Gdy turbosprężarka przestaje działać, możemy zaobserwować poniższe objawy:
1. Spadek mocy silnika – jeśli podzespół przestaje działać, zauważysz znaczący spadek mocy, szczególnie podczas przyspieszania.
2. Dymienie z wydechu – jednym z objawów awarii turbo jest kopcenie z rury wydechowej. Jeśli turbosprężarka jest uszkodzona, może dochodzić do wycieku oleju do komory spalania, co skutkuje wydobywaniem się niebieskiego dymu.
3. Nietypowe dźwięki z silnika – złe działanie turbiny może powodować hałas, który przypomina gwizdanie lub piszczenie.
4. Wycieki oleju – uszkodzona turbosprężarka może prowadzić do wycieków oleju silnikowego, które mogą pojawić się w okolicach turbosprężarki lub na spodzie silnika.
5. Kontrolka silnika – awaria powoduje również zapalenie Check Enginu, ponieważ komputer pokładowy wykryje problemy z pracą układu doładowania.
6. Trudności w przyspieszaniu – kiedy turbosprężarka nie działa poprawnie, przyspieszanie staje się znacznie trudniejsze, a samochód może nie reagować na pedał gazu tak, jak wcześniej.
Czym grozi wyciek oleju z turbiny?
Wyciek oleju z turbosprężarki to jeden z poważniejszych problemów, który może prowadzić do dalszego uszkodzenia komponentów silnika. Olej odgrywa kluczową rolę w smarowaniu turbo, a jego brak lub nieszczelność powodują nieprawidłowe działanie sprężarki. W przypadku wycieku oleju mechanizm może ulec przegrzaniu, co skutkuje jego zatarciem. Długotrwały brak odpowiedniego smarowania może doprowadzić do całkowitego zniszczenia turbiny i jej koniecznej wymiany, co wiąże się z kosztownymi naprawami. Ponadto, wyciek oleju może prowadzić do zanieczyszczenia innych części silnika, co zwiększa ryzyko powstawania dalszych uszkodzeń.
Czy mogę jeździć z nieszczelną turbiną?
Jazda z nieszczelną turbiną jest zdecydowanie niewskazana. Choć na początku może wydawać się, że pojazd nie wykazuje znaczących oznak awarii, to jednak takie uszkodzenie może prowadzić do poważnych konsekwencji. Nieszczelność w turbosprężarce oznacza, że nie działa ona tak, jak powinna, co ma wpływ na osiągi silnika. Kontynuowanie jazdy z awarią może prowadzić do dalszego uszkodzenia turbosprężarki i innych części silnika, co w ostateczności skończy się koniecznością kosztownej naprawy lub wymiany całego układu. Jeśli zauważysz jakiekolwiek objawy sugerujące nieszczelność turbosprężarki, najlepiej udać się do specjalisty w celu diagnostyki i naprawy.
Jak gasić silnik z turbosprężarką?
Po zakończeniu intensywnej jazdy samochodem z turbosprężarką, zaleca się odczekać przynajmniej 60 sekund przed wyłączeniem silnika. Czas ten pozwala wirnikowi turbiny zwolnić w sposób stopniowy, a olejowi silnikowemu efektywnie usunąć nadmiar ciepła z podzespołu. W przypadku jazdy na krótkich dystansach lub w ruchu miejskim wystarczy około 30 sekund, aby turbo się schłodziło. Należy pamiętać, że temperatura turbosprężarki może sięgać nawet 900°C, a jej wirnik może obracać się z prędkościami dochodzącymi do 200 tysięcy obrotów na minutę. Nagłe wyłączenie silnika tuż po dynamicznej jeździe może prowadzić do przegrzania turbiny, co z biegiem czasu powoduje jej uszkodzenie.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze