Czy można podkręcić turbo?
Podkręcenie turbosprężarki polega na zwiększeniu ciśnienie doładowania. Ogólnie za regulację ciśnienia doładowania odpowiada siłownik podciśnieniowy, ogranicza maksymalne ciśnienie doładowania. Innym elementem odpowiadającym za ciśnienie panujące w turbosprężarce jest zawór N75.
Jeżeli zastanawiasz, się, w jaki sposób zwiększyć ciśnienie doładowania turbiny domowym sposobem, to możesz zrobić to poprzez regulację cięgna gruszki turbiny. Regulacja ciśnienia doładowania turbiny w ten sposób polega na odpowiednim skróceniu sztangi turbiny, przez co wcześniej zamykać się będą kierownice spalin, a spowoduje to, że uzyskiwać się będzie wcześniej ciśnienie doładowania. Jednakże należy przeprowadzać to z zachowaniem szczególnej ostrożności, gdyż nieodpowiednie skrócenie turbo zaburzyć to może prawidłową pracę turbosprężarki czego efektem będzie występowanie za dużego ciśnienia doładowania.
1. Prawidłowe ciśnienie doładowania turbiny – jakie powinno być?
Ciśnienie doładowania w turbosprężarce seryjnej nie powinno być niższe niż 0.4 bara oraz nie powinno przekraczać 1.5 bar. W przypadku pojazdów budowanych do udziału w motosportach parametry te są już znacznie inne, jak i inny rodzaj turbosprężarki jest w nich montowany.
Źle wyregulowane turbo – konsekwencje
Nieprawidłowa regulacja turbosprężarki lub też brak jej przeprowadzenia wpływa na pogorszenie osiągów pojazdu, a w konsekwencji doprowadzić może do awarii jednostki napędowej. W przypadku takiej sytuacji należy poddać turbosprężarkę do ponownej regulacji. Sztanga odpowiada za otwieranie oraz zamykanie kierownic spalin w odpowiednim momencie, dlatego też jej regulacja powinna odbywać się na specjalistycznej maszynie, która umożliwi uzyskanie jak najlepszych parametrów.
Nieregularna praca sztangi turbo spowodowana może być nie tylko nieumiejętnie przeprowadzoną regulacją, ale również i awarią aktuatora. Nieszczelny, zatarty siłownik turbiny będzie powodował występowanie skoków sztangi turbiny. Również nagromadzony nagar na zmiennej geometrii turbiny powodował będzie, że gruszka nie będzie wykonywała płynnych ruchów.
Dodaj komentarz

Komentarze
Podkręcanie turbo, znane również jako tuning turbosprężarki, polega na zwiększeniu ciśnienia doładowania, co pozwala na uzyskanie większej mocy silnika. Jednak podkręcanie turbo jest obarczone ryzykiem i może prowadzić do uszkodzenia silnika lub turbosprężarki. Dlatego też, zanim podejmie się decyzję o podkręceniu turbo, należy skonsultować się z specjalistą, który oceni, czy dany silnik jest odpowiedni do podkręcania. Należy pamiętać, że podkręcanie turbo może również prowadzić do nieprawidłowego funkcjonowania układu chłodzenia, skrócenia trwałości silnika czy też uszkodzenia innych elementów układu doładowania. Warto również pamiętać, że podkręcanie turbo może również powodować problemy związane z homologacją pojazdu, a także negatywnie wpływać na warunki gwarancyjne.