Zmienna geometria turbiny (VGT, z ang. Variable Geometry Turbocharger) to zaawansowana technologia stosowana w turbosprężarkach, która umożliwia dynamiczne dostosowanie charakterystyki pracy turbiny do zmieniających się warunków eksploatacyjnych silnika. Tradycyjne turbosprężarki mają stałą geometrię, co oznacza, że ich wydajność jest zoptymalizowana tylko dla określonych prędkości obrotowych silnika. W przypadku VGT, zastosowane w turbinie łopatki mogą zmieniać swoje położenie, regulując przepływ spalin w zależności od obciążenia i prędkości obrotowej.
Dzięki temu zmienna geometria turbiny zapewnia lepsze osiągi w całym zakresie obrotów – zwiększa moment obrotowy przy niskich prędkościach oraz poprawia efektywność przy wyższych obrotach. Technologia ta znacząco redukuje zjawisko turbodziury (ang. turbo lag), co przekłada się na bardziej płynną i responsywną pracę silnika. VGT jest powszechnie stosowana w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych oraz w niektórych jednostkach benzynowych, przyczyniając się do obniżenia emisji spalin i zużycia paliwa.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie
Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi
Komentarze