Co to znaczy turbodoładowanie?

Turbodoładowanie jest to mechaniczne rozwiązanie, które ma na celu zwiększenie osiągów silnika poprzez doprowadzenie do komory spalania większej ilości powietrza. W takim układzie turbosprężarka odgrywa główną role dlatego, że jej montaż umożliwia dostarczenie do komory silniki większej ilości powietrza, które właśnie powodują turbodoładowanie. Dlatego właśnie zastosowanie urządzenia turbo pozwala na uzyskanie większej mocy przy niższej pojemności skokowej. Kolejnym elementem, który wspomaga układ turbodoładowania, jest intercooler, który zaopatruje turbinę w masy powietrza.
Co to jest Turbodoładowanie - Turbosprężarka
W procesie turbodoładowania wykorzystuje się turbosprężarkę, która jest zbudowana z turbiny umieszczonej w układzie wydechowym oraz pompy zlokalizowanej w przewodzie dolotowym. Oba te elementy są umieszczone na tym samym wałku. Gazy spalinowe, które wydobywają się z ogromną prędkością z silnika, wprawiają w ruch łopatki turbiny, a z kolei wirujące łopatki rozruszają wirnik pompy, która zaczyna tłoczyć do silnika nadmiarowe powietrze. Silniki wyposażone w turbodoładowanie umożliwiają uzyskanie wysokich mocy z niskich pojemności skokowych. Jednakże ich podstawową wadą jest tzw. turbodziura, a jest to bezwładność kół łopatkowych – turbosprężarka dopiero zaczyna funkcjonować, kiedy silnik osiągnie odpowiednią prędkość obrotową, zatem w określonych warunkach zalety tego rozwiązania nie są odczuwalne.
1. Turbodoładowanie – czy warto? - Turbodoładowanie
Turbodoładowanie posiada wiele zalet, jedną z najważniejszych możemy wymienić wzrost wydajności silnika, w porównaniu z jednostką wolnossącą o takiej samej pojemności, co pozwala na znaczne podniesienie jego mocy. Silniki wyposażone w turbodoładowanie pracują z dużym nadmiarem powietrza, co przede wszystkim zwiększa sprawność jednostki napędowej przy jednoczesnym niższym zużyciu paliwa w porównaniu z silnikami wolnossącymi. Niestety, jak we wszystkim, w turbodoładowaniu również znajdziemy wady. Do największej wady możemy zaliczyć tzw. efekt turbodziury – to przedział czasowy, który jest potrzebny na rozpędzenie wirnika sprężarki. Odczujemy wtedy konkretny spadek możliwości silnika, a w konsekwencji reakcja na wciśnięcie pedału gazu będzie opóźniona. Posiadając samochód z turbodoładowaniem, trzeba pamiętać o kilku ważnych zasadach jego eksploatacji, aby nie doprowadzić do rozległych awarii tego urządzenia.
2. Benzynowy silnik turbo – 5 rzeczy, których nie powinieneś z nim robić - Jak jeździć z turbiną
1. Nie ciśnij zimnego silnika – kiedy rozpoczynasz podróż danego dnia, daj silnikowi trochę czasu na rozgrzanie się.
2. Nie gaś gorącego silnika od razu po zakończonej jeździe – o ten aspekt powinniśmy zadbać, kiedy silnik jest mocno rozgrzany, najczęściej po dynamicznej lub długotrwałej jeździe. Po zaparkowaniu odczekaj 2-3 minuty, zostawiając samochód na biegu jałowym.
3. Nie męcz silnika na niskich obrotach – sama miejska jazda nie wpływa pozytywnie na nasze urządzenie turbo.
4. Regularnie wymieniaj olej, ponieważ olej w jednostkach posiadających turbodoładowanie nie tylko ma za zadanie chronić silnik, ale dodatkowo turbosprężarkę.
5. Nie oszczędzaj na paliwie i oleju – jakość obu z nich ma kluczowe znaczenie dla ochrony silnika z turbodoładowaniem, a jego wybór jest równie ważny.
3. Jak działa turbodoładowanie? - Turbosprężarka do czego służy
Turbosprężarka, która jest odpowiedzialna za doładowanie silnika, składa się z dwóch maszyn przepływowych. Pierwszą z nich jest turbina, którą napędzają spaliny opuszczające silnik, strumień spalin trafia na wirnik turbiny, wprowadzając go w ruch obrotowy.

Z kolei wirnik ten jest połączony wałkiem z wirnikiem sprężarki, która jest drugim elementem urządzenia. Kształt obudowy wirnika i samego wirnika sprężarki pozwala zasysać powietrze z atmosfery, następnie sprężyć je i wypchać w stronę kolektora dolotowego. Dokładnie dzięki temu do silnika trafia większa ilość powietrza, co jest warunkiem koniecznym do zwiększenia mocy.
Dodaj komentarz

Komentarze
Turbodoładowanie to technologia, która polega na wykorzystaniu sprężarki, aby do silnika samochodu dostarczyć więcej powietrza niż normalnie. Sprężone powietrze jest bardziej gęste niż powietrze atmosferyczne, co pozwala na zwiększenie ilości tlenu, który dostaje się do silnika. To z kolei pozwala na zwiększenie mocy silnika.