Czy turbina kręci się cały czas?

Turbosprężarka działa przez cały czas od włączenia silnika do momentu jego wyłączenia, czyli kręci się ona cały czas. Przy niskich obrotach jednostki napędowej, czyli 1,5-2 tysięcy, ciśnienie doładowania jest niskie, dlatego nie odczuwamy wzrostu mocy. Dopiero po przekroczeniu określonej ilości obrotów, które są różne dla diesli, jak i benzyniaków, ciśnienie doładowania wzrasta, dlatego kierowca odczuwa znaczny wzrost mocy silnika. W trakcie jazdy samochodem turbina kreci się przez cały czas, a zarówno ona sama, jak i jej podzespoły są smarowane i chłodzone olejem silnikowym. Efekty, jakie uzyskami dzięki zamontowaniu turbiny w silniku, to między innymi redukcja emisji szkodliwych substancji dostających się do atmosfery, zmniejszenie zużycia paliwa, a także zmiana kształtu charakterystyki jednostki napędowej.
Turbodoładowanie - Turbosprężarka
Turbosprężarka pozwala na zwiększenie mocy jednostki napędowej. Działanie tego podzespołu jest banalne – umieszczona w układzie wydechowym turbina napędzana jest przez strumień spalin, które wydostają się z silnika. Z tą turbiną połączona jest pompa umieszczona w przewodzie dolotowym. To właśnie z tego powodu, gdy spaliny poruszają łopatki turbiny, obraca się wirnik pompy, która wtłacza do silnika nadmiarowe powietrze. Wałek turbiny oraz pompy przy maksymalnym obciążeniu może wirować z prędkością przekraczającą nawet 150 tysięcy obr./min. Dlatego w komorze spalania pojawia się więcej tlenu, można więc dostarczyć więcej paliwa, przez co silnik uzyskuje większą moc.
1. Czy turbosprężarka działa przez cały czas pracy silnika? - Od ilu obrotów załącza się turbo w dieslu
Tak, turbosprężarka jest to podzespół, który pracuje od momentu włączenia silnika do odcięcia zasilania. Uruchomienie jednostki napędowej wprawia w ruch obrotowy wirnik turbiny, który zasilany jest spalinami. Praca sprawnej turbiny nie jest słyszalna, a co więcej kierowca jest w stanie odczuć jej aktywność w okolicach około 3000 obr./min. Dlatego wielu użytkowników mylnie myśli, że dopiero wtedy turbosprężarka zaczyna swoją pracę. Bardzo często przypadłością turbo jest efekt tzw. turbodziury, czyli opóźnienie reakcji silnika samochodu na wciskany pedał gazu. Podczas przyspieszania albo wyprzedzania po wciśnięciu gazu przez kilka sekund nie zachodzi żadna reakcja, jednakże chwilę później następuje gwałtowne przyspieszenie – to zjawisko może wprowadzić kierowcę w błąd, przez co może myśleć, że turbina zaczyna pracę od pełnych obrotów.

2. Przy jakich obrotach powinna załączać się turbina? - Kiedy włącza się turbina w benzynie
Turbina pracuje już od chwili uruchomienia silnika i działa nieprzerwanie do chwili jego wyłączenia. Dlatego nawet w trakcie chwilowego postoju na poboczy, czy nawet zatrzymując się na czerwonym świetle, ciągle trwa praca turbosprężarki. Warto wiedzieć, że ten podzespół może kręcić cię nawet do 200 tysięcy obr./min. Turbosprężarka jest to dość prosty mechanizm zbudowany z dwóch elementów – sprężarki i turbiny. Turbina jest napędzana spalinami wydostającymi się z silnika, a następnie napędza koło kompresji poprzez wspólny wałek. Wydajność tego podzespołu zależny jest od spadku ciśnienia pomiędzy wylotem i wlotem. Moc jednostki zwiększa się wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika lub temperatury jego spalin.
Dodaj komentarz

Komentarze
Turbosprężarka kręci się cały czas, jest uruchomiana wraz z włączeniem silnika i działa aż do jego wyłączenia. Podczas normalnej jazdy silnik samochodu nie wymaga cały czas dużych ilości powietrza, dlatego turbosprężarka nie jest włączona cały czas.
Turbosprężarka jest zasilana ciepłym spalinami, które obracają jej wałek. Im więcej spalin jest dostarczanych do turbosprężarki, tym szybciej obraca się jej wałek i tym więcej powietrza jest dostarczane do silnika. W momencie, gdy silnik nie potrzebuje więcej powietrza, turbosprężarka jest wyłączana lub pracuje w niższym zakresie obrotów.
Podsumowując, turbosprężarka kręci się cały czas i jej prędkość jest ustawiana od potrzeb silnika.