blog

Czy trzeba chłodzić turbosprężarkę w dieslu? - na to warto zwrócić uwagę!

4 stycznia 2024

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element

Tak, trzeba chłodzić turbosprężarkę w dieslu, szczególnie po intensywnej jeździe. Prawidłowa eksploatacja samochodu z turbodoładowaniem wymaga świadomości pewnych zasad użytkowania, aby zachować jak najdłuższą żywotność części. Nagłe wyłączenie silnika może negatywnie wpłynąć na trwałość turbosprężarki. Pamiętaj, że brak chłodzenia turbo podczas nagłego zakończenia pracy jednostki napędowej powoduje odcięcie dopływu oleju do ciągle obracającej się turbiny. To z kolei może prowadzić do problemów takich jak zwęglenie oleju smarującego, zacieranie się łożysk lub zablokowanie przewodów olejowych, co zwiększa ryzyko uszkodzeń turbosprężarki. Wobec tego pamiętaj, aby przed wyłączeniem silnika odczekać około 60 sekund, żeby podzespół miał czas na ostudzenie turbiny.

Kierownica w Mazdzie
Turbosprężarka przy masce samochodowej

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Przy jakich obrotach załącza się turbina w dieslu?

Zwykle uruchomienie turbosprężarki w silniku Diesla zależy od charakterystyki konkretnego pojazdu i jego budowy. Jednak ogólna zasada mówi, że turbosprężarka rozpoczyna pracę w momencie, gdy spalane gazy wydechowe osiągną wystarczająco wysokie ciśnienie, zazwyczaj między 2500 a 3000 obrotów na minutę.

Nowoczesne samochody posiadają zaawansowane systemy zarządzania pracą silnika, które precyzyjnie regulują pracę turbosprężarki w zależności od warunków jazdy. To oznacza, że turbina może być aktywowana w różnych zakresach obrotów silnika, dostosowując się do zmiennych warunków eksploatacyjnych.

Czy awaria turbo może uszkodzić silnik?

Silnik w Mercedesie

Tak, awaria turbo może uszkodzić silnik. Główne ryzyko wynika z tego, że zepsuta turbosprężarka może wprowadzić do jednostki napędowej zbyt dużo oleju lub przegrzać ją. W rezultacie usterka turbiny może spowodować poważne uszkodzenia silnika, dlatego też należy jak najszybciej reagować na wszelkie oznaki problemów z podzespołem, aby uniknąć potencjalnych uszkodzeń. Regularna konserwacja, wczesne wykrywanie i naprawa usterek mogą pomóc zachować Ci Twoje turbo w jak najlepszym stanie przez długi czas.

Turbo Timer – co to jest?

Turbo Timer to mechanizm, który pozwala na bezpieczne schłodzenie turbosprężarki po intensywnej jeździe, zanim silnik zostanie wyłączony. Po dynamicznej trasie turbina może być bardzo gorąca. Wyłączenie jednostki napędowej natychmiastowo po takiej jeździe może spowodować zatrzymanie przepływu oleju do turbosprężarki, co może prowadzić do awarii.

Funkcja Turbo Timera polega na utrzymaniu silnika wciąż włączonego przez określony czas po wyjęciu kluczyka zapłonu. To pozwala na kontynuację pracy silnika przez ustalony czas (np. 1-5 minut), umożliwiając turbosprężarce ostudzenie i stabilizację temperatury. Po upływie czasu, gdy turbina jest już schłodzona, jednostka napędowa automatycznie się wyłącza.

Oceń wpis Aktualna ocena:  5.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 5.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60