Aktuator turbiny, znany również jako siłownik podciśnieniowy lub potocznie gruszka turbiny, to zaawansowany element sterujący, który odgrywa kluczową rolę w nowoczesnych turbosprężarkach, zwłaszcza tych wyposażonych w zmienną geometrię turbiny (VGT). Jego głównym zadaniem jest precyzyjna regulacja przepływu spalin przez turbinę, co bezpośrednio wpływa na poziom doładowania silnika.
Jak działa aktuator turbiny? Działanie aktuatora opiera się na wykorzystaniu podciśnienia wytwarzanego przez silnik. To podciśnienie powoduje ruch membrany wewnątrz aktuatora, który z kolei poprzez układ dźwigni i cięgien steruje położeniem kierownic zmiennej geometrii turbiny. Kierownice te, zmieniając swój kąt nachylenia, modyfikują przepływ spalin przez wirnik turbiny.
Regulacja przepływu spalin
• Otwarte kierownice: Gdy kierownice są w pełni otwarte, większa ilość spalin napędza wirnik turbiny, co skutkuje wyższym ciśnieniem doładowania.
• Zamknięte kierownice: Z kolei zamknięcie kierownic ogranicza przepływ spalin, zmniejszając tym samym doładowanie.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie
Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi
Komentarze