blog

Co oznacza biały dym z turbiny?

4 listopada 2021

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
serwis regeneracji turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Kłęby białego lub czarnego dymu wydobywające się z układu wydechowego wskazywać mogą na poważną awarię układu turbodoładowania, taką jak np. rozszczelniona turbina. Często towarzyszącym objawem jest również wyczuwalna woń palonego oleju silnikowego. W przypadku awarii turbosprężarki dochodzi również do pogorszenia pracy jednostki napędowej, co wpływa także na spadek mocy pojazdu oraz wyższe spalanie paliwa. Nie należy ignorować również plam oleju pod pojazdem, gdyż wyciek oleju również należy do najczęstszych objawów awarii układu turbodoładowania.

dym z okolic turbosprężarki

Delikatny biały dym z rury wydechowej przy dodawaniu gazu w silniku diesla czy też benzynowym w okresie jesienno-zimowym, kiedy temperatura spada, jest rzeczą normalną. Pomiędzy temperaturą spalin a temperaturą powietrza następuje znaczna różnica, stąd też dym ten jest bardziej widoczny niż np. latem.

1. Biały dym z rury wydechowej po wymianie turbiny

Nie zawsze kłęby dymu oznaczać będą usterkę turbo. Jeśli po wymianie turbiny wydech kopci na biało, to takie objawy wskazywać mogą także na uszkodzoną uszczelkę pod głowicą czy też wyeksploatowane pierścienie tłokowe. Również wystąpienie usterki w układzie wtryskowym powodować będzie wydostawanie się kłębów dymu z rury wydechowej.

Dlatego też przed pośpiesznym przystąpieniem do naprawy turbosprężarki należy upewnić się, że awaria dotyczy właśnie jej.

Problem z uszkodzoną turbiną - czy można jechać?

Decydowalibyście się na jazdę z niesprawnym układem hamulcowym? Raczej nie. Dlatego też pomysł, aby ignorować awarię turbosprężarki i podróżować z niesprawnym układem turbodoładowania, jest tak samo nierozważny. Jako kierowca, nie tylko stwarzasz zagrożenie na drodze między innymi poprzez ciągnące się za Twoim pojazdem kłęby dymu, co wpływać może na utrudnioną widoczność drogi innym jej użytkownikom, ale również przyczynić się możesz w ten sposób do wystąpienia innych awarii w pojeździe.

problem z awarią turbiny

Objawami uszkodzonej turbosprężarki są również różnego rodzaju podejrzane dźwięki, jak chociażby gwizd, syczenie czy też zgrzytanie. Jeżeli chodzi o zgrzytanie, to problemem może być niedostateczne smarowanie. Wytwarzane wtedy opiłki metalu podczas ścierania się ze sobą metalowych elementów – najczęściej jest to kontakt wirnika turbiny z jej muszlą, doprowadzić mogą do zablokowania przewodów lub też w przypadku kontaktu z silnikiem spowodują jego zatarcie.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Dawid
2023-01-12 14:42:09
Biały dym z turbiny może oznaczać, że silnik jest przegrzany lub że jest problem z układem chłodzenia. Może to także oznaczać, że w układzie paliwowym jest nieszczelność lub że silnik jest niedotleniony. W każdym razie, jeśli widzisz biały dym z turbiny, powinieneś natychmiast zasięgnąć porady specjalisty w celu dokładnej diagnozy i naprawy problemu.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60