Czy po wymianie turbo trzeba wymienić olej?

Wymiana oleju silnikowego przy wymianie turbo jest obowiązkowym działaniem, które jest przeprowadzane po naprawie każdej turbosprężarki. Warto pamiętać, żeby stary olej wymienić na nowy, najwyższej klasy. Według zaleceń producenta. Niewłaściwy dobór środka smarnego może spowodować szybką awarię w urządzeniu turbo. Przed ponowną instalacją turbosprężarki przez pracownika autoryzowanego serwisu, należy zalać turbinę olejem samochodowym. Po jej instalacji wlanie świeżego środka smarującego do otworu dolotowego powinno być wykonane, np. podczas uruchamiania rozrusznika silnika, który obraca wałem korbowym przez około 30 sekund.
Wymiana turbosprężarki – prawidłowa technologia naprawy - Pierwsze odpalenie po wymianie turbiny
Pod pojęciem wymiany turbosprężarki kryje się bardzo ogólna postać, ponieważ zarówno przed założeniem nowej części, jak i w trakcie należy wykonać kilka innych operacji, aby zagwarantować najwyższą jakość naprawy. Przystępując do demontażu, warto na początku wypłukać układ smarowania, zmienić filtr oraz olej na świeży, a także uruchomić silnik na kilkanaście minut – następnie wylać olej i można zaczynać naprawę. Warto zdiagnozować przyczynę awarii poprzedniej turbiny, a następnie ją wyeliminować, aby zapobiec szybkiemu uszkodzeniu nowo założonego urządzenia. Do koniecznych działań należy sprawdzenie ciśnienia oleju oraz drożności przewodów olejowych, które doprowadzają i odprowadzają środek smarny z turbosprężarki. Warto także zwrócić uwagę na przewód odpowietrzenia skrzyni korbowej, ponieważ jeżeli jest zanieczyszczony, będzie on zakłócał, a nawet utrudniał odpływ oleju z turbosprężarki.
1. Turbosprężarka - jak nie zepsuć nowej – porady - Zalewanie turbiny olejem
Aby na samym starcie nie zepsuć nowej turbosprężarki, warto poznać przyczynę zepsucia poprzedniej, a następnie wyeliminować ją. Dobre jest sprawdzenie jeszcze przed montażem, czy przewody doprowadzające i odprowadzające olej z turbiny są drożne i nie posiadają żadnych niepożądanych zagięć. Żeby nie zepsuć nowej turbiny, warto upewnić się, że w układzie wydechowym nie ma pozostałości poprzedniej, uszkodzonej części lub innych zanieczyszczeń.
Najczęściej powtarzanym błędem, który popełniają mechanicy jest doprowadzenie do tego, że w pierwszych sekundach turbosprężarka pracuje na sucho lub jest smarowana jedynie pianą z oleju i powietrza z zapowietrzonych przewodów olejowych.
2. Błędy przy wymianie turbosprężarki - Płukanie silnika przed wymianą turbiny
Do jednych z najczęstszych błędów podczas wymiany turbosprężarki jest tzw. suchy start, czyli uruchomienie silnika ze świeżo zamontowaną turbiną na niewystarczającej ilości oleju smarującego. Do istotnych kwestii podczas wymiany należy to, aby instalacja smarowania była dokładnie wyczyszczona, drożna i zalana świeżym olejem, a pompa olejowa sprawna. Aby być stuprocentowo pewnym, turbosprężarkę także można zalać czystym i świeżym olejem przed podłączeniem przewodu smarującego. Warto wiedzieć, że podczas przeprowadzania wymiany turbosprężarki, powinno się dokładnie sprawdzić, a najlepiej wymienić przewody olejowe, ponieważ ich prawidłowe działanie warunkujące pełną drożność, jest kluczowe w sprawnym funkcjonowaniu urządzenia.
3. Wymiana turbosprężarki krok po kroku - Wymiana turbosprężarki
Pierwszym krokiem podczas prawidłowej wymiany turbosprężarki powinno być włączenie silnika i doprowadzenie go do temperatury roboczej, następnie zachowując ostrożność ze względu na wysoką temperaturę, ostrożnie spuścić olej. Kolejnym równie ważnym krokiem jest wyjęcie starego filtra oleju, śmiało można go wyrzucić.

Warto się dobrze upewnić, czy wszystko jest czyste, ponieważ montaż nowej turbiny musi odbywać się w niezanieczyszczonym miejscu. Jeszcze przed demontażem turbiny należy odłączyć przewód doprowadzający olej. Ostatnim krokiem jest sam demontaż turbosprężarki, który wykonywany jest w zależności od modelu auta – podnosząc ją przez górę komory silnika lub pod autem.
Dodaj komentarz

Komentarze
Tak, po wymianie turbosprężarki zaleca się wymianę oleju silnikowego. Dzieje się tak dlatego, że podczas eksploatacji turbosprężarka wykorzystuje olej silnikowy jako smar dla swoich elementów ruchomych. W przypadku awarii turbosprężarki lub jej zużycia, olej silnikowy może zostać zanieczyszczony lub skażony produktami spalania, a także fragmentami metalu z turbosprężarki. Wymiana turbosprężarki oznacza też usunięcie tych zanieczyszczeń, co ma wpływ na prawidłowe działanie nowej turbosprężarki. Dlatego też po wymianie turbosprężarki, ważne jest, aby wymienić olej silnikowy i zmienić filtr oleju, zgodnie z zaleceniami producenta.