Co oznacza, gdy turbina gwiżdże?

Gwizdanie turbiny, szczególnie na zimnym silniku oraz czynności powodujące, że turbosprężarka piszczy przy dodawaniu gazu, są wyraźnymi oznakami mówiącymi o tym, że wirnik turbiny się wyrobił. Uszkodzenie tego urządzenia mogła spowodować bardzo intensywna praca w za wysokiej temperaturze. Z kolei gwizd turbiny po procesie regeneracji może być zjawiskiem świadczącym o źle przeprowadzonym procesie regeneracji i wadzie szczelności któregoś z układu. Podczas wystąpienia gwizdu turbiny w trakcie jazdy to powinniśmy jak najszybciej ją zakończyć i skontaktować się z mechanikiem. Hałas, który wytwarza uszkodzona turbosprężarka, to tony, których nie wolni pomijać, ponieważ może to zwiększyć awarię urządzenia oraz pociągnąć za sobą kolejne.
Gwizd turbosprężarek – czy należy się obawiać? - Dlaczego turbina gwiżdże
Gwiżdżąca turbosprężarka jest jednym z tych objawów uszkodzenia owego urządzenia, który z pewnością będzie generował wysokie koszty, ponieważ w takim momencie będzie konieczna wymiana turbiny lub jej naprawa. Z reguły gwizd dochodzący z urządzenia turbo jest objawem wskazującym na uszkodzenie koła kompresji lub uszkodzonego wirnika. W takiej sytuacji właściwym działaniem będzie wymiana turbosprężarki, ale może się okazać, że wystarczy odpowiednia regeneracja. Dźwięk uszkodzonej turbosprężarki jest ostatecznym sygnałem wskazującym na poważne uszkodzenia. Jeżeli mamy do czynienia z takim zjawiskiem, nie powinno się jeździć samochodem, powinno się wtedy skontaktować z wyspecjalizowanym serwisem oraz zdecydować o dalszych poczynaniach.
1. Uszkodzona turbosprężarka – objawy - Dźwięk uszkodzonej turbiny
Bardzo łatwo jest zauważyć objawy uszkodzenia turbosprężarki, szczególnie jeżeli auto jest użytkowane przez tego samego kierowcę na co dzień. Po pierwsze odczujemy spadek mocy, który spowoduje, że samochód nie będzie nabierał dynamicznie prędkości, a także niechętnie będzie się zbierał do startu. Kolejnym objawem awarii jest widoczny, szybki ubytek oleju silnikowego, co jest spowodowane przez podwyższoną temperaturę urządzenia oraz zwiększone tarcie. Kolejnym symptomem jest wydostający się z rury wydechowej dym – gęsty i ciemny, który nasila się wraz ze wzrostem obrotów. Ostatnim charakterystycznym objawem świadczącym o awarii turbosprężarki jest świst, wydobywający się z komory silnika – dźwięk ten jest trudny do zbagatelizowania, ponieważ jest on porównywalny do wycia karetki.
2. Awaria turbosprężarki - przyczyny - Awaria turbosprężarki objawy
Turbosprężarki są projektowane tak, aby dorównały żywotnością silnikowi, jednak zwykle ulegają uszkodzeniom znacznie szybciej. A do przyczyn awarii turbiny możemy zaliczyć niedostateczne smarowanie turbosprężarki, zwłaszcza w starszych modelach aut z większym przebiegiem. Drugim czynnikiem wpływającym na uszkodzenia turbiny są przebiegi wykonywane na oleju silnikowym, ponieważ starszy olej może posiadać w sobie zanieczyszczenia, które przedostają się do turbosprężarki, powodując uszkodzenia. Również nieprawidłowo dobrany olej może źle wpłynąć na nasze urządzenie turbo – większa lepkość, a mniejsza płynność oleju mogą mieć tragiczne skutki dla turbiny. Kolejną przyczyną samosprawdzającą do awarii turbosprężarki jest nieprzestrzeganie zasad właściwej eksploatacji silnika z tym urządzeniem przez użytkownika.
3. Objawy uszkodzenia turbiny w dieslu - jak rozpoznać zużycie? - Turbina wyje jak karetka
Najbardziej charakterystycznym objawem zużywającej się turbiny są gęste i ciemne kłęby dymu, które wydostają się z układu wydechowego. Zużyte urządzenie turbo jest przyczyną hałasów, które przypominają wycie syreny karetki pogotowia i są trudne do zignorowania.

Uszkodzenia turbiny mogą również spowodować spadek osiągów oraz nieregularne rozwijanie mocy przez jednostkę. Do kolejnego charakterystycznego objawu zaliczymy zauważalny spadek mocy silnika, odczujemy wtedy, że samochód nie przyspiesza tak szybko, jak kiedyś oraz nie osiąga maksymalnej prędkości tak szybko, jak powinien.
Dodaj komentarz
