blog

Co najczęściej w turbinie się psuje?

6 czerwca 2022

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
regeneracja turbosprezarki

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Najczęstszą awarią turbiny jest za niskie ciśnienie oleju silnikowego lub chwilowy brak smarowania, przez co zwiększa się tarcie między wałkiem wirnika a łożyskiem, co powoduje przegrzanie i nadmierne zużycie tych elementów. Wymieniony stan rzeczy najczęściej doprowadza do pęknięcia tak rozgrzanego wałka. Może zdarzyć się także sytuacja, w której do turbiny dostanie się opiłek metalu lub inne ciało obce, które zablokuje wirnik, wyginając i łamiąc jego łopatki. Zniszczony w taki sposób wirnik nie wytworzy właściwego ciśnienia, a to z kolei przełoży się na szybsze zużycie łożysk.

Najczęstsze uszkodzenia turbosprężarek - Awaria turbiny podczas jazdy

1. Brak smarowania, który prowadzi do zużycia łożysk, a także przegrzania osi, co w efekcie może zakończyć się jej pęknięciem.
2. Uszkodzony wirnik – w przypadku, kiedy do turbiny dostanie się jakieś ciało obce, wirnik części gorącej ulegnie uszkodzeniu.
3. Brak sterowania – elementem, który wpływa bezpośrednio na wychylenie łopatek, często jest podciśnieniowy sterownik, jednak zdarza się tak, że na skutek korozji lub wewnętrznego uszkodzenia przestaje on reagować.
4. Wycieki oleju – jeżeli z czasem do układu wydechowego i dolotowego dostaje się coraz większa ilość oleju silnikowego, to świadczy o słabej kondycji turbiny.

1. Co się psuje i jak należy eksploatować samochody z turbosprężarką - Trwałość turbosprężarki

Przyczyną zużycia turbosprężarki czasami są błędy konstrukcyjne, ale najczęściej doprowadza do tego niewłaściwy sposób eksploatacji. Najczęstszymi awariami są: brak smarowania, uszkodzony wirnik, awarie kierownicy, wycieki oleju, brak sterowania. Jak prawidłowo eksploatować samochód z turbiną? Po pierwsze po uruchomieniu auta nie ruszaj od razu, odczekaj kilkanaście sekund, aby przez ten czas kanały smarujące wypełniły się olejem. Po drugie po dynamicznej lub szybkiej jeździe nie wyłączaj od razu silnika, odczekaj 2-3 minuty pozostawiając samochód na biegu jałowym, aby schłodzić turbinę. Po trzecie zawsze tankuj paliwo jedynie na sprawdzonych stacjach. Turbosprężarka, która jest użytkowana w odpowiedni sposób, powinna bez problemu pokonać nie mniej niż 150 tysięcy kilometrów.

Co się psuje i jak należy eksploatować samochody z turbosprężarką

2. Uszkodzona turbosprężarka – objawy - Awaria turbosprężarki objawy

Pierwszym i najczęstszym objawem, który świadczy o uszkodzeniu turbiny, jest zauważalny spadek mocy jednostki napędowej. Kolejnym dość częstym objawem jest świst, a raczej gwizd dobiegający spod maski podczas pracy turbiny. Innym równie często przytaczanym znakiem zbliżającego się końca turbosprężarki jest zauważalnie zwiększone zadymienie spalin. Kolejnym objawem może być także zwiększone zużycie oleju silnikowego, które wynikiem może być właśnie zwiększone zadymienie.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.25

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.25
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Jakub
2023-01-10 15:03:34
Turbina w samochodzie jest skomplikowanym urządzeniem, więc mogą wystąpić różne rodzaje awarii. Jednym z najczęstszych problemów jest zużycie lub uszkodzenie łożysk, które mogą prowadzić do drgań lub hałasu podczas pracy turbiny. Innym częstym problemem jest uszkodzenie wałka napędowego lub wirnika turbiny, co może prowadzić do zwiększonego oporu lub nawet zablokowania turbiny. Zanieczyszczenie filtra powietrza również jest częstą przyczyną problemów z turbiną, ponieważ ogranicza ilość powietrza dostarczanego do silnika, co w konsekwencji prowadzi do spadku mocy silnika. Niedrożność układu dolotowego także utrudnia przepływ powietrza do silnika i jest częstym problemem z turbinami. Niektóre z innych problemów z turbinami to zużycie uszczelniaczy lub uszkodzenie układu smarowania, co może prowadzić do wycieku oleju. W skrajnych przypadkach może dojść do uszkodzenia samej turbiny lub układu doładowania. Zawsze zaleca się regularne konserwacje i wymianę części eksploatacyjnych w celu uniknięcia awarii i zwiększenia trwałości i niezawodności turbiny.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60