blog

Co się psuje w turbinie?

24 lutego 2022

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Najczęściej występującą awarią turbiny jest zbyt niskie ciśnienie oleju silnikowego lub chwilowy brak smarowania, przez co zwiększa się tarcie między wałkiem wirnika a łożyskiem, co powoduje przegrzanie i nadmierne zużycie tych elementów. Ten wymieniony stan rzeczy bardzo często doprowadza do pęknięcia tak rozgrzanego wałka. Może się zdarzyć tak, że do turbiny dostanie się opiłek metalu lub inne ciało obce, które blokuje wirnik, wyginając i łamiąc jego łopatki. Zniszczony w ten sposób wirnik turbiny nie wytwarza właściwego ciśnienia, a to z kolei przekłada się na szybsze zużycie łożysk.

Co się psuje i jak należy eksploatować samochody z turbosprężarką - Jak sprawdzić czy turbina jest sprawna

Przyczyną przedwczesnego zużycia turbosprężarki czasami są błędy konstrukcyjne, jednakże najczęściej doprowadza do tego niewłaściwy sposób eksploatacji. Najczęstszymi awariami turbosprężarki są: brak smarowania, uszkodzony wirnik, wycieki oleju oraz brak sterowania. O niesprawności turbosprężarki w pierwszej kolejności powiadomi nas hałas wydobywający się spod maski samochodu – jest on porównywalny do wycia karetki pogotowia oraz nasila się wraz ze wzrostem prędkości. Nagły spadek osiągów jednostki również może wskazywać na to, że urządzenie turbo nie jest sprawne. Po odczuciu i usłyszeniu tych dwóch podstawowych objawów powinno się natychmiast zakończyć podroż samochodem i oddać pojazd do serwisu.

1. Najczęstsze uszkodzenia turbosprężarek - Awaria turbiny podczas jazdy

- Brak smarowania – prowadzi to do zużycia łożysk, a także przegrzania osi, co w efekcie może skończyć się jej pęknięciem.
- Awarie kierownicy, które dotyczą tylko turbin ze zmienną geometrią – z czasem może dojść do zatarcia mechanizmów sterujących wychylaniem łopatek kierownicy, ścierają się także dźwignie, przez co łopatki nie uzyskują poprawnego wychylenia.
- Uszkodzony wirnik – jeżeli do urządzenia turbo dostanie się jakieś ciało stałe, wirnik turbiny ulegnie uszkodzeniu.
- Brak sterowania – wpływającym bezpośrednio elementem na wychylenie łopatek często jest podciśnieniowy siłownik, jednak zdarza się, że wskutek korozji lub wewnętrznego uszkodzenia przestaje on reagować.
- Wycieki oleju – z czasem coraz większa ilość oleju dostaje się do układu wydechowego i dolotowego, co świadczy o słabej kondycji turbiny.

2. Objawy uszkodzenia turbiny w dieslu - jak rozpoznać zużycie? - Dźwięk uszkodzonej turbiny

Jednym z podstawowych sposobów, aby zidentyfikować stan turbosprężarki, jest nasłuchiwanie jej pracę. Sprawna turbina pracuje bardzo niemal niesłyszalnie. Aby rzetelnie sprawdzić stan turbiny, warto przeprowadzić diagnostykę przy użyciu komputera diagnostycznego, dzięki któremu będziemy w stanie odczytać błędy związane z urządzeniem. W celu weryfikacji turbosprężarki można też użyć takie urządzenie, jakim jest manometr, który sprawdza ciśnienie doładowania. Jeśli ciśnienie nie będzie zgodne z normami producenta, oznaczać to będzie awarię turbosprężarki.

3. Dlaczego psuje się turbosprężarka? - Przyczyny uszkodzenia turbiny w dieslu

Do przyczyn, przez które turbosprężarki ulegają awariom, zaliczymy:
- brak smarowania – turbina, aby prawidłowo działać, potrzebuje wysokiej jakości oleju, odpornego na wysokie temperatury.
- Zbyt forsowna jazda samochodem – stałe utrzymywanie maksymalnych obrotów sinika, błyskawicznie skraca żywotność turbiny przez potężne temperatury.

- Brak turbo timera oraz gwałtowne wyłączanie silnika – większość nowoczesnych pojazdów z turbiną posiada tzw. turbo timer, który ma za zadanie podtrzymywać obroty silnika, a tym samym i wirnika turbiny nawet po wyjęciu kluczyka ze stacyjki. W samochodach, które nie są wyposażone w to urządzenie, należy przed wyłączeniem silnika wrzucić bieg na luz i odczekać 2-3 minuty.

Oceń wpis Aktualna ocena:  5.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 5.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Paweł
2023-01-10 15:19:12
Turbosprężarki mogą ulec uszkodzeniu z różnych powodów. Poniżej przedstawiono niektóre z najczęstszych problemów, które mogą wystąpić z turbosprężarkami: Zużycie łożysk: Łożyska turbosprężarki mogą się zużywać z czasem, co może prowadzić do hałasu i drgań podczas pracy. Uszkodzenie wałka kompresji: Wałek kompresji turbosprężarki jest odpowiedzialny za przepływ powietrza i jego uszkodzenie może prowadzić do spadku mocy i przyspieszenia. Zatkanie kanałów: Kanały turbosprężarki mogą zostać zatkane przez różne zanieczyszczenia, takie jak sadza lub kurz, co może prowadzić do spadku mocy i przyspieszenia. Uszkodzenie wirnika: Wirnik turbosprężarki jest odpowiedzialny za przepływ powietrza i jego uszkodzenie może prowadzić do spadku mocy i przyspieszenia. Niski poziom oleju: Niski poziom oleju może prowadzić do uszkodzenia łożysk i wałka kompresji, co skutkuje hałasem i trudnościami z przyspieszaniem. Zużycie uszczelnień: Uszczelki turbosprężarki mogą zużywać się z czasem, co prowadzi do wycieku oleju i utraty ciśnienia doładowania. Brak konserwacji: Brak regularnej konserwacji, takiej jak wymiana oleju i filtrów, może prowadzić do zatykania i uszkodzenia turbosprężarki.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60