blog

Co oznacza, gdy turbina gwiżdże?

11 lutego 2022

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element

Gwizdanie turbiny w samochodzie może być objawem różnych problemów, z których niektóre mogą wymagać natychmiastowej uwagi. Szczegółowe wyjaśnienie możliwych przyczyn gwizdania turbiny oraz ich konsekwencji:

  1. Jedną z najczęstszych przyczyn gwizdania turbiny są nieszczelności w układzie dolotowym. Mogą to być uszkodzone przewody dolotowe, nieszczelne złącza lub pęknięcia w intercoolerze. Powietrze uciekające przez te nieszczelności może powodować charakterystyczne gwizdy, szczególnie podczas przyspieszania, kiedy turbosprężarka pracuje najintensywniej.
  2. Zużyte łożyska turbosprężarki: Turbosprężarka działa na bardzo wysokich obrotach, często przekraczających 100 tysięcy obrotów na minutę. Zużyte lub uszkodzone łożyska mogą powodować tarcie i gwizdanie. W takim przypadku, oprócz dźwięku, mogą wystąpić inne objawy, takie jak spadek mocy silnika, nadmierne dymienie lub wycieki oleju.
  3. Uszkodzenia łopatek wirnika: Łopatki wirnika turbosprężarki mogą ulec uszkodzeniu na skutek kontaktu z zanieczyszczeniami lub ciałami obcymi dostającymi się do układu dolotowego. Uszkodzone łopatki mogą powodować gwizdanie oraz nierównomierne działanie turbosprężarki, co może prowadzić do jej dalszego uszkodzenia.
  4. Problemy z układem wydechowym: Nieszczelności w układzie wydechowym, takie jak pęknięcia w kolektorze wydechowym lub uszkodzone uszczelki, mogą również powodować gwizdanie. Powietrze uciekające przez te nieszczelności może generować charakterystyczne dźwięki.
regeneracja turbosprezarki

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

diagnosytyka samochodowa na warsztacie

Po czym poznać, że turbina się kończy?

Zużycie lub awaria turbiny w samochodzie może objawiać się na różne sposoby, a wczesne rozpoznanie problemów może zapobiec poważniejszym uszkodzeniom. Jednym z pierwszych objawów, na które warto zwrócić uwagę, jest spadek mocy silnika. Samochód może tracić przyspieszenie, a osiągnięcie wyższych prędkości może być trudniejsze niż zwykle. Kolejnym symptomem jest nadmierne dymienie z wydechu, szczególnie jeśli dym ma niebieskawy odcień, co może wskazywać na spalanie oleju silnikowego.
Innym istotnym sygnałem jest zwiększone zużycie oleju. Jeżeli zauważysz, że często musisz dolewać olej, może to sugerować wycieki lub spalanie oleju w turbinie. Charakterystyczny gwizd lub świszczący dźwięk podczas przyspieszania może wskazywać na nieszczelność w układzie dolotowym lub zużycie łożysk turbiny. Ważnym objawem jest również wyciek oleju z okolic turbiny. Warto sprawdzić obecność oleju wokół turbosprężarki i rur dolotowych.

Czym grozi jazda z uszkodzoną turbiną?

Jazda z uszkodzoną turbiną niesie za sobą szereg poważnych konsekwencji zarówno dla samego pojazdu, jak i dla jego użytkownika. Przede wszystkim, uszkodzona turbina znacząco wpływa na osiągi silnika. Zmniejszona moc i moment obrotowy mogą utrudniać codzienną eksploatację pojazdu, szczególnie podczas wyprzedzania lub jazdy pod górę. Brak właściwego doładowania prowadzi do zwiększonego zużycia paliwa, co oznacza wyższe koszty eksploatacyjne.
Długotrwała jazda z uszkodzoną turbiną może prowadzić do dalszych uszkodzeń mechanicznych w silniku. Fragmenty turbiny mogą dostać się do układu dolotowego lub wydechowego, powodując poważne uszkodzenia wewnętrzne. Może to skutkować kosztownymi naprawami, które przekraczają cenę samej turbiny. W skrajnych przypadkach, awaria turbiny może doprowadzić do całkowitego zniszczenia silnika, co wymaga jego wymiany lub gruntownej odbudowy.

Model turbiny
Oceń wpis Aktualna ocena:  4.67

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.67
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Michał
2023-01-11 08:57:50
Gdy turbina w samochodzie gwiżdże, oznacza to, że może być ona uszkodzona lub zużyta. Dźwięk gwizdu jest spowodowany przez nierównomierny przepływ powietrza przez turbosprężarkę, co może być spowodowane różnymi czynnikami, takimi jak: zanieczyszczenie i zabrudzenie turbosprężarki, brak lub niski poziom oleju silnikowego, uszkodzenie łożysk turbosprężarki, uszkodzenie wału napędowego, nieszczelności w układzie dolotowym. Jeśli dźwięk gwizdu jest słyszalny przy niskich obrotach silnika, należy skontaktować się z mechanikiem w celu dokonania diagnostyki i naprawy. Nie powinno się dalej jeździć z takim dźwiękiem, ponieważ turbosprężarka może być poważnie uszkodzona i potrzebować natychmiastowej naprawy lub wymiany, co jest kosztowne i może prowadzić do poważniejszych problemów z silnikiem.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi