Localizations image

Co to jest zmienna geometria turbiny?

Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.50
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek!

Cena:

Regeneracja turbosprężarki
od 289 zł (netto)
Turbina po regeneracji od 500 zł
Nowa turbosprężarka od 900 zł
Czas realizacji 24 - 48 h
Gwarancja 2 lata bez limitu kilometrów
Stan dostępne
Zadzwoń +48 609 707 060 Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją
Dostępne od ręki Atrakcyjne ceny
Co to jest zmienna geometria turbiny?

Turbina o zmiennej geometrii jest szczególnym typem turbosprężarki, w której łopatki turbiny podlegają płynnej zmianie kąta nachylenia. To rozwiązanie ma na celu zmniejszenie bezwładności i efektu turbodziury. Turbosprężarkę możemy podzielić na dwie części: stronę chłodną i gorącą. W gorącej części pracuje turbina, która jest napędzana przez spaliny wylatujące z silnika. Głównym elementem części chłodnej jest sprężarka, która jest napędzana przez turbinę, z którą obraca się na wspólnym wale. Rozpędzone łopatki w sprężarce sprężają powietrze i tłoczą je w doładowanej formie do komór spalania silnika, przez co wzbogacają mieszankę paliwowo-powietrzną.

Technologia zmiennej geometrii w turbosprężarkach - Co daje zmienną geometrią turbiny

Zmienna geometria turbosprężarki, czy też zmienna geometria łopatek, ponieważ i z takim określeniem możemy się spotkać, to nic innego, jak modyfikacja położenia poszczególnych elementów, z których składa się ta maszyna wirnikowa. Na rynku motoryzacyjnym ta technologia określana jest także jako VGT lub VTG. Turbina o zmiennej geometrii ma na celu zmniejszenie bezwładności i efektu turbodziury. Ze względu na całkiem duży stopień komplikacji turbina o zmiennej geometrii zaczęła się upowszechniać dopiero niedawno, choć opatentowane zostało już kilkadziesiąt lat temu.

1. Zmienna geometria turbiny – czy jest lepsza od stałej geometrii? - Zmienna geometria turbiny jak działa

Zmienna geometria urządzenia turbo ma na celu zmniejszenie bezwładności wirnika i kola kompresji oraz podniesienie wydajności układu. Chodzi w nim o to, aby jak najefektywniej kierować spalinami wytwarzanymi przez silnik. Turbo ze zmienną geometrią ma dodatkowy pierścień po stronie gorącej. Na tym pierścieniu umieszczone są łopatki, które kątem wychylenia steruje zawór podciśnieniowy. Te łopatki mogą zmniejszać przestrzeń przepływu spalin bądź ją zwiększać, co ma wpływ na prędkość, z jaką przepływają. Dzięki temu wirnik strony gorącej na wolnych obrotach może się obracać szybciej.

 Zmienna geometria turbiny – czy jest lepsza od stałej geometrii?

2. Jak działa turbosprężarka ze zmienną geometrią – Zmienna geometria turbiny 1.9 TDI

Zmienna geometria łopatek powoduje, że nawet na niskich obrotach, gdy silnik wytwarza niewiele spalin, można uzyskać użytkowe ciśnienie doładowania. Zawór podciśnieniowy ustawia łopatki w pozycji zmniejszającej przepływ spalin, aby zwiększyć ich prędkość. To ma wpływ na szybsze obracanie się wirnika i napędzanie koła kompresji w części zimnej. Wtedy nawet natychmiastowe wciśnięcie pedału gazu przełoży się na wyraźne przyspieszenie bez wahania.

Komentarze

Daniel 2022-12-30 15:41:57

Zmienna geometria turbiny to system, który pozwala na zmianę kąta ustawienia łopatek turbiny w celu lepszego dostosowania wydajności do aktualnych potrzeb silnika. W turbosprężarkach o zmiennej geometrii łopatek kąt ustawienia łopatek może być zmieniany za pomocą elektromechanicznego lub hydraulicznego mechanizmu, który jest sterowany przez komputer silnika. W zależności od potrzeb silnika łopatki mogą być ustawione w pozycji otwartej lub zamkniętej, co pozwala na lepsze dostosowanie wydajności do aktualnych warunków pracy silnika. Zmienna geometria turbiny pozwala na lepsze wykorzystanie mocy silnika w różnych warunkach pracy, co przekłada się na lepsze osiągi i niższe zużycie paliwa. Jest to szczególnie przydatne w silnikach diesla, które często pracują w różnych warunkach obciążenia i prędkości. W silnikach benzynowych zmienna geometria turbiny może być również stosowana w celu poprawienia osiągów i elastyczności pracy silnika.

Dodaj komentarz

Wystąpił błąd.

Filmy

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Wyrażam zgodę na wykorzystanie moich danych osobowych zgodnie z Polityką Prywatności w celach niezbędnych do przeprowadzenia kontaktu i realizacji wybranej usługi. Wysyłając formularz kontaktowy Klient wyraża wolę kontaktu firmy z jego osobą. Niezbędne do tego dane są wykorzystywane jednorazowo, nie są przechowywane, udostępniane, przetwarzane ani odsprzedawane jakimkolwiek podmiotom. Do momentu kontaktu administratorem danych pozostaje BSDP.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO