie możemy rozpoznać po nierównomiernej pracy silnika samochodowego i jego przejścia w tryb awaryjny. Niejednokrotnie przyczyną takiego stanu rzeczy w układzie turbodoładowania są zanieczyszczenia, nagar, który skutecznie potrafi unieruchomić część turbosprężarki, blokując jej podstawowe działanie. Jeżeli chcemy samodzielnie pozbyć się obecnego brudu, to możliwe jest czyszczenie zmiennej geometrii turbiny bez rozbierania, wlewając do kolektora dolotowego dodatek do paliwa czyszczący turbinę. Należy przyjąć, że taki sposób czyszczenia może być nieefektywny, w przypadku dość mocnych zabrudzeń. Dlatego wszelkie zaśniedzenia, mocne zalepienia, najlepiej usuwać w serwisie świadczącym usługi z zakresu regeneracji turbosprężarek.

Zastanawiasz się - turbina ze zmienną geometrią czy bez?
Oceń wpis Aktualna ocena:  4.50

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.50
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Dariusz
2023-01-13 14:35:32
Turbina ze stałą geometrią łopatek jest rodzajem turbosprężarki, w której kąt natarcia i rozstaw łopatek są stałe. Ta konstrukcja jest bardziej prosta i tańsza niż turbina z regulowanym kątem natarcia, jednak ma pewne ograniczenia względem efektywności. Jednym z głównych ograniczeń jest to, że turbina ze stałą geometrią łopatek nie jest tak skuteczna w szerokim zakresie prędkości obrotowych, jak turbina z regulowanym kątem natarcia. W efekcie, turbina ze stałą geometrią łopatek jest często stosowana w aplikacjach, w których prędkość obrotowa jest stała lub prawie stała. Innym ograniczeniem jest to, że turbina ze stałą geometrią łopatek ma niższą sprawność przy niskim i średnim ciśnieniu podawania powietrza, co może prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa. Mimo tych ograniczeń, turbina ze stałą geometrią łopatek jest nadal popularna w wielu aplikacjach, ponieważ jest prosta w konstrukcji i tańsza w produkcji niż turbina z regulowanym kątem natarcia.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60