Czy turbina może gwizdać?

Gwizdanie turbiny jest to objaw świadczący o potencjalnie poważnej usterce turbosprężarki – uszkodzeniu koła kompresji lub wirnika, nieszczelności obudowy czy także zbliżającej się awarii intercoolera. Każdy niepokojący dla kierowcy dźwięk, powinien być skonsultowany z zaufanym mechanikiem, aby usunąć jego przyczynę zawczasu i uniknąć dużych kosztów poważniejszej naprawy. Turbiny samochodowe są częściami bardzo wytrzymałymi i odpornymi na pracę w ciężkich warunkach, ale niestety nie są niezniszczalne. Na skrócenie ich żywotności w dużej mierze wpływają zbyt rzadkie wymiany oleju silnikowego oraz zbyt agresywny styl jazdy. Gwizdanie turbosprężarki jest jednym z najczęstszych objawów niedomagania tego podzespołu.
Czy gwizdanie turbiny powinno niepokoić? Niestety tak! - Gwiżdżąca turbina 1.9 TDI
Sprawna turbina w 90% przypadków nie powinna wydawać jakichkolwiek dźwięków. Konstruktorzy projektują tak system turbodoładowania, aby jego praca była niesłyszalna w kabinie samochodu. Powód tego jest bardzo prosty – każdy, nawet najmniejszy hałas znacząco obniża komfort jazdy. Czasem o obecności turbodoładowania w pojeździe świadczy jednak delikatny szum, który kojarzy się z dźwiękiem pędu powietrza. Ten odgłos z reguły jest całkowicie normalny i nie powinien nas niepokoić, w przeciwieństwie do gwizdania, ponieważ najczęściej jest to dźwięk uszkodzonej turbiny. Ten dźwięk może być słyszalny w trakcie jazdy ze stałą prędkością lub tylko w momencie przyspieszania, jednakże prawie zawsze sygnalizuje zbliżające się kłopoty.
1. Objawy uszkodzonej turbiny - Turbina gwiżdże przy dodawaniu gazu
Pierwszym i w sumie najczęstszym objawem świadczącym o awarii turbosprężarki jest zauważalny spadek mocy jednostki napadowej. Jeżeli silnik wykręca się na obroty wolniej niż zazwyczaj, a reakcja turbiny w granicach niskich obrotów jest ospała, może oznaczać, że w najbliższym czasie czeka nas wymiana lub regeneracja tego podzespołu. Utracie mocy mogą towarzyszyć dziwne dźwięki i drgania wydobywające się spod maski, a ostatnie również zapalenie się jakże niepożądanej kontrolki „Check Engine”. Kolejnym dość często przytaczanym znakiem awarii turbosprężarki jest zauważalnie zwiększone zadymienie spalin, a także zwiększone zużycie oleju silnikowego.

2. Dlaczego turbina pogwizduje? - Turbina gwiżdże po regeneracji
Najczęstszą przyczyną tego, że turbina pogwizduje, wyje, czy piszczy, jest jej nieprawidłowe działanie. Kiedy pracuje ona w sposób równy i właściwy, to nie wydaje ona żadnych niepokojących dźwięków. Co więcej, funkcjonowanie silnika nie jest zaburzone, a pojazd nie kopci oraz ma moc. W sytuacji, w której usłyszymy gwizdanie turbosprężarki na niskich obrotach lub świst tego podzespołu przy przyspieszaniu, to w zasadzie należy przypuszczać, że turbina jest niesprawna. Innymi słowy, gwizdanie turbiny na zimnym silniku, a także powtarzająca się sytuacja, podczas które piszczy ona przy dodawaniu gazu, są dla kierowcy informacją o zepsutej turbosprężarce. Oznacza to, że wirnik turbiny po prostu się wyrobił w wyniku intensywnej eksploatacji w wysokiej temperaturze.
Dodaj komentarz

Komentarze
Tak, turbosprężarka może emitować dźwięk podobny do gwizdu podczas pracy. Może to być spowodowane przez wiele czynników, między innymi:
Uszkodzenie łożysk lub wałka turbiny: Jeśli łożyska lub wałek turbiny są uszkodzone, mogą one powodować gwizd podczas pracy.
Zużycie łopatek turbiny: Jeśli łopatki turbiny są zużyte lub uszkodzone, mogą one również powodować gwizd podczas pracy.
Niedrożność układu dolotowego powietrza: Jeśli układ dolotowy powietrza jest zatkany lub niedrożny, turbosprężarka może emitować gwizd podczas pracy.
Jeśli turbosprężarka wydaje dźwięk podobny do gwizdu, należy niezwłocznie skontaktować się z mechanikiem w celu zdiagnozowania przyczyny i wdrożenia odpowiedniego leczenia. Nieleczenie problemów z turbosprężarką może prowadzić do poważniejszych awarii i kosztownych napraw.