Localizations image

Co to jest gruszka turbiny?

Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.50
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek!

Cena:

Regeneracja turbosprężarki
od 289 zł (netto)
Turbina po regeneracji od 500 zł
Nowa turbosprężarka od 900 zł
Czas realizacji 24 - 48 h
Gwarancja 2 lata bez limitu kilometrów
Stan dostępne
Zadzwoń +48 609 707 060 Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
pracownia regeneracji turbosprezarek

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją
Dostępne od ręki Atrakcyjne ceny

Rozwój budowy turbosprężarki

Zmienna geometria w turbosprężarkach, opisana na przykładach z uwzględnieniem wszystkich elementów nie jest tak prosta w konstrukcji jak mogłoby się wydawać. Sprawdź za co odpowiada VNT, czym różni się od VGT i co to w ogóle jest gruszka turbiny w artykule poniżej.
Dzięki wprowadzeniu do konstrukcji turbosprężarki zmiennej geometrii podawania spalin bardzo wiele się zmieniło – w tym również osprzęt wykorzystywany przy turbinach. Było to konieczne w celu uzyskania maksymalnych osiągów z innowacyjnego rozwiązania. Zestrojenie ich do sprawnej pracy, jest najistotniejszym warunkiem uzyskania oczekiwanych osiągów.

VNT, VTG czy VG to skróty od różnych nazw oznaczających dokładnie to samo, czyli zmienną geometrię turbiny. Variable Nozzle Turbinę to układ zmieniających swoje położenie łopatek, które sprawiają, że spaliny napędzające turbinę, zależnie od ustawienia łopatek, padają na nią strumieniem pod mniejszym lub większym kątem.

Gruszka turbiny

Zasada działania zmiennej geometrii

Jeśli kąt padania spalin na turbinę jest zbliżony do 90 stopni, oznacza to, że auto jedzie równo, bez zwiększonego obciążenia silnika. Wtedy też prędkość obrotowa wirnika turbosprężarki jest najmniejsza. Jest to sytuacja typowa dla spokojnej jazdy. Jeśli zaś gwałtownie przyspieszymy, dojdzie do zmiany kąta ustawienia łopatek kierownicy spalin turbiny, a konkretnie do zmniejszenia kąta i światła przepływu. Ciśnienie tworzone przez wpadające na turbo spalin pozostaje niezmienione, jednak z racji dużo mniejszego kąta padania na wirnik turbiny, prędkość przepływających spalin jest znacznie większa. Umożliwiło to zminimalizowanie zjawiska, jakim jest turbodziura.

Zasada działania zmiennej geometrii

Turbodziura - co to jest?

Turbodziura to w zasadzie opóźnienie, pomiędzy zwiększeniem obciążenia silnika a reakcją turbosprężarki. W starszych modelach turbo, doładowanie silnika rozpoczynało się od momentu, kiedy po stronie zimnej turbo udało się uzyskać ciśnienie otwierające zawór dolotowy. Wymagało to czasu niekiedy nawet kilku sekund, a przez to uzyskanie pożądanych efektów wymagało cierpliwości. Dzięki zastosowaniu zmiennej geometrii opóźnienie niemal wyeliminowano lub sprowadzono do pomijalnej wartości.
Sterowanie turbosprężarką o zmiennej geometrii wymaga kilku dodatkowych elementów, których na próżno szukać w starszych modelach turbo. W skład sterowania zmienną geometrią wchodzą podzespoły i urządzenia takie jak:
• pompa podciśnienia,
• gruszka,
• sztanga,
• zawór N75,
• zawory BOV, WG.

Zadania poszczególnych elementów różnią się i postaram się opisać je w miarę przystępnie i szczegółowo.

Turbodziura, co to właściwie jest?

Pompa podciśnienia

Jest to prosta pompa wyporowa, która wykorzystuje mechanizm mimośrodu na łopatach wirnika. Jej zadaniem jest generowanie podciśnienia (akumulowanego w zasobniku podciśnienia) wykorzystywanego do sterowania siłownikiem pneumatycznym. Pompa ta smarowana jest olejem silnikowym. Jest to pompa jednoobiegowa.

Gruszka - za co odpowiada

Do czego służy gruszka turbiny? Gruszką potocznie nazywamy zawór podciśnieniowy odpowiedzialny za sterowanie sztangą, a w konsekwencji również łopatkami. Wewnątrz gruszki znajduje się sterowany podciśnieniem z zasobnika siłownik (actuator). Zmiana położenia siłownika zapewnia zmianę położenia sztangi i łopatek zmiennej geometrii. Jak sprawdzić gruszkę turbiny? Sprawdzając, czy pracuje turbosprężarka - jeśli pod wpływem zwiększenia obrotów przestawi się gruszka i sztanga - znaczy, że działa. Oczywiście, w celu uzyskania jasnego obrazu sytuacji w przypadku podejrzeń o uszkodzenie sterowania zmienną geometrią, należałoby najpierw wymontować, rozłożyć i wyczyścić turbosprężarkę, a następnie sprawdzić ją, zamontować i wtedy ocenić, jednak podobnymi możliwościami dysponują jedynie profesjonalne zakłady regeneracji turbosprężarek. Objawami uszkodzenia gruszki turbiny są spadek osiągów i pojawienie się turbodziury w obsłudze turbosprężarki ze zmienną geometrią. Wymiana lub regeneracja gruszki turbiny łączy się z koniecznością przeprowadzenia całej procedury z wymontowywaniem turbiny opisanej powyżej.

Sztanga

Jest to ramię połączone bezpośrednio z łopatkami VTG w turbinie oraz z siłownikiem gruszki turbiny, którego ruch powoduje przestawianie łopatek.

Zawór N75

Zawór z trzema króćcami, łączący pompę vacuum (podciśnienia) z gruszką. Ostatni króciec połączony jest z powietrzem atmosferycznym. Uszkodzenie zaworu N75 to jedna z najczęściej pojawiających się w eksploatacji turbo usterek. Jednak ze względu na fakt, że jest to część eksploatacyjna, naprawy nie są drogie, a zawory te powszechnie dostępne.

Zadaniem jest niedopuszczenie do przeładowania wirnika i rozerwania części ciepłej, wykorzystywany szczególnie w czasie forsownej jazdy sportowej lub w górach, gdzie często auto skazywane jest na wysokie obroty.

Zawór blow off z kolei umiejscowiony jest w części zimnej turbo. Jego zadaniem jest modyfikacja ciśnienia powietrza podawanego już do komory spalania w silniku. Swoje zastosowanie znajduje najczęściej w sytuacji, kiedy po dużym obciążeniu silnika, zmniejszamy je i schodzimy z obrotów. Wtedy to BOV otwiera się i zmniejsza ciśnienie panujące po stronie kompresji.

Można zatem śmiało powiedzieć, że najważniejszym elementem sterowania zmienną geometrią podawania spalin będzie gruszka turbiny. Tylko i wyłącznie ruch siłownika warunkuje ruch sztangi i łopatek. To jasne, że w przypadku uszkodzenia pompy podciśnienia, siłownik przestanie działać, a w przypadku zacięcia się łopatek zmiennej geometrii, siłownik również pozostanie zablokowany w jednej pozycji, ale to jedynie potwierdzenie moich słów z początku artykułu – do sprawnego funkcjonowania turbosprężarki ze zmienną geometrią konieczne jest zgranie wszystkich elementów układu w sprawnie funkcjonującą całość.

 Skoro znalazłeś naszą stronę, mogłeś również szukać:
- gruszka turbiny do czego słuzy
- gruszka turbiny jak sprawdzić
- czyszczenie gruszki turbiny
- nieszczelna gruszka turbiny
- gruszka turbiny 1.9 tdi objawy
- gruszka turbiny 2.0 tdi
- ustawienie sztangi turbiny
- gruszka turbiny ciezko chodzi



Komentarze

HDi 2023-07-05 11:19:57

Czy na wolnym króćcu tym połączonym z atmosferą może być podciśnienie ? Na zaworze turbiny mam -0,6 a na zaworze od EGR -0,2. Jak zatkam ten wolny - atmosferyczny króciec to samochód staje się mułowaty. Przy króćcu bezpośrednio połączonym z atmosferą wraca moc i przyspieszenie (reakcja na wciśnięcie gazu)

Konrad 2023-01-24 10:04:44

Gruszka turbiny, inaczej zwana korpusem, jest elementem turbosprężarki, który połączone jest z wirnikiem turbiny. To właśnie gruszka jest odpowiedzialna za przyłączenie przewodów dostarczających spaliny do turbiny. Gruszka turbiny posiada także zawór upustowy, który odprowadza nadmiar ciśnienia do układu wydechowego. Gruszka turbiny jest zwykle wykonana z metalu, zazwyczaj ze stopów stali, a jej kształt i rozmiary różnią się w zależności od modelu turbosprężarki. Jest to ważny element turbosprężarki, który ma wpływ na osiągi silnika oraz na jego wydajność.

Stanisław 2020-12-04 19:37:26

Dziękuję

Michał 2020-08-05 18:00:16

Super opis

Tomek 2020-07-22 01:02:25

Mam pytanko czy jak mi mechanik regenerował cała turbine czy w to wchodzi także regeneracja Gruszki Turbiny?

Michał 2020-03-05 08:28:02

Dzięki temu artykułowi już wiem do czego służy gruszka turbiny.

Kosska 2019-10-18 15:45:23

Wydaje mi się, że u mnie w aucie gruszka turbiny ciężko chodzi i sporo spadła moc. Ma ktoś pomysł czy to już kwalifikuje się do regeneracji całego turbo?

uriopa 2019-10-17 11:02:59

Źle ustawiona gruszka turbiny to niemały problem, wiem z własnego doświadczenia

n.dawid 2019-08-28 09:40:59

w warsztacie mówią takim żargonem, a Wy tłumaczycie co po kolei znaczy, fajna sprawa.

jerek 2019-08-27 08:39:05

W końcu dowiedziałem się co to dokładnie jest ta cała gruszka, daje 5!

Dodaj komentarz

Wystąpił błąd.

Filmy

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Wyrażam zgodę na wykorzystanie moich danych osobowych zgodnie z Polityką Prywatności w celach niezbędnych do przeprowadzenia kontaktu i realizacji wybranej usługi. Wysyłając formularz kontaktowy Klient wyraża wolę kontaktu firmy z jego osobą. Niezbędne do tego dane są wykorzystywane jednorazowo, nie są przechowywane, udostępniane, przetwarzane ani odsprzedawane jakimkolwiek podmiotom. Do momentu kontaktu administratorem danych pozostaje BSDP.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO