blog

Czy turbina jest chłodzona olejem?

17 grudnia 2024

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element

Turbosprężarka samochodowa jest chłodzona olejem silnikowym i jest to jej główne źródło chłodzenia. Olej silnikowy przepływa przez łożyska turbiny, co zmniejsza tarcie i zużycie ruchomych części. Dzięki temu, że turbina pracuje w wysokich temperaturach, olej pomaga również w chłodzeniu wirnika i innych elementów, zapobiegając ich przegrzewaniu. Ciepło generowane przez turbinę jest odprowadzane przez olej, co pozwala utrzymać odpowiednią temperaturę jej podzespołów. Odpowiednia cyrkulacja oleju jest kluczowa dla długowieczności turbiny, zapobiegając jej uszkodzeniu.

Po czym poznać, że turbo puszcza olej?

Po czym poznać, że turbina puszcza olej?

Po pierwsze, należy regularnie sprawdzać poziom oleju, który może gwałtownie spadać, co sugeruje jego wyciek. Kolejnym sygnałem jest pojawienie się niebieskiego dymu z rury wydechowej, zwłaszcza podczas przyspieszania, co oznacza, że olej dostaje się do komory spalania. Można także zauważyć plamy oleju pod samochodem, zwłaszcza po postoju, co wskazuje na wyciek z układu turbiny. Często turbina zaczyna wydawać nienaturalne dźwięki, takie jak szumy lub piski, wynikające z niedostatecznego smarowania. Ostatecznie, może pojawić się spadek mocy silnika, ponieważ turbina traci na efektywności w wyniku wycieku oleju.

Turbina puszczająca olej

Po czym poznać, że turbosprężarka się zepsuła?

Zepsutą turbosprężarkę poznasz po spadku mocy, świecącej się kontrolce awarii silnika na desce rozdzielczej, wyciekowi oleju oraz hałasie – metalicznych dźwiękach. Co więcej, możesz zauważyć dymienie z rury wydechowej – szczególnie niebieski bądź czarny dym. Możesz również zauważyć wycieki oleju wokół turbosprężarki i na asfalcie pod samochodem.
Jeśli turbosprężarka jest uszkodzona, może także wystąpić niestabilne przyspieszenie, szczególnie w wyższych prędkościach obrotowych silnika. W skrajnych przypadkach, uszkodzenie turbosprężarki może prowadzić do całkowitej utraty mocy silnika i awarii, co uniemożliwia dalszą jazdę.

Dlaczego turbina pluje olejem?

Dlaczego turbina pluje olejem?

Mówi się, że turbosprężarka pluje olejem, gdy poziom ciśnienia w obudowie sprężarki i turbiny jest niewłaściwy. Wartości muszą być prawidłowo dopasowane, aby uniknąć wycieków z turbo. Może się to brać ze zgięcia, skręcenia lub nawet częściowego zablokowania rurki spływowej. Zjawisko takie, może doprowadzić do pogorszenia się wydajności silnika i wymaga natychmiastowej naprawy. Najlepiej wszelkie nieprawidłowości skonsultować z zaufanym mechanikiem który ma doświadczenie w naprawie turbosprężarek.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.75

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.75
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Dawid
2024-12-17 10:09:44
Szczególną uwagę trzeba poświęcić olejowi silnikowemu przy turbosprężarce

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60