Turbina w silniku samochodowym może ulec uszkodzeniu z różnych powodów, a styl jazdy kierowcy ma w tym duże znaczenie. Agresywne przyspieszanie, gwałtowne zmiany obrotów silnika oraz częste wkręcanie go na wysokie obroty bez odpowiedniego schłodzenia mogą prowadzić do przegrzania turbiny. Zbyt szybkie gaszenie silnika po intensywnej jeździe również nie jest korzystne, ponieważ olej nie zdąży w pełni odprowadzić ciepła, co może powodować uszkodzenia. Niewłaściwa eksploatacja, jak jazda na niskich obrotach lub zbyt częste przeciążenie silnika, może z kolei prowadzić do zatarcia turbosprężarki. Dodatkowo zanieczyszczony filtr powietrza czy niewłaściwy olej silnikowy mogą skrócić żywotność turbiny. Dbałość o regularną wymianę oleju oraz odpowiednią technikę jazdy to klucz do długowieczności tego elementu.
Co zabiło samochód turbinowy?
„Zabicie” samochodu z turbiną najczęściej wynika z niewłaściwej eksploatacji lub braku odpowiedniej konserwacji. Przede wszystkim, niewłaściwy olej silnikowy lub jego brak w układzie turbosprężarki może doprowadzić do jej zatarcia, ponieważ turbina wymaga odpowiedniego smarowania, aby działać prawidłowo. Zbyt rzadkie lub zbyt późne zmiany oleju mogą powodować jego zanieczyszczenie i zatarcie turbosprężarki. Kolejnym problemem jest agresywny styl jazdy, w tym gwałtowne przyspieszanie i wysokie obroty silnika, co zwiększa temperaturę pracy turbiny i przyspiesza jej zużycie. Z kolei jazda na niskich obrotach i zbyt częste obciążanie silnika mogą prowadzić do braku odpowiedniego ciśnienia w układzie turbosprężarki, co skutkuje jej uszkodzeniem. Niedostateczne chłodzenie turbiny po zakończeniu jazdy (np. zbyt szybkie wyłączenie silnika po długotrwałej jeździe) również może prowadzić do przegrzania i uszkodzenia tego elementu. Wreszcie, zanieczyszczenie powietrza lub uszkodzenie systemu dolotowego, jak np. zapchany filtr powietrza, również przyczynia się do awarii turbiny.
Jak dbać o silnik z turbina?
Przynajmniej raz w roku trzeba wymienić olej wraz z filtrem – lub co około 15 tys. km. W przypadku, gdy samochód użytkowany jest w sposób wyczynowy, to nawet co 10 tys. kilometrów. Przed wyłączeniem silnika, warto przez kilka chwil pozwolić mu pracować na wolnych obrotach, by turbosprężarka mogła się schłodzić i uniknąć uszkodzenia łożysk. Ważne jest również, aby dbać o odpowiednią jakość paliwa i unikać tankowania na stacjach, które mogą oferować niskiej jakości paliwo. Regularne kontrolowanie układu dolotowego i wydechowego pozwala zapobiec gromadzeniu się nagaru, co może negatywnie wpływać na wydajność turbosprężarki.
Jak długo wytrzymuje turbina?
Turbosprężarka w samochodzie powinna średnio wytrzymywać około 300 tys. kilometrów.
Żywotność jej jednak zależy od wielu czynników. Do kluczowych aspektów wpływających na trwałość turbosprężarki należą jakość oleju silnikowego, regularna wymiana filtrów, prawidłowa eksploatacja silnika, a także sposób użytkowania pojazdu (np. unikanie nagłych przyspieszeń oraz pozwolenie na schłodzenie turbosprężarki przed wyłączeniem silnika). Jeśli silnik jest dobrze serwisowany, a turbosprężarka nie pracuje w ekstremalnych warunkach, może działać na długo, natomiast zaniedbanie konserwacji i nieodpowiednia eksploatacja mogą skrócić jej żywotność.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze