
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Gdzie znajduje się czujnik ciśnienia doładowania turbiny?
Czujnik ciśnienia doładowania zazwyczaj znajduje się w kolektorze dolotowym lub pomiędzy kolektorem dolotowym a turbosprężarką. Dokładne umiejscowienie może się różnić w zależności od modelu pojazdu. W niektórych systemach czujnik może być umieszczony bezpośrednio w intercoolerze.
Jako urządzenie pomiarowe jest koniecznym narzędziem do przekazywania informacji o ciśnieniu doładowania do komputera sterującego silnikiem (ECU). Dzięki temu możliwe jest uzyskanie optymalnej mieszanki paliwowo-powietrznej, co wpływa na efektywność spalania, osiągi silnika oraz emisję spalin.

Czujnik ciśnienia doładowania – za co odpowiada?
Jego głównym zadaniem jest mierzenie ciśnienia powietrza w kolektorze dolotowym, co pozwala na precyzyjne monitorowanie i kontrolowanie ilości powietrza dostarczanego do cylindrów silnika. Dane zbierane przez czujnik ciśnienia doładowania są przekazywane do jednostki sterującej silnika (ECU), która na ich podstawie reguluje wtrysk paliwa i moment zapłonu. Dzięki temu możliwe jest utrzymanie odpowiedniego stosunku mieszanki paliwowo-powietrznej, co zapewnia maksymalną wydajność silnika oraz minimalizuje ryzyko spalania stukowego, które może prowadzić do uszkodzeń mechanicznych.
Jakie więc są objawy uszkodzonego czujnika ciśnienia doładowania? Uszkodzony czujnik ciśnienia doładowania może prowadzić do niewłaściwego mieszania paliwa z powietrzem, co skutkuje spadkiem mocy silnika. Silnik może mieć trudności z osiągnięciem pełnej mocy, zwłaszcza podczas przyspieszania. Dodatkowo nieprawidłowe dane z czujnika mogą powodować, że jednostka sterująca silnika (ECU) dostarcza zbyt dużą ilość paliwa do cylindrów. W rezultacie zużycie paliwa może znacząco wzrosnąć. Najczęstszą przyczyną awarii czujnika jest jego zanieczyszczenie. Nagromadzone w układzie dolotowym zanieczyszczenia, takie jak sadza, olej silnikowy lub kurz, mogą przedostać się do czujnika i zaburzyć jego pracę. Dzieje się tak szczególnie u starszych aut, z dużym przebiegiem lub tych, w których zaniedbuje się wymianę filtra powietrza. Dodatkowo woda i wilgoć mogą dostać się do czujnika, powodując korozję jego wewnętrznych komponentów. Korozja może zakłócać sygnały elektryczne przesyłane przez czujnik.
Co w sytuacji, gdy zabrudzeniu ulegnie czujnik ciśnienia doładowania? Czyszczenie powinno nastąpić szybko, aby ponownie pobudzić go do działania. Do czyszczenia użyj łagodnych środków czyszczących przeznaczonych do elementów elektrycznych, takich jak specjalne spraye do czyszczenia czujników lub alkohol izopropylowy. Unikaj agresywnych rozpuszczalników, środków chemicznych lub toksycznych.

Jak sprawdzić czujnik ciśnienia doładowania?
Najpierw należy zlokalizować czujnik ciśnienia doładowania, który zazwyczaj znajduje się na kolektorze dolotowym lub w pobliżu turbosprężarki. Następnie, przed przystąpieniem do diagnostyki, warto odłączyć akumulator, aby zapewnić bezpieczeństwo pracy z układem elektrycznym pojazdu. Kolejnym krokiem jest odłączenie wtyczki elektrycznej od czujnika i sprawdzenie stanu przewodów oraz złączy. Aby sprawdzić czujnik, można użyć multimetru. W tym celu należy ustawić multimetr na pomiar napięcia (V) i podłączyć sondy do odpowiednich pinów czujnika zgodnie z jego schematem elektrycznym. Następnie włączyć zapłon (bez uruchamiania silnika) i odczytać napięcie. Napięcie wyjściowe przy wyłączonym silniku powinno wynosić około 1-1,5V, a przy włączonym silniku i różnym obciążeniu powinno zmieniać się w zakresie od około 0,5V do 4,5V. Brak napięcia lub stała wartość może wskazywać na uszkodzenie czujnika.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze