Co to jest zmienna geometria turbiny?
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek! | ||
---|---|---|
Cena: Regeneracja turbosprężarki |
od 289 zł (netto) | |
Turbina po regeneracji | od 500 zł | |
Nowa turbosprężarka | od 900 zł | |
Czas realizacji | 24 - 48 h | |
Gwarancja | 2 lata bez limitu kilometrów | |
Stan | dostępne |
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
Turbina o zmiennej geometrii jest szczególnym typem turbosprężarki, w której łopatki turbiny podlegają płynnej zmianie kąta nachylenia. To rozwiązanie ma na celu zmniejszenie bezwładności i efektu turbodziury. Turbosprężarkę możemy podzielić na dwie części: stronę chłodną i gorącą. W gorącej części pracuje turbina, która jest napędzana przez spaliny wylatujące z silnika. Głównym elementem części chłodnej jest sprężarka, która jest napędzana przez turbinę, z którą obraca się na wspólnym wale. Rozpędzone łopatki w sprężarce sprężają powietrze i tłoczą je w doładowanej formie do komór spalania silnika, przez co wzbogacają mieszankę paliwowo-powietrzną.
Technologia zmiennej geometrii w turbosprężarkach - Co daje zmienną geometrią turbiny
Zmienna geometria turbosprężarki, czy też zmienna geometria łopatek, ponieważ i z takim określeniem możemy się spotkać, to nic innego, jak modyfikacja położenia poszczególnych elementów, z których składa się ta maszyna wirnikowa. Na rynku motoryzacyjnym ta technologia określana jest także jako VGT lub VTG. Turbina o zmiennej geometrii ma na celu zmniejszenie bezwładności i efektu turbodziury. Ze względu na całkiem duży stopień komplikacji turbina o zmiennej geometrii zaczęła się upowszechniać dopiero niedawno, choć opatentowane zostało już kilkadziesiąt lat temu.
1. Zmienna geometria turbiny – czy jest lepsza od stałej geometrii? - Zmienna geometria turbiny jak działa
Zmienna geometria urządzenia turbo ma na celu zmniejszenie bezwładności wirnika i kola kompresji oraz podniesienie wydajności układu. Chodzi w nim o to, aby jak najefektywniej kierować spalinami wytwarzanymi przez silnik. Turbo ze zmienną geometrią ma dodatkowy pierścień po stronie gorącej. Na tym pierścieniu umieszczone są łopatki, które kątem wychylenia steruje zawór podciśnieniowy. Te łopatki mogą zmniejszać przestrzeń przepływu spalin bądź ją zwiększać, co ma wpływ na prędkość, z jaką przepływają. Dzięki temu wirnik strony gorącej na wolnych obrotach może się obracać szybciej.
2. Jak działa turbosprężarka ze zmienną geometrią – Zmienna geometria turbiny 1.9 TDI
Zmienna geometria łopatek powoduje, że nawet na niskich obrotach, gdy silnik wytwarza niewiele spalin, można uzyskać użytkowe ciśnienie doładowania. Zawór podciśnieniowy ustawia łopatki w pozycji zmniejszającej przepływ spalin, aby zwiększyć ich prędkość. To ma wpływ na szybsze obracanie się wirnika i napędzanie koła kompresji w części zimnej. Wtedy nawet natychmiastowe wciśnięcie pedału gazu przełoży się na wyraźne przyspieszenie bez wahania.
Dodaj komentarz
Wybierz swoje województwo
Filmy
- Alfa Romeo
- Alpina
- Audi
- Bentley Continental
- BMW
- Cadillac
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- Dodge
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Honda
- Hyundai
- Infiniti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kia
- Lancia
- Land Rover
- Lexus
- Luxgen
- Maserati
- Mazda
- McLaren
- Mercedes
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Rolls Royce
- Rover
- Saab
- Seat
- Skoda
- Smart
- SsangYong
- Subaru
- Suzuki
- TATA
- Toyota
- Volkswagen
- Volvo
- Cena turbin
- Cena turbiny
- Cena turbo
- Cena turbosprężarek
- Cena turbosprężarki
- Cennik turbin
- Cennik turbiny
- Cennik turbo
- Cennik turbosprężarek
- Cennik turbosprężarki
- Czyszczenie turbin
- Czyszczenie turbiny
- Czyszczenie turbo
- Czyszczenie turbosprężarek
- Czyszczenie turbosprężarki
- Demontaż turbin
- Demontaż turbiny
- Demontaż turbo
- Demontaż turbosprężarek
- Demontaż turbosprężarki
- Diagnostyka turbin
- Diagnostyka turbiny
- Diagnostyka turbo
- Diagnostyka turbosprężarek
- Diagnostyka turbosprężarki
- Koszt turbin
- Koszt turbiny
- Koszt turbo
- Koszt turbosprężarek
- Koszt turbosprężarki
- Montaż turbin
- Montaż turbiny
- Montaż turbo
- Montaż turbosprężarek
- Montaż turbosprężarki
- Naprawa turbin
- Naprawa turbiny
- Naprawa turbo
- Naprawa turbosprężarek
- Naprawa turbosprężarki
- Nowa turbina
- Nowa turbosprężarka
- Nowe turbiny
- Nowe turbo
- Nowe turbosprężarki
- Regeneracja turbin
- Regeneracja turbiny
- Regeneracja turbo
- Regeneracja turbosprężarek
- Regeneracja turbosprężarki
- Remont turbin
- Remont turbiny
- Remont turbo
- Remont turbosprężarek
- Remont turbosprężarki
- Serwis turbin
- Serwis turbiny
- Serwis turbo
- Serwis turbosprężarek
- Serwis turbosprężarki
- Wymiana turbin
- Wymiana turbiny
- Wymiana turbo
- Wymiana turbosprężarek
- Wymiana turbosprężarki
- Wyważanie turbin
- Wyważanie turbiny
- Wyważanie turbo
- Wyważanie turbosprężarek
Komentarze
Zmienna geometria turbiny to system, który pozwala na zmianę kąta ustawienia łopatek turbiny w celu lepszego dostosowania wydajności do aktualnych potrzeb silnika. W turbosprężarkach o zmiennej geometrii łopatek kąt ustawienia łopatek może być zmieniany za pomocą elektromechanicznego lub hydraulicznego mechanizmu, który jest sterowany przez komputer silnika. W zależności od potrzeb silnika łopatki mogą być ustawione w pozycji otwartej lub zamkniętej, co pozwala na lepsze dostosowanie wydajności do aktualnych warunków pracy silnika. Zmienna geometria turbiny pozwala na lepsze wykorzystanie mocy silnika w różnych warunkach pracy, co przekłada się na lepsze osiągi i niższe zużycie paliwa. Jest to szczególnie przydatne w silnikach diesla, które często pracują w różnych warunkach obciążenia i prędkości. W silnikach benzynowych zmienna geometria turbiny może być również stosowana w celu poprawienia osiągów i elastyczności pracy silnika.