Po wymianie lub regeneracji turbiny należy przede wszystkim wymienić olej silnikowy oraz filtr oleju. Specjaliści zalecają również, aby zdjąć miskę olejową i oczyścić elementy przy pompie oleju. Zaleca się również wymianę przewodu zasilającego turbosprężarkę olejem oraz przewodu, który odpowiada za spływ oleju. Należy również wymienić wszelkie uszczelnienia, oringi oraz Intercooler – tego elementu nie da się dobrze wyczyścić, a jego odpowiedni stan mocno przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania turbo.
Czy trzeba nasmarować nową turbinę?
Nową turbinę należy odpowiednio nasmarować przed jej pierwszym uruchomieniem. Turbosprężarka wymaga odpowiedniego ciśnienia oleju, aby jej elementy mogły prawidłowo działać, szczególnie w momencie uruchomienia. Przed zamontowaniem nowej turbiny, warto upewnić się, że olej dostaje się do niej bez przeszkód, co można zrobić poprzez nasmarowanie jej ręcznie lub za pomocą systemu smarowania silnika. Niewłaściwe nasmarowanie lub brak smarowania może prowadzić do uszkodzenia łożysk i innych części turbiny, co w krótkim czasie skutkuje jej awarią. Ważne jest również, by po wymianie turbiny pozwolić silnikowi na chwilę pracy na biegu jałowym, aby olej prawidłowo dotarł do turbiny. Regularna kontrola poziomu oleju i jego jakości również ma kluczowe znaczenie dla zachowania turbiny w dobrym stanie przez długi czas.
Czy opłaca się regenerować turbosprężarkę?
Regeneracja turbosprężarki może być opłacalnym rozwiązaniem w wielu przypadkach, zwłaszcza jeśli turbosprężarka jest w dobrym stanie, a uszkodzenie dotyczy jedynie kilku elementów, które można naprawić. Koszt regeneracji jest znacznie niższy niż zakup nowej turbiny, co sprawia, że jest to ekonomiczna opcja, zwłaszcza przy starszych pojazdach lub w przypadku, gdy nowa turbosprężarka jest wyjątkowo droga. Regeneracja obejmuje czyszczenie, wymianę uszkodzonych części (np. łożysk czy wirnika), a także ponowną kalibrację turbosprężarki, co przy odpowiednim serwisie może przywrócić jej pełną sprawność. Warto jednak pamiętać, że regeneracja nie zawsze gwarantuje taką samą żywotność jak nowa turbosprężarka, a jej efektywność zależy od jakości przeprowadzonej naprawy. Z tego względu, przed podjęciem decyzji, warto skonsultować się z mechanikiem i rozważyć stan techniczny całego układu doładowania. Jeśli turbosprężarka ma już duży przebieg, może być lepiej zainwestować w nową, aby uniknąć ryzyka ponownego uszkodzenia.
Ile kosztuje dobra turbina?
Cena dobrej turbiny zależy od wielu czynników, takich jak marka i model samochodu, typ silnika oraz producent turbiny. W przypadku turbosprężarek do popularnych samochodów osobowych cena nowej turbiny waha się zwykle od 1000 do 5000 zł. Dla bardziej zaawansowanych lub luksusowych modeli, takich jak samochody z silnikami wysokoprężnymi czy sportowymi, koszt nowej turbiny może przekroczyć 7000 zł, a w niektórych przypadkach, takich jak turbiny do aut o wysokiej mocy, ceny mogą wynosić nawet 10 000 zł lub więcej.
Alternatywnie, jeśli zdecydujesz się na regenerację turbiny, koszt może być znacznie niższy. Zwykle zależy od stopnia uszkodzenia oraz ceny robocizny w danym warsztacie. Ważne jest, aby wybierać turbinę od sprawdzonego producenta lub renomowanego serwisu, aby zapewnić jej odpowiednią jakość i długowieczność.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze