Nie każdą turbosprężarkę da się naprawić – możliwość naprawy zależy od stopnia uszkodzenia i typu turbosprężarki. W przypadku drobnych awarii, takich jak zużycie łożysk czy uszkodzenie uszczelniaczy, naprawa może być wykonalna, jednak w przypadku poważniejszych uszkodzeń, takich jak pęknięcia wirnika czy uszkodzenie obudowy, naprawa może okazać się nieopłacalna. W takich przypadkach wymiana turbosprężarki jest bardziej rozsądnym rozwiązaniem. Profesjonalne warsztaty specjalizujące się w regeneracji turbosprężarek są w stanie ocenić, czy naprawa będzie możliwa, czy też konieczna będzie wymiana.
Czy można jeździć z uszkodzoną turbosprężarka?
Nie jest zalecane jeżdżenie z uszkodzoną turbosprężarką, ponieważ może to prowadzić do poważniejszych uszkodzeń silnika. Uszkodzona turbina powoduje utratę mocy, zwiększenie zużycia paliwa oraz nadmierną emisję spalin. W skrajnych przypadkach, jeśli uszkodzenie turbosprężarki prowadzi do przedostania się oleju do komory spalania, może dojść do zapłonu oleju i poważnej awarii silnika. Ponadto jazda z uszkodzoną turbosprężarką zwiększa ryzyko dalszych uszkodzeń innych podzespołów silnika.
Jak brzmi zepsuta turbina?
Zepsuta turbina może wydawać różne dźwięki, zależnie od rodzaju uszkodzenia. Najczęściej pojawiają się szumy, piski lub gwizdy, które stają się bardziej wyraźne podczas przyspieszania. W przypadku uszkodzenia łożysk słyszalne mogą być także metaliczne dźwięki lub stukanie. Te odgłosy są wynikiem nieprawidłowego działania wirnika turbosprężarki, który w wyniku zużycia lub uszkodzeń nie obraca się płynnie. Dźwięki te są sygnałem, że turbina wymaga natychmiastowego sprawdzenia i naprawy.
Jaki dym pojawia się przy zepsutej turbosprężarce?
Przy uszkodzonej turbosprężarce może pojawić się dym, który zwykle ma niebieskawy odcień. Niebieski dym wskazuje na to, że do komory spalania dostaje się olej silnikowy, który jest pompowany przez turbinę. Taka sytuacja może występować, gdy uszkodzeniu ulegają uszczelniacze turbosprężarki, co powoduje wyciek oleju. Niebieski dym z rury wydechowej jest poważnym sygnałem, który wskazuje na konieczność wymiany lub regeneracji turbosprężarki, ponieważ dalsza jazda z uszkodzonym układem może prowadzić do poważniejszych awarii silnika. Mnie jest to jednak wyłącznie niebieski dym, ponieważ mogą pojawić się również czarny i biały.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze