Rozwój budowy turbosprężarki
Zmienna geometria w turbosprężarkach, opisana na przykładach z uwzględnieniem wszystkich elementów nie jest tak prosta w konstrukcji jak mogłoby się wydawać. Sprawdź za co odpowiada VNT, czym różni się od VGT i co to w ogóle jest gruszka turbiny w artykule poniżej.
Dzięki wprowadzeniu do konstrukcji turbosprężarki zmiennej geometrii podawania spalin bardzo wiele się zmieniło – w tym również osprzęt wykorzystywany przy turbinach. Było to konieczne w celu uzyskania maksymalnych osiągów z innowacyjnego rozwiązania. Zestrojenie ich do sprawnej pracy, jest najistotniejszym warunkiem uzyskania oczekiwanych osiągów.
VNT, VTG czy VG to skróty od różnych nazw oznaczających dokładnie to samo, czyli zmienną geometrię turbiny. Variable Nozzle Turbinę to układ zmieniających swoje położenie łopatek, które sprawiają, że spaliny napędzające turbinę, zależnie od ustawienia łopatek, padają na nią strumieniem pod mniejszym lub większym kątem.
Komentarze
Czy na wolnym króćcu tym połączonym z atmosferą może być podciśnienie ? Na zaworze turbiny mam -0,6 a na zaworze od EGR -0,2. Jak zatkam ten wolny - atmosferyczny króciec to samochód staje się mułowaty. Przy króćcu bezpośrednio połączonym z atmosferą wraca moc i przyspieszenie (reakcja na wciśnięcie gazu)
Gruszka turbiny, inaczej zwana korpusem, jest elementem turbosprężarki, który połączone jest z wirnikiem turbiny. To właśnie gruszka jest odpowiedzialna za przyłączenie przewodów dostarczających spaliny do turbiny. Gruszka turbiny posiada także zawór upustowy, który odprowadza nadmiar ciśnienia do układu wydechowego. Gruszka turbiny jest zwykle wykonana z metalu, zazwyczaj ze stopów stali, a jej kształt i rozmiary różnią się w zależności od modelu turbosprężarki. Jest to ważny element turbosprężarki, który ma wpływ na osiągi silnika oraz na jego wydajność.
Dziękuję
Super opis
Mam pytanko czy jak mi mechanik regenerował cała turbine czy w to wchodzi także regeneracja Gruszki Turbiny?
Dzięki temu artykułowi już wiem do czego służy gruszka turbiny.
Wydaje mi się, że u mnie w aucie gruszka turbiny ciężko chodzi i sporo spadła moc. Ma ktoś pomysł czy to już kwalifikuje się do regeneracji całego turbo?
Źle ustawiona gruszka turbiny to niemały problem, wiem z własnego doświadczenia
w warsztacie mówią takim żargonem, a Wy tłumaczycie co po kolei znaczy, fajna sprawa.
W końcu dowiedziałem się co to dokładnie jest ta cała gruszka, daje 5!