
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę

Najczęściej występującą awarią turbiny jest zbyt niskie ciśnienie oleju silnikowego lub chwilowy brak smarowania, przez co zwiększa się tarcie między wałkiem wirnika a łożyskiem, co powoduje przegrzanie i nadmierne zużycie tych elementów. Ten wymieniony stan rzeczy bardzo często doprowadza do pęknięcia tak rozgrzanego wałka. Może się zdarzyć tak, że do turbiny dostanie się opiłek metalu lub inne ciało obce, które blokuje wirnik, wyginając i łamiąc jego łopatki. Zniszczony w ten sposób wirnik turbiny nie wytwarza właściwego ciśnienia, a to z kolei przekłada się na szybsze zużycie łożysk.
Przyczyną przedwczesnego zużycia turbosprężarki czasami są błędy konstrukcyjne, jednakże najczęściej doprowadza do tego niewłaściwy sposób eksploatacji. Najczęstszymi awariami turbosprężarki są: brak smarowania, uszkodzony wirnik, wycieki oleju oraz brak sterowania. O niesprawności turbosprężarki w pierwszej kolejności powiadomi nas hałas wydobywający się spod maski samochodu – jest on porównywalny do wycia karetki pogotowia oraz nasila się wraz ze wzrostem prędkości. Nagły spadek osiągów jednostki również może wskazywać na to, że urządzenie turbo nie jest sprawne. Po odczuciu i usłyszeniu tych dwóch podstawowych objawów powinno się natychmiast zakończyć podroż samochodem i oddać pojazd do serwisu.
1. Najczęstsze uszkodzenia turbosprężarek - Awaria turbiny podczas jazdy
- Brak smarowania – prowadzi to do zużycia łożysk, a także przegrzania osi, co w efekcie może skończyć się jej pęknięciem.
- Awarie kierownicy, które dotyczą tylko turbin ze zmienną geometrią – z czasem może dojść do zatarcia mechanizmów sterujących wychylaniem łopatek kierownicy, ścierają się także dźwignie, przez co łopatki nie uzyskują poprawnego wychylenia.
- Uszkodzony wirnik – jeżeli do urządzenia turbo dostanie się jakieś ciało stałe, wirnik turbiny ulegnie uszkodzeniu.
- Brak sterowania – wpływającym bezpośrednio elementem na wychylenie łopatek często jest podciśnieniowy siłownik, jednak zdarza się, że wskutek korozji lub wewnętrznego uszkodzenia przestaje on reagować.
- Wycieki oleju – z czasem coraz większa ilość oleju dostaje się do układu wydechowego i dolotowego, co świadczy o słabej kondycji turbiny.
2. Objawy uszkodzenia turbiny w dieslu - jak rozpoznać zużycie? - Dźwięk uszkodzonej turbiny
Jednym z podstawowych sposobów, aby zidentyfikować stan turbosprężarki, jest nasłuchiwanie jej pracę. Sprawna turbina pracuje bardzo niemal niesłyszalnie. Aby rzetelnie sprawdzić stan turbiny, warto przeprowadzić diagnostykę przy użyciu komputera diagnostycznego, dzięki któremu będziemy w stanie odczytać błędy związane z urządzeniem. W celu weryfikacji turbosprężarki można też użyć takie urządzenie, jakim jest manometr, który sprawdza ciśnienie doładowania. Jeśli ciśnienie nie będzie zgodne z normami producenta, oznaczać to będzie awarię turbosprężarki.
3. Dlaczego psuje się turbosprężarka? - Przyczyny uszkodzenia turbiny w dieslu

Do przyczyn, przez które turbosprężarki ulegają awariom, zaliczymy:
- brak smarowania – turbina, aby prawidłowo działać, potrzebuje wysokiej jakości oleju, odpornego na wysokie temperatury.
- Zbyt forsowna jazda samochodem – stałe utrzymywanie maksymalnych obrotów sinika, błyskawicznie skraca żywotność turbiny przez potężne temperatury.
- Brak turbo timera oraz gwałtowne wyłączanie silnika – większość nowoczesnych pojazdów z turbiną posiada tzw. turbo timer, który ma za zadanie podtrzymywać obroty silnika, a tym samym i wirnika turbiny nawet po wyjęciu kluczyka ze stacyjki. W samochodach, które nie są wyposażone w to urządzenie, należy przed wyłączeniem silnika wrzucić bieg na luz i odczekać 2-3 minuty.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze