Czy turbina wyje?

Prawidłowo działająca turbina nie powinna wyć, piszczeć, ani wydawać jakichkolwiek niepokojących dźwięków. Jeżeli spotkałeś się z sytuacją, w której turbosprężarka wyje jak karetka pogotowia, może to świadczyć o poważnym uszkodzeniu tego podzespołu. W celu zażegnania takiej sytuacji powinniśmy sprawdzić w pierwszej kolejności układ pod kątem szczelności, czystości i występujących luzów. Odgłos nasilający się wraz ze wzrostem obrotów silnika, na pewno sygnalizuje usterkę, która może okazać się bardzo kosztowna. Jeżeli zbagatelizujemy objaw uszkodzonej turbiny, jakim jest wycie, to zakup i montaż nowego podzespołu będzie wręcz stuprocentowy.
Objawy uszkodzonej turbiny - Regeneracja turbosprężarek - Dlaczego turbina gwiżdże
Trudno jest jednoznacznie stwierdzić, czy dźwięk, który wydobywa się spod maski, pochodzi z turbosprężarki, ale niezależnie od tego powinniśmy skonsultować to z mechanikiem, ponieważ na pewno nie jest to nic normalnego. Jest kilka charakterystycznych cech gwizdu, piszczenia turbiny, dzięki którym możemy wywnioskować uszkodzenie tego podzespołu – nasila się wraz ze wzrostem obrotów oraz wraz z obciążeniem silnika. Wiele osób mylnie myśli, że turbina samochodowa powinna gwizdać, bo wtedy pracuje, ale nic bardziej mylnego! Gwiżdżąca turbina nie jest niczym normalnym i powinniśmy jak najszybciej dokonać naprawy. Co więcej, o uszkodzonej turbosprężarce powiadomią nas takie objawy, jak: znaczny ubytek oleju silnikowego, dym wydostający się z tury wydechowej oraz spadek mocy silnika.
1. Dlaczego turbina gwiżdże? -Turbina gwiżdże przy dodawaniu gazu
Główną przyczyną tego, że turbina samochodowa gwiżdże, piszczy, czy wyje, jest jej nieprawidłowe działanie. Gdy pracuje ona prawidłowo i równo, to nie powinna wydawać żadnych niepokojących odgłosów. Co więcej, funkcjonowanie silnika jest niezaburzone, a auto nie kopci i ma moc. Jeżeli usłyszymy gwizd bądź świst turbiny na niskich obrotach lub przy przyspieszaniu, to w zasadzie należy przypuszczać, że turbosprężarka jest niesprawna. Inaczej mówiąc, gwizdanie turbiny na zimnym silniku oraz powtarzająca się sytuacja, podczas której ona piszczy przy dodawaniu gazu, są informacją dla kierowcy o uszkodzeniu podzespołu.

2. Turbina wyje - Turbina wyje jak karetka
Współczesne układy turbodoładowania są na tyle ciche, że wielu kierowców dowiaduje się o ich obecności dopiero wtedy, gdy zaczynają szwankować i przez to pracują głośniej. Każdy nietypowy dźwięk, jaki nagle zaczyna wydawać silnik, powinien być powodem do niepokoju, ale niektóre hałas takie jak wycie, gwizdy czy piszczenie są charakterystyczne dla uszkodzonej turbosprężarki. Najczęściej pojawiają się one podczas wchodzenia silnika na wyższe obroty i nasilają się wraz ze wzrostem obciążenia. Przyczyny tego zjawiska mogą być różne, zaczynając od nieszczelności przewodów i problemów ze smarowaniem, przez pęknięcia obudowy i zużyte łożyska.
Dodaj komentarz
Wybierz swoje województwo
Filmy
- Alfa Romeo
- Alpina
- Audi
- Bentley Continental
- BMW
- Cadillac
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- Dodge
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Honda
- Hyundai
- Infiniti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kia
- Lancia
- Land Rover
- Lexus
- Luxgen
- Maserati
- Mazda
- McLaren
- Mercedes
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Rolls Royce
- Rover
- Saab
- Seat
- Skoda
- Smart
- SsangYong
- Subaru
- Suzuki
- TATA
- Toyota
- Volkswagen
- Volvo
Miasta
- Cena turbin
- Cena turbiny
- Cena turbo
- Cena turbosprężarek
- Cena turbosprężarki
- Cennik turbin
- Cennik turbiny
- Cennik turbo
- Cennik turbosprężarek
- Cennik turbosprężarki
- Czyszczenie turbin
- Czyszczenie turbiny
- Czyszczenie turbo
- Czyszczenie turbosprężarek
- Czyszczenie turbosprężarki
- Demontaż turbin
- Demontaż turbiny
- Demontaż turbo
- Demontaż turbosprężarek
- Demontaż turbosprężarki
- Diagnostyka turbin
- Diagnostyka turbiny
- Diagnostyka turbo
- Diagnostyka turbosprężarek
- Diagnostyka turbosprężarki
- Koszt turbin
- Koszt turbiny
- Koszt turbo
- Koszt turbosprężarek
- Koszt turbosprężarki
- Montaż turbin
- Montaż turbiny
- Montaż turbo
- Montaż turbosprężarek
- Montaż turbosprężarki
- Naprawa turbin
- Naprawa turbiny
- Naprawa turbo
- Naprawa turbosprężarek
- Naprawa turbosprężarki
- Nowa turbina
- Nowa turbosprężarka
- Nowe turbiny
- Nowe turbo
- Nowe turbosprężarki
- Regeneracja turbin
- Regeneracja turbiny
- Regeneracja turbo
- Regeneracja turbosprężarek
- Regeneracja turbosprężarki
- Remont turbin
- Remont turbiny
- Remont turbo
- Remont turbosprężarek
- Remont turbosprężarki
- Serwis turbin
- Serwis turbiny
- Serwis turbo
- Serwis turbosprężarek
- Serwis turbosprężarki
- Wymiana turbin
- Wymiana turbiny
- Wymiana turbo
- Wymiana turbosprężarek
- Wymiana turbosprężarki
- Wyważanie turbin
- Wyważanie turbiny
- Wyważanie turbo
- Wyważanie turbosprężarek
Komentarze
Turbina w silniku samochodowym może emitować różne dźwięki, w tym również dźwięki przypominające wycie. Jednym z powodów, dla których turbina może wyć, jest niedostateczne smarowanie elementów turbiny. Brak odpowiedniej ilości oleju lub niskiej jakości olej silnikowy może prowadzić do zużycia i uszkodzenia elementów turbiny, co może skutkować wyjącym dźwiękiem.
Innym powodem, dla którego turbina może wyć, jest niedrożność układu dolotowego lub wydechowego. Zanieczyszczenia lub niedrożność tych układów może prowadzić do ograniczenia przepływu powietrza i spaliny przez turbinę, co może skutkować wyjącym dźwiękiem.
Uszkodzenie elementów turbiny, takich jak koło kompresji lub łożyska, również może prowadzić do wyjącego dźwięku. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek niepokojących dźwięków z turbiny, należy jak najszybciej skontaktować się z profesjonalnym serwisem samochodowym w celu dokładnej diagnostyki i ewentualnej naprawy. Ignorowanie tych dźwięków może prowadzić do dalszego uszkodzenia turbiny i dodatkowych kosztów naprawy.