Localizations image

Czy turbina ze stałą geometrią łopatek jest efektywna

Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.83

Zastanawiasz się, czy turbina ze stałą geometrią łopatek jest efektywna? Obecna w silnikach dieslowych, jak i benzynowych o mniejszej pojemności turbosprężarka nie posiada kierownicy spalin. Zastosowano w niej nieruchome łopatki, które nie mają zdolności zmiany pozycji pod określonym kątem, co z jednej strony świadczy o prostocie budowy, a z drugiej strony o niepełnym wykorzystaniu masy spalin, wpędzających w ruch wirnik turbosprężarki. Praca turbosprężarki ze stałą geometrią jest przede wszystkim uwarunkowana od prędkości podporządkowanej przez panujące w turbinie ciśnienie. Chcąc je zmniejszyć, stosujemy nie koło kompresji, jak w przypadku zmiennej geometrii, a zawory upustowe, które sterują spalinami z pominięciem turbosprężarki. Turbinę ze stałą geometrią cechuje na pewno żywotność, trwałość w użytkowaniu. Usterce ulega przeważnie wspomniany zawór upustowy, z którą fachowa regeneracja turbiny skutecznie sobie poradzi. Jakie są jeszcze zalety tego typu turbosprężarki? Przede wszystkim cena. Ten rodzaj turbosprężarki jest niedrogi w produkcji oraz w regeneracji ze względu na nieskomplikowaną budową.

 

Przykładowa turbina w serwisie
Czy turbina ze stałą geometrią łopatek jest efektywna


Zastanawiasz się - turbina ze zmienną geometrią czy bez?

Jeżeli wahasz się nad efektywnością turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek w porównaniu do turbiny, która posiada stałą geometrię, to warto wziąć pod uwagę, czy chcesz otrzymać maksimum przyspieszenia, czy też nie. Samochód osobowy ze zmienną geometrią turbiny 1.9 TDI uzyska dynamizm jazdy, dzięki łopatkom przymocowanym do wspólnego pierścienia, które są ruchome i potrafią ułożyć się pod odpowiednim kątem. Sterowanie łopatkami przez siłownik pneumatyczny daje pełne wykorzystanie masy spalin, w zależności od prędkości obrotowej silnika. Zastosowanie kierownicy turbiny pomogło skutecznie zniwelować efekt turbo dziury, która stanowi opóźnioną reakcję turbosprężarki na wciśnięcie padała gazu. Łopatki turbosprężarki ze stałą geometrią cechuje zachowanie stałej pozycji, niezależnie od tego, jaką prędkość obrotową przyjął silnik. Ewidentnie obecne w układzie turbodoładowania nie są wykorzystywane w pełni, przez co efektywność stałej geometrii jest przeciętna. Patrząc pod kątem napraw, regeneracja turbosprężarki VTG znacznie przewyższa cenę regeneracji niż w przypadku stałej geometrii. Dzieje się tak dlatego, że VTG posiada trudniejszy schemat układu turbodoładowania. Zacinająca się zmienna geometria turbiny jest właśnie typową awarią turbosprężarki, z którą fachowcy spotykają się codziennie. Taki objaw głównie możemy rozpoznać po nierównomiernej pracy silnika samochodowego i jego przejścia w tryb awaryjny. Niejednokrotnie przyczyną takiego stanu rzeczy w układzie turbodoładowania są zanieczyszczenia, nagar, który skutecznie potrafi unieruchomić część turbosprężarki, blokując jej podstawowe działanie. Jeżeli chcemy samodzielnie pozbyć się obecnego brudu, to możliwe jest czyszczenie zmiennej geometrii turbiny bez rozbierania, wlewając do kolektora dolotowego dodatek do paliwa czyszczący turbinę. Należy przyjąć, że taki sposób czyszczenia może być nieefektywny, w przypadku dość mocnych zabrudzeń. Dlatego wszelkie zaśniedzenia, mocne zalepienia, najlepiej usuwać w serwisie świadczącym usługi z zakresu regeneracji turbosprężarek.

 

Turbina w serwisie Bosch Car Service
Zastanawiasz się - turbina ze zmienną geometrią czy bez

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Uszkodzona turbina nie odpala 19 listopada 2020

Uszkodzona turbina nie odpala

Uszkodzona turbina nie odpala. Taki problem jest powszechny, ponieważ często posiadacze...

TURBINA SAMOCHODOWA Naprawa, regeneracja, czyszczenie, objawy i cena w dieslu 02 października 2018

TURBINA SAMOCHODOWA Naprawa, regeneracja, czyszczenie, objawy i cena w dieslu

1. Turbo w samochodzie - koszt regeneracji i naprawy - objawy usterkiJuż w latach...

Koło kompresji turbosprężarki 25 listopada 2020

Koło kompresji turbosprężarki

Koło kompresji turbosprężarki to część składowa turbosprężarki, które obok...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO