Localizations image

Co to jest turbina ze zmienną geometrią?

Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
Ponad 3000 turbosprężarek dostępnych od 390zł!
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5
Co to jest turbina ze zmienną geometrią?
Co to jest turbina ze zmienną geometrią?

Turbina ze zmienną geometrią jest to szczególny typ turbosprężarki, w której łopatki turbiny podlegają płynnej zmianie kąta nachylenia. Takie rozwiązanie ma na celu zmniejszenie bezwładności, a także efektu turbodziury. Do prawidłowego działania turbosprężarki potrzebny jest odpowiedni pęd wylatujących kolektorem wydechowym spalin, ponieważ bez niego łopatki turbiny nie kręcą się i nie przekazują tego napędu sprężarce. Aktywna regulacja kąta nachylenia tych łopatek pozwala częściowo rozwiązać problem. Dzięki odpowiedniemu ułożeniu łopatek turbiny podzespół może najpierw skutecznie rozpędzić się przy niewielkiej ilości spalin wyrzucanych pod niedużym ciśnieniem, a później, w miarę wzrostu prędkości obrotowej silnika, efektywnie wykorzystać więcej spalin przy wysokich obrotach.

Technologia zmiennej geometrii w turbosprężarkach - Zmienna geometria turbiny 1.9 TDI

Do prawidłowego działania turbosprężarki potrzebny jest odpowiedni pęd wylatujących kolektorem wydechowym spalin, w innym wypadku łopatki turbiny nie kręcą się i nie przekazują napędu sprężarce. W celu zmniejszenia tego problemu stosowana jest turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek, czyli specjalny typ podzespołu, w którym łopatki turbiny podlegają płynnej zmianie kąta nachylenia. Główną zaletą takiego systemy jest wyeliminowanie efektu „turbodziury”, a także jest to najprostsza metoda na poprawę osiągów silnika, bez konieczności zastępowania go większą jednostką. Turbina ze zmienną geometrią łopatek zapewnia również mniejsze zużycie paliwa oraz stanowi samoistne zabezpieczenie przed osiąganiem zbyt dużych prędkości obrotowych. Zastosowanie tego podzespołu gwarantuje większy komfort pracy przy niższym zużyciu paliwa.

1. Zmienna geometria turbiny – budowa, działanie - Jak działa turbina ze zmienną geometrią

Zmienna geometria turbosprężarki powoduje, że nawet na niskich obrotach, gdy silnik wytwarza niewiele spalin, można uzyskać użytkowe ciśnienie doładowania. Zawór podciśnieniowy ustawia kierownice turbiny w pozycji zmniejszającej przepływ spalin, w celu zwiększenia ich prędkości. To wpływa na szybsze obracanie się wirnika i napędzanie koła kompresji – wtedy nawet natychmiastowe wciśnięcie pedału gazu przełoży się na wyraźne przyspieszenie. Zmienna geometria kierownic jest schowana po stronie gorącej i nie jest widoczna dla oka, jednakże przyglądając się bliżej, możemy zauważyć zdecydowanie większą część turbiny tuż przy kolektorze wydechowym. Wewnątrz zmieścić się muszą dodatkowe elementy sterujący.

Zmienna geometria turbiny – budowa, działanie
Zmienna geometria turbiny – budowa, działanie

2. Jak działa turbosprężarka ze zmienną geometrią kierownicy VGT? -Turbina o zmiennej geometrii

Turbosprężarka ze zmienną geometrią kierownic najczęściej ma wirnik, który cechuje się stałym kształtem i wymiarami, a zmienne parametry geometrii realizowane są w wyniku zmiany kąta nachylenia łopatek kierownicy salin. Ten kąt modyfikowany jest za pomocą pneumatycznego siłownika obracającego pierścień, do którego przymocowane są łopatki. Z kolei siłownik napędzany jest podciśnieniem z kolektora dolotowego. Z racji tego, że położenie łopatek uzależnione jest od ciśnienia doładowania, czyli ilości spalin, to moduł ten pozwolił na rezygnację z klasycznego zaworu upustowego. Za pomocą tych łopatek regulowane jest między innymi ciśnienie doładowania.

Komentarze

Kamil 2022-12-30 08:06:44

Turbina ze zmienną geometrią to rodzaj turbosprężarki, która posiada specjalne elementy, takie jak łopatki lub kierownice, które pozwalają na zmianę kąta nachylenia łoptaek wirnika sprężarki w zależności od potrzeb. Dzięki temu możliwe jest dostosowanie przepływu powietrza przez turbinę do aktualnych potrzeb silnika, co pozwala na lepsze wykorzystanie mocy i momentu obrotowego.
Turbina ze zmienną geometrią jest często stosowana w samochodach wyposażonych w silniki o zmiennym stopniu sprężania, ponieważ pozwala na lepsze dostosowanie dostawy powietrza do aktualnego stopnia sprężania. Może również być stosowana w samochodach z silnikami wysokoprężnymi, aby zapewnić lepsze osiągi w szerokim zakresie obciążeń.
Turbina ze zmienną geometrią jest bardziej skomplikowana od zwykłej turbosprężarki i wymaga specjalistycznej obsługi, dlatego jej koszt jest zwykle wyższy. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym rodzaju turbinie, możesz poszukać dodatkowych informacji w internecie lub skontaktować się z mechanikiem lub producentem samochodu.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wymiana turbosprężarki - cena 04 lutego 2021

Wymiana turbosprężarki - cena

Czeka Cię wymiana turbosprężarki, a cena nowego turbo odstrasza? Zastanawiasz si...

Czujnik ciśnienia doładowania - czyszczenie 11 Grudzień 2020

Czujnik ciśnienia doładowania - czyszczenie

Czy wiesz, w jaki sposób dbać o czujnik ciśnienia doładowania? Czyszczenie tego urz...

Jak najlepiej przegonić diesla z turbiną? 16 września 2022

Jak najlepiej przegonić diesla z turbiną?

Jak najlepiej przegonić diesla z turbiną? Długa, dynamiczna podróż z wykorzystaniem wyso...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO