blog

Czy odma ma wpływ na moc silnika oraz turbinę?

10 listopada 2021

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
Pracownia regeneracji turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Odma olejowa odpowiada za odprowadzanie nadmiaru ciśnienia ze skrzyni korbowej. Zimą często dochodzi do jej zamarznięcia, przez co nagromadzone spaliny nie mają swobodnego ujścia i przedostają się do turbosprężarki, gdzie powodują powstawanie zbyt wysokiego ciśnienia doładowania. Zapchana odma powoduje między innymi brak mocy pojazdu, ale również ma negatywny wpływ na układ turbodoładowania.

Wadliwy układ odpowietrzania skrzyni korbowej spowodować może przepalanie się oleju w cylindrach, czyli jednostka traktuje olej silnikowy jak paliwo – doprowadzić to może do bardzo poważnej awarii motoru. Zatkana odma w Fordzie czy też innym aucie może być przyczyną pojawiania się oleju po zimnej stronie turbiny, a nawet w dolocie, czy wydechu. Jeżeli chodzi o olej w układzie wydechowym, to sygnalizują go też białe kłęby dymu wydobywające się z rury wydechowej.

Odma olejowa - koszt naprawy

W przypadku awarii odmy olejowej, a dokładniej separatora oleju, należy zlecić szybką naprawę. Sama część nie należy do drogich, a koszt usługi jest indywidualną kwestią warsztatu. Bagatelizowanie usterki doprowadzić może do poważnej awarii silnika, jak i turbiny, a w tym przypadku koszta naprawy są już znacznie wyższe.

Olej w odmie – o co chodzi?

Przedostawanie się oleju do odmy spowodowane jest zbyt dużą ilością oleju silnikowego podczas jego uzupełniania. Obecność oleju w odmie może również być spowodowana usterką separatora oleju, który go przepuszcza wraz z powietrzem.

Zapchana odma – objawy typowe dla TDI to zaburzona praca jednostki napędowej – szarpanie, dławienie się, problem z utrzymaniem równych obrotów. Takiej sytuacji towarzyszyć może również adekwatna kontrolka na desce rozdzielczej. Zapchana odma doprowadzić może również do rozszczelnienia komory skrzyni korbowej – wypchane zostaną uszczelniacze znajdujące się na dole silnika. Jeżeli zdarzyło się, że po otwarciu maski zauważyłeś wypchnięty bagnet pomiaru oleju, to również może wskazywać na zablokowanie odmy. Informować o tym może również świst uciekającego powietrza po odkręceniu bagnetu.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.63

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.63
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Przemek
2023-01-12 13:54:59
Odma (odpowietrznik masowy) jest elementem układu dolotowego, który pozwala na odprowadzenie nadmiaru powietrza z komory silnika. Gdy odma jest zatkana lub niesprawna, może to prowadzić do kilku problemów z silnikiem, w tym: Spadek mocy silnika: Gdy powietrze nie jest odprowadzane z komory silnika, może to prowadzić do zwiększenia ciśnienia w komorze i spadku mocy silnika. Zwiększone zużycie paliwa: Gdy odma jest zatkana, silnik będzie pracował z nadmiernym ciśnieniem, co może prowadzić do zwiększenia zużycia paliwa. Uszkodzenie turbosprężarki: Gdy odma jest zatkana, może to prowadzić do przegrzania turbosprężarki, co może uszkodzić ją lub prowadzić do awarii. Dlatego ważne jest regularne sprawdzanie i czyszczenie odmy, aby zapewnić prawidłową pracę silnika i turbosprężarki.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60