W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
1. CO TO JEST TURBINA | Tłumaczy Melett – sieć serwisów i warsztatów, gdzie przeprowadza się naprawy i regeneracje turbo.
2. Turbosprężarka co to jest za urządzenie w samochodzie ? (w Mielcu, Jaworznie, Oleśnicy, Rzeszowie, Sandomierzu)
2. Turbosprężarka co to jest za urządzenie w samochodzie ? (w Mielcu, Jaworznie, Oleśnicy, Rzeszowie, Sandomierzu)
Coraz częściej w trakcie rozmowy o motoryzacji pada hasło turbina lub turbosprężarka. Czym one są, jaka jest ich budowa i do czego służą te urządzenia?
Turbosprężarki zostały opatentowane i pojawiły się w pojazdach transportowych w pierwszej połowie XX wieku, zaś w drugiej połowie XX wieku zaczęto je montować także w samochodach osobowych, zarówno sportowych jak i rodzinnych. Na turbosprężarkę składają się takie podzespoły jak turbina, korpus centralny i sprężarka. Ich wspólnym elementem jest wałek turbosprężarki, łączący wszystkie wewnętrzne komponenty, razem z którymi tworzy rdzeń turbosprężarki. Turbina, nazywana potocznie „częścią gorącą”, odpowiada za napędzanie układu turbodoładowania poprzez wprawiany w ruch spalinami wirnik turbiny, osadzony na wałku turbosprężarki. Dzięki temu drugi wirnik, znajdujący się w sprężarce, może wykonywać kompresję powietrza i wtłaczać je do komory spalania jednostki napędowej. Często przed trafieniem do silnika sprężone powietrze zostaje schładzane w chłodnicy międzystopniowej tak, by zapewnić optymalną wydajność spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Do chłodzenia turbosprężarek wykorzystywany jest olej silnikowy, który musi być odpowiednio dobrany dla danego pojazdu w celu zapobiegnięcia awariom związanym z olejowaniem.
Co to jest zmienna geometria?
W turbinach, lub tuż obok nich, montowane są często systemy kierowania spalin, mające na celu zwiększenie wydajności i poprawę charakterystyki pracy układu turbodoładowania, między innymi poprzez eliminację momentu bezwładności wirnika, najczęściej spotykanego pod nazwą turbodziury. Aktualnie najpowszechniej stosuje się dwa typy rozwiązań: zawór upustu spalin i technologię zmiennej geometrii kierownic turbiny. Oba te systemy posiadają wyraźne różnice w ich konstrukcji i działaniu, jednak zarówno zawór upustu spalin, jak i technologia zmiennej geometrii spełniają swoje zadanie. Zawór upustu spalin nazywany jest zwykle „wastegate” i jego działanie opiera się o umieszczenie przed wlotem turbiny zaworu z dociskającą go sprężyną i siłownikiem reagującym na zmiany ciśnienia, który w przypadku zbyt wysokiego ciśnienia spalin otwiera zawór. Dzięki temu spaliny omijają turbosprężarkę i kierowane są bezpośrednio do układu wydechowego, zapobiegając przeładowaniu silnika. W przypadku zmiennej geometrii(systemy o nazwach VNT/VGT/VTG) w turbinie osadzony jest na wałku turbosprężarki pierścień o ruchu kątowym. Na nim zamontowano kilkanaście ruchomych łopatek, czyli kierownic. Pierścieniem z łopatkami steruje siłownik reagujący na ciśnienie panujące w układzie wydechowym, który przy niskich obrotach silnika ustawia kierownice w pozycji maksymalnie ograniczającej przelot spalin, zwiększając tym samym ich prędkość przelotową, a co za tym idzie – prędkość obrotową rdzenia turbosprężarki, co owocuje natychmiastową reakcją urządzenia na zapotrzebowanie mocy. Jeżeli przy wzroście obrotów jednostki napędowej ciśnienie spalin staje się zbyt wysokie, średnica przelotu zostaje zwiększona, dzięki czemu nie dochodzi do przeładowania. Obecnie technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny coraz częściej zastępuje zawór wastegate ze względu na jej większą dokładność działania.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie
Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi
Komentarze