Układ doładowania silnika - turbo
Ze względu na specyfikę swojej budowy, turbosprężarka należy do podzespołów często wymagających naszej ingerencji. Jest bardzo odporna na wysoką temperaturę, lecz jednocześnie jest bardzo krucha i podatna na uszkodzenia mechaniczne. To bardzo istotny fakt, który powinien determinować stosowne obchodzenie się z podzespołem przez wszystkich, którzy z układu doładowania silnika korzystają.
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Zagrożenia turbiny
Turbosprężarka wymaga stałego smarowania – łożysko ślizgowe wału, na którym zainstalowane są oba wirniki, bez obecności oleju silnikowego, bardzo szybko ulegnie uszkodzeniu. Zatarcie się wałka, może zostać wywołane przez brak oleju, lub jego mineralizację i utratę właściwości wywołane wysoką temperaturą. 900 stopni Celsjusza i 200 tysięcy obrotów na minutę to warunki naprawdę wymagające i pozbawienie turbosprężarki obecności oleju błyskawicznie doprowadzi do jej zniszczenia. Stąd też, gdy uruchomimy samochód, nie wolno od razu wywoływać dużych obrotów, i po zatrzymaniu samochodu również, nie można od razu silnika gasić – turbina ma stosunkowo dużą bezwładność i mikroskopijne opory ruchu, a czynnik smarny jest podawany jedynie przy włączonym silniku – pompa oleju jest elektryczna. Tak samo zanieczyszczenia w układzie, ciała obce, które przedostaną się do środowiska pracy turbo, mogą doprowadzić do zniszczenia podzespołu. Kruche łopatki turbo, jeśli zderzą się z ziarenkiem piasku, niemal na pewno dojdzie do uszkodzenia wirnika, który utraci wyważenie, wywoła bicia, które mogą doprowadzić do zniszczenia całego wałka i strony zimnej (rdzenia turbosprężarki zwanego CHRA, czyli z angielskiego Central Housing Rotating Assembly i koła kompresji). Dodatkowym zagrożeniem dla turbo jest uszkodzenie jego uszczelnienia. Z racji warunków pracy turbosprężarki konieczne jest, aby wykorzystane uszczelniacze spełniały swoje zadanie, gdy turbo jest maksymalnie dociążone. Jednak przy takiej pracy niemożliwe jest zastosowanie uszczelniaczy z elastomerów, więc wykorzystano żaroodporny metal, a takie uszczelnienie w przypadku uszkodzenia będzie nieskuteczne. Efektem takiego uszkodzenia może być, przedostanie się oleju silnikowego do komory spalania, a wtedy już tylko krok od tragedii, a mianowicie taka sytuacja może doprowadzić do rozbiegania silnika.
Regeneracja turbo
Czy takie uszkodzenie oznacza śmierć turbosprężarki? Oczywiście, nie. Turbo jest to podzespół, który poddaje się regeneracji bez większego kłopotu – części zamienne i zestawy naprawcze są dostępne i jedynie rodzaj uszkodzenia definiuje koszt regeneracji. Ceny wahają się w dość sporym przedziale – od 300 złotych za czyszczenie i diagnostykę, aż po tysiąc kilkaset w przypadku uszkodzonego korpusu (może do niego dojść w wyniku utraty wyważenia wirnika). Wciąż jest to jednak znacząco mniej niż w przypadku, gdy zdecydujemy się na wymianę "dmuchawy". Czy regeneracja jest jakościowa i czy niesie za sobą ryzyko? Cóż, posiłkując się ofertą światowej klasy producenta turbin, Garretta, który w sprzedaży ma pozycje oznaczone GOR, czyli Garrett Oryginaly Remanufactured, czyli regenerowane fabrycznie, na które Garrett udziela gwarancji takiej jak na nowe, mogę z czystym sumieniem powiedzieć, że regeneracja turbin jest wolna od zagrożeń, a kwestia ich żywotności zależy, od jakości procesu regeneracji. Profesjonalna pracownia zajmująca się regeneracją układów turbodoładowania wykorzystuje w swojej pracy jednie oryginalne części, a w procesie regeneracji turbosprężarki trafiają na specjalistyczne wyważarki, których cyfrowe pomiary pozwalają na uzyskanie szczegółowych informacji, gdzie turbo jeszcze niedomaga. Co prawda opinie na temat procesu regeneracji są różne, jednak pochodzą one zazwyczaj od ludzi, którzy wybrali zakład zajmujący się podobnymi usługami, kierując się jak najniższą ceną. Jak widać, nie jest to najlepsza praktyka, ponieważ zamiast zaoszczędzić, możemy zapłacić znacznie więcej, kiedy niewłaściwie zregenerowana turbosprężarka doprowadzi do uszkodzenia innych elementów silnika.
Skup turbosprężarek
A jeśli jednak nasza turbosprężarka pożegna się z życiem i nie chcemy już jej przywoływać z turbosprężarkowych zaświatów? Możemy oddać naszą turbinę do skupu zużytych turbin. W rozliczeniu albo otrzymamy, dzięki temu, zniżkę na nowy podzespół lub część pieniążków zwrócą nam w gotówce – w Garrettcie jest to podstawą do zakupienia sobie GOR-a – wysłanie im starej i zużytej turbosprężarki. Skup turbosprężarek to doskonały sposób na dodatkowe zmniejszenie kosztów, jakie będą się wiązały z ingerencją w układ doładowania silnika. Sporo zakładów zajmujących się regeneracją turbosprężarek prowadzi w większym lub mniejszym stopniu również skup turbosprężarek, dlatego kontaktując się w sprawie naprawy, regeneracji, wymiany lub zakupu nowej turbosprężarki, warto spytać o możliwość zostawienia starego turbo w rozliczeniu. Oddając naszą turbosprężarkę do punktu jakim jest skup turbosprężarek, cena może spaść nawet o kilkaset słotych. Biorąc pod uwagę ceny turbosprężarek, każdy sposób, by nieco obniżyć koszt naprawy lub wymiany turbosprężarki, jest dobry.
Jeśli znalazłeś nasz artykuł bardzo możliwe, że szukałeś:
- skup turbosprężarek Śląsk
- skup turbosprężarek Wrocław
- skup turbosprężarek szczecin
- skup turbin warszawa
- skup turbin cennik
- skup turbosprężarek mazowieckie
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie
Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi
Komentarze