Turbiny, szczególnie te stosowane w naszych samochodach, nie lubią dużych wibracji, które mogą prowadzić do ich uszkodzenia lub zmniejszenia efektywności. Zbyt wysoka temperatura również stanowi problem, gdyż może powodować przegrzewanie się elementów, a w efekcie ich deformację. Ponadto turbiny nie tolerują zanieczyszczeń, takich jak pył czy brud, które mogą uszkodzić ich łopatki i prowadzić do awarii. Nie sprzyjają im także nagłe zmiany obciążenia, które mogą zakłócić stabilność pracy. Wreszcie, turbiny nie lubią braku odpowiedniej konserwacji, co z czasem prowadzi do zwiększenia ryzyka awarii i spadku wydajności.
Czego nie robić z turbo?
Po pierwsze, nie należy zbyt gwałtownie przyspieszać tuż po uruchomieniu silnika – turbina potrzebuje czasu na odpowiednie nasmarowanie. Ważne jest również, aby nie wyłączać silnika od razu po intensywnej jeździe, ponieważ gorące oleje mogą uszkodzić turbosprężarkę. Należy unikać jazdy na bardzo niskich obrotach, ponieważ może to prowadzić do przegrzewania turbosprężarki. Regularna wymiana oleju i dbanie o system chłodzenia to kluczowe elementy utrzymania turbiny w dobrym stanie.
Jak prowadzić samochód z silnikiem turbo?
Przede wszystkim musisz zacząć od odpowiedniego uruchomienia auta – włącza zapłon i pozwól samochodowi popracować przez jakiś czas. Dzięki temu, oleje w pojeździe nieco się rozgrzeją i dotrą we wszelkie konieczne miejsca. Dzięki temu silnik osiągnie odpowiednią temperaturę roboczą, co zapewni lepszą smarowność i ochronę przed nadmiernym zużyciem. Ważne jest, aby nie przyspieszać gwałtownie zaraz po uruchomieniu, ponieważ silnik turbo wymaga czasu, by osiągnąć optymalną temperaturę. Przed ruszeniem warto także sprawdzić, czy ciśnienie oleju i inne wskaźniki są w normie, co pozwoli uniknąć potencjalnych uszkodzeń silnika w trakcie jazdy.
Ile czasu potrzeba, aby samochód z turbodoładowaniem ostygł?
Samochód z turbodoładowaniem potrzebuje około 90 sekund aby ostygł. To oznacza, że będąc właścicielem pojazdu, który wyposażony jest w turbosprężarkę należy po zaparkowaniu pozostawić auto przez ten czas na biegu jałowym. Dzięki temu zabiegowi pozwolisz aby olej wciąż krążył w układzie, a co za tym idzie, ochłodzi on turbosprężarkę. W momencie, gdy gasisz silnik od razu po zatrzymaniu się, to odcina to dopływ środka smarującego do bezwładnie pracującego turbo. Wskutek tego temperatura wewnątrz tego komponentu wzrasta, a to z kolei powoduje zwęglenie oleju, zatykanie sadzą oraz zacieranie się łożysk.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze