
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Kłęby białego lub czarnego dymu wydobywające się z układu wydechowego wskazywać mogą na poważną awarię układu turbodoładowania, taką jak np. rozszczelniona turbina. Często towarzyszącym objawem jest również wyczuwalna woń palonego oleju silnikowego. W przypadku awarii turbosprężarki dochodzi również do pogorszenia pracy jednostki napędowej, co wpływa także na spadek mocy pojazdu oraz wyższe spalanie paliwa. Nie należy ignorować również plam oleju pod pojazdem, gdyż wyciek oleju również należy do najczęstszych objawów awarii układu turbodoładowania.

Delikatny biały dym z rury wydechowej przy dodawaniu gazu w silniku diesla czy też benzynowym w okresie jesienno-zimowym, kiedy temperatura spada, jest rzeczą normalną. Pomiędzy temperaturą spalin a temperaturą powietrza następuje znaczna różnica, stąd też dym ten jest bardziej widoczny niż np. latem.
1. Biały dym z rury wydechowej po wymianie turbiny
Nie zawsze kłęby dymu oznaczać będą usterkę turbo. Jeśli po wymianie turbiny wydech kopci na biało, to takie objawy wskazywać mogą także na uszkodzoną uszczelkę pod głowicą czy też wyeksploatowane pierścienie tłokowe. Również wystąpienie usterki w układzie wtryskowym powodować będzie wydostawanie się kłębów dymu z rury wydechowej.
Dlatego też przed pośpiesznym przystąpieniem do naprawy turbosprężarki należy upewnić się, że awaria dotyczy właśnie jej.
Problem z uszkodzoną turbiną - czy można jechać?
Decydowalibyście się na jazdę z niesprawnym układem hamulcowym? Raczej nie. Dlatego też pomysł, aby ignorować awarię turbosprężarki i podróżować z niesprawnym układem turbodoładowania, jest tak samo nierozważny. Jako kierowca, nie tylko stwarzasz zagrożenie na drodze między innymi poprzez ciągnące się za Twoim pojazdem kłęby dymu, co wpływać może na utrudnioną widoczność drogi innym jej użytkownikom, ale również przyczynić się możesz w ten sposób do wystąpienia innych awarii w pojeździe.

Objawami uszkodzonej turbosprężarki są również różnego rodzaju podejrzane dźwięki, jak chociażby gwizd, syczenie czy też zgrzytanie. Jeżeli chodzi o zgrzytanie, to problemem może być niedostateczne smarowanie. Wytwarzane wtedy opiłki metalu podczas ścierania się ze sobą metalowych elementów – najczęściej jest to kontakt wirnika turbiny z jej muszlą, doprowadzić mogą do zablokowania przewodów lub też w przypadku kontaktu z silnikiem spowodują jego zatarcie.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze