Co to znaczy turbo dziura?

Zjawisko turbo dziury jest to subiektywne odczucie kierowcy, które polega na opóźnieniu w reakcji silnika doładowanego na naciśnięcie pedału gazu. Przyczyną powstawania tego zjawiska jest fakt, że obracający się wirnik turbosprężarki nie jest w żaden sposób podłączony do silnika. Napędzają go tylko gazy spalinowe, które, aby rozpędzić wirnik, muszą mieć odpowiednią prędkość. Ta prędkość z kolei zależna jest od obrotów silnika i stopnia jego obciążenia. Turbo dziura powstaje wtedy, gdy energia gazów wydechowych nie jest wystarczająca do rozpędzenia turbosprężarki, a ciśnienie doładowania jest niewspółmiernie małe do stopnia otwarcia przepustnicy. W samochodach osobowych z tym zjawiskiem mamy do czynienia głównie w niskim zakresie prędkości obrotowej silnika.
Co to jest Turbodziura - Turbo dziura przyczyny
Turbodziura jest opóźnioną reakcją silnika wyposażonego w turbosprężarkę na naciśnięcie pedału gazu. To zjawisko w samochodach osobowych powstaje głównie w niskim zakresie prędkości obrotowej silnika, ponieważ turbina zaczyna dopiero efektywnie wykorzystywać energię spalin w przedziale około 1400-2000 obr./min/ Odczuwalna jest wtedy dla kierowcy wyraźna poprawa przyspieszenia. Turbodziura powstaje także w momencie zamykania przepustnicy, czyli między innymi w trakcie hamowania, zwalniania lub zmiany przełożeń. W momencie zamknięcia się przepustnicy w układzie wydechowym dochodzi do obniżenia energii spalin, przez co wirnik turbiny zaczyna zwalniać.
1. Co to jest turbodziura? Czy da się coś z nią zrobić? - Turbodziura w dieslu
Turbodziura występuje z racji tego, że turbina nie jest elementem bezpośrednio połączonym z silnikiem, a działa w oparciu o jego proces końcowy, czyli wydech. Turbosprężarka na niskich obrotach wykorzystuje zaledwie niewielką część swojego potencjału. Gwałtowne wciśniecie pedału gazu, spowoduje, że wirnik turbiny kręci się z większą prędkością, a tym samym tłoczone jest więcej powietrza, które schładzane jest przez intercooler, zanim trafi do komory spalania. I to właśnie w tej pierwszej fazie gwałtownego dodania gazu występuje zjawisko turbodziury, które trwa około sekundy. Producenci tych podzespółów stale pracują nad tym, aby zminimalizować odczucie braku mocy w dolnym zakresie obrotów silnika. W takim celu stosuje się na przykład układ zmiennej geometrii, który wyposażony jest w regulowane łopatki.

2. Turbo dziura – czym jest i jak ją wyeliminować? - Turbo dziura jak zlikwidować
Efekt turbo dziury jest to chwilowy brak efektywnego ciśnienia doładowania, które generuje turbosprężarka. Istnieje kilka sposobów na poradzenie sobie z turbo dziurą, jednym z nich jest wymiana turbiny na podzespół z systemem VTG. Kolejnym sposobem na to, aby zjawisko turbo dziury nie było tak odczuwalne, jest system. Obroty turbiny zostają podtrzymane przez dawkowanie paliwa i powietrza do wydechu tuż za komorą spalania. Innym ze sposobów, którzy wymyślili producenci, są duże wirniki po stronie zimnej oraz małe po stronie gorącej, dzięki czemu łatwiej wchodzą na obroty.
Dodaj komentarz

Komentarze
Turbo dziura (ang. "turbo lag") to zjawisko, w którym turbosprężarka (turbo) nie reaguje od razu na wzrost obciążenia silnika. W przypadku niektórych samochodów z turbosprężarką może to skutkować chwilowym spadkiem mocy lub momentu obrotowego silnika, który jest odczuwalny dla kierowcy.
Turbo dziura jest spowodowana tym, że turbosprężarka wymaga czasu, aby rozpędzić się do wymaganej prędkości obrotowej, zanim zacznie dostarczać dodatkowych objętości powietrza do silnika. Im większe obciążenie silnika, tym więcej czasu potrzeba turbosprężarce, aby osiągnąć wymaganą prędkość obrotową.
Turbo dziura jest szczególnie odczuwalna podczas dynamicznej jazdy, gdy kierowca szybko zmienia prędkość lub obciążenie silnika. Może to prowadzić do chwilowego spadku mocy lub momentu obrotowego, co może być odczuwalne dla kierowcy jako brak reakcji silnika na pedał gazu.
Turbo dziura jest naturalnym zjawiskiem w przypadku samochodów z turbosprężarką, ale może być mniej odczuwalna w nowszych samochodach, które posiadają bardziej zaawansowane systemy doładowania. W niektórych przypadkach możliwe jest też zmniejszenie jej wpływu poprzez odpowiednie dostosowanie ustawień silnika lub zastosowanie specjalnych rozwiązań, takich jak systemy doładowania o zmiennym stopniu sprężania.