Co oznacza Twin Turbo?
TwinTurbo (TT) to nic innego jak dwie turbosprężarki znajdujące się w układzie. Doładowanie TwinTurbo wyposażone jest w dwie turbiny – większą i mniejszą. Mniejsza odpowiada za pracę w niskim zakresie obrotów, natomiast większa zaczyna swoją pracę zazwyczaj powyżej 2 500 obr/min. Zastosowanie tego typu konfiguracji pozytywnie wpłynęło na efektywną pracę jednostki napędowej, jednocześnie minimalizując zjawisko turbodziury. Co więcej, mniejsza turbosprężarka, ze względu na mniejszy wirnik, posiada małą bezwładność łopatek – przekłada się to na szybszą reakcję bez zbędnego obciążenia. Układ z TwinTurbo przyczynia się również do zmniejszenia spalania nawet do 25%.
Ze względu na budowę układu TT – rozbudowany układ dolotowy oraz wylotowy - w przypadku wystąpienia awarii znacznie trudniej ją zlokalizować, co więcej w przypadku awaria jednej turbosprężarki, powoduje usterkę drugiej.
Czym różni się turbosprężarka BiTurbo od TwinTurbo?
BiTurbo oraz TwinTurbo są to układy dwóch turbosprężarek działających ze sobą równolegle. Turbosprężarki typu TwinTurbo, jak już zostało wspomniane, działają ze sobą na przemian w zależności od obrotów. Natomiast BiTurbo spotykane są zazwyczaj w układach wyposażonych w 6 lub 8 cylindrów; ulokowane są po obu strona silnika, jedna turbosprężarka obsługuje cylindry z jednej części bloku, natomiast druga odpowiada za drugą część.
1. Co dwie, to nie jedna - Twin Turbo BMW
Koncern BMW jako pierwszy w Europie zaczął produkcję aut turbodoładowanych, jednak często pojawiająca się turbodziura znacznie obniżała komfort jazdy. Po serii prób mających na celu poprawę wydajności oraz pracy układu, jak chociażby zwiększanie pojemności silników, BMW, zamiast jednej dużej sprężarki zaczęło wykorzystywać w układzie dwie mniejsze – TwinTurbo. Nie tylko wpłynęło to na zminimalizowanie opóźnionej reakcji pojazdu na wciskany pedał gazu, ale także wzrosła wydajność układu turbodoładowania.
2. Doładowanie równoległe, a sekwencyjne - jak to działa - BiTurbo a Twin Turbo
Doładowanie sekwencyjne stosowane jest zarówno w silnikach poniżej 2.0, jak i większych. TwinTurbo to dwie turbosprężarki – ich praca została wyjaśniona powyżej. W przypadku BiTurbo, czyli w doładowaniu równoległym, dwie turbosprężarki pracują jednocześnie, a każda z nich odpowiada za swoją część cylindrów. BiTurbo znajduje się w silnikach powyżej 2.5, które posiadają parzystą liczbę cylindrów – V6,V8, a nawet V10.
Dodaj komentarz

Komentarze
Twin Turbo oznacza, że silnik jest wyposażony w dwie turbosprężarki. Taki układ pozwala na zwiększenie mocy i momentu obrotowego przy niskich i średnich obrotach, oraz większą moc na wyższych obrotach. Dwa turbosprężarki pracujące równolegle pozwala na lepsze wykorzystanie energii spalin, co skutkuje lepszymi osiągami silnika. System Twin Turbo składa się z dwóch turbosprężarek, jedna jest przeznaczona do doładowywania przy niskich i średnich obrotach, druga działa na wyższych obrotach. Dzięki temu, silnik może lepiej pracować zarówno przy niskich i średnich obrotach jak i przy wyższych obrotach, a także nie ma problemów z "dziurą turbo" (moment gdy silnik nie jest w stanie zwiększać mocy). Twin Turbo jest bardziej skomplikowanym i kosztownym rozwiązaniem niż jedna turbosprężarka, dlatego ważne jest regularne serwisowanie i dbanie o ten system.