Turbosprężarka samochodowa jest chłodzona olejem silnikowym i jest to jej główne źródło chłodzenia. Olej silnikowy przepływa przez łożyska turbiny, co zmniejsza tarcie i zużycie ruchomych części. Dzięki temu, że turbina pracuje w wysokich temperaturach, olej pomaga również w chłodzeniu wirnika i innych elementów, zapobiegając ich przegrzewaniu. Ciepło generowane przez turbinę jest odprowadzane przez olej, co pozwala utrzymać odpowiednią temperaturę jej podzespołów. Odpowiednia cyrkulacja oleju jest kluczowa dla długowieczności turbiny, zapobiegając jej uszkodzeniu.
Po czym poznać, że turbina puszcza olej?
Po pierwsze, należy regularnie sprawdzać poziom oleju, który może gwałtownie spadać, co sugeruje jego wyciek. Kolejnym sygnałem jest pojawienie się niebieskiego dymu z rury wydechowej, zwłaszcza podczas przyspieszania, co oznacza, że olej dostaje się do komory spalania. Można także zauważyć plamy oleju pod samochodem, zwłaszcza po postoju, co wskazuje na wyciek z układu turbiny. Często turbina zaczyna wydawać nienaturalne dźwięki, takie jak szumy lub piski, wynikające z niedostatecznego smarowania. Ostatecznie, może pojawić się spadek mocy silnika, ponieważ turbina traci na efektywności w wyniku wycieku oleju.
Po czym poznać, że turbosprężarka się zepsuła?
Zepsutą turbosprężarkę poznasz po spadku mocy, świecącej się kontrolce awarii silnika na desce rozdzielczej, wyciekowi oleju oraz hałasie – metalicznych dźwiękach. Co więcej, możesz zauważyć dymienie z rury wydechowej – szczególnie niebieski bądź czarny dym. Możesz również zauważyć wycieki oleju wokół turbosprężarki i na asfalcie pod samochodem.
Jeśli turbosprężarka jest uszkodzona, może także wystąpić niestabilne przyspieszenie, szczególnie w wyższych prędkościach obrotowych silnika. W skrajnych przypadkach, uszkodzenie turbosprężarki może prowadzić do całkowitej utraty mocy silnika i awarii, co uniemożliwia dalszą jazdę.
Dlaczego turbina pluje olejem?
Mówi się, że turbosprężarka pluje olejem, gdy poziom ciśnienia w obudowie sprężarki i turbiny jest niewłaściwy. Wartości muszą być prawidłowo dopasowane, aby uniknąć wycieków z turbo. Może się to brać ze zgięcia, skręcenia lub nawet częściowego zablokowania rurki spływowej. Zjawisko takie, może doprowadzić do pogorszenia się wydajności silnika i wymaga natychmiastowej naprawy. Najlepiej wszelkie nieprawidłowości skonsultować z zaufanym mechanikiem który ma doświadczenie w naprawie turbosprężarek.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze