blog

Co powoduje uszkodzenie gruszki turbiny?

26 października 2021

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
serwis regeneracji turbosprężarek

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Najczęstszą przyczyną powodującą awarię gruszki turbiny jest rdza, która osadzając się na siłowniku doprowadzić może do jego degradacji, przez co występować może nieszczelność. Może również dojść do zatarcia siłownika. Brak płynnej pracy sztangi turbiny, czy też jej skoki wskazywać mogę na usterkę siłownika. Niektórzy decydują się na samodzielną naprawę gruszki turbiny, my zalecamy wymianę aktuatora oraz sztangi turbiny na nową.

uszkodzona gruszka turbo co dalej

Zapieczona sztanga turbiny – objawy takiego stanu rzeczy oprócz braku jej ruchów to przede wszystkim spadek mocy samochodu, brak płynnej pracy jednostki napędowej – szarpanie, duszenie. Nieodłącznym elementem niemalże każdej awarii turbosprężarki są kłęby dymu wydobywające się z układu wydechowego oraz dźwięki takie jak świst, pisk oraz zgrzytanie.

1. Za co odpowiada gruszka turbiny?

Siłownik podciśnieniowy posiada cięgno, które poprzez swoje płynne ruchy reguluje otwarcie oraz zamykanie się łopatek zmiennej geometrii turbiny. Dziurawa gruszka turbiny będzie powodowała zaburzenie płynnej pracy cięgna, a co za tym idzie, zacinanie się łopatek zmiennej geometrii turbiny.

Regulacja cięgna gruszki turbiny

Regulacja sztangi gruszki turbosprężarki odbywa się na specjalistycznej maszynie. Ze względu na to, że nawet najmniejszy obrót śruby regulacyjnej ma ogromny wpływ na dalszą pracę zarówno turbo, jak i pojazdu, kalibracja powinna zostać przeprowadzana z najwyższą starannością. Regulacja ta polega na wydłużeniu oraz skróceniu sztangi, ma to wpływ na późniejszą zmianę kąta rozwarcia kierownic zmiennej geometrii, przez które przepływają spaliny.

regulowanie turbosprężarki

Skrócenie sztangi spowoduje, że wcześniej zostanie uzyskane ciśnienie doładowania. Zbyt mocne skrócenie sztangi doprowadzić może do występowania za wysokiego ciśnienia doładowywania, co w konsekwencji doprowadzić może do poważnej awarii turbo. Natomiast wydłużenie spowalnia reakcję turbosprężarki – poszerzona zostaje turbodziura, czyli potocznie mówiąc - turbo późno wstaje.

Decydując się na samodzielną regulację cięgna turbiny, powinieneś uzbroić się nie tylko w potrzebne narzędzia i stosowną wiedzę, ale również potrzebna Ci będzie cierpliwość, ponieważ kalibracja gruszki turbiny w ten sposób polegać będzie na licznych błędach i ponownych próbach.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.75

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.75
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Leszek
2023-01-12 14:48:59
Uszkodzenie gruszki turbosprężarki (ang. turbine wheel) może być spowodowane przez kilka przyczyn: Nadmierne ciśnienie - Gruszka turbosprężarki jest obciążona wysokim ciśnieniem, które może prowadzić do jej uszkodzenia, jeśli jest zbyt duże. Zanieczyszczenia - Pył i zanieczyszczenia, które dostają się do układu dolotowego, mogą osadzać się na gruszce turbosprężarki i prowadzić do jej uszkodzenia. Niedrożność układu wydechowego - Jeśli układ wydechowy jest zablokowany, to może to prowadzić do nadmiernego ciśnienia w turbosprężarce, co może uszkodzić gruszkę. Niedostateczne smarowanie - Niedostateczne smarowanie łożysk turbosprężarki może prowadzić do przegrzania i uszkodzenia gruszki. Zużycie mechaniczne - Przeciążanie silnika, jazda z nieodpowiednią prędkością, czy brak odpowiedniego serwisowania może powodować zużycie mechaniczne gruszki. W przypadku uszkodzenia gruszki turbosprężarki konieczna jest wymiana całej turbosprężarki. Dlatego ważne jest regularne serwisowanie i kontrolowanie poziomu oleju oraz układu dolotowego.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60