Localizations image

Co może być przyczyną uszkodzenia turbiny?

Czas przeczytania tekstu: 4 minuty
Ponad 3000 turbosprężarek dostępnych od 390zł!
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5
Co może być przyczyną uszkodzenia turbiny?
Co może być przyczyną uszkodzenia turbiny?

Najczęściej do awarii turbosprężarki doprowadza sam użytkownik, który nie stosuje się do żelaznych zasad eksploatacji takiego samochodu. Najważniejszym elementem urządzenia turbo jest wirnik, na którym umieszczone są: turbina, która jest napędzana spalinami, a na drugim końcu sprężarka tłocząca powietrze do cylindrów silnika. Do najczęstszych przyczyn awarii możemy zaliczyć niedostateczne smarowanie turbosprężarki, zwłaszcza w starszych rocznikowo samochodach z większym przebiegiem. Kolejnym czynnikiem jest przebieg wykonywany na oleju silnikowym, stary olej nie służy silnikowi, a tym bardziej niewielkim elementom sterowanym i smarowanym olejem. W dzisiejszych czasach równie częstą przyczyną awarii turbosprężarki jest zbyt niski poziom oleju silnikowego.

Najczęstsze uszkodzenia turbosprężarek - Jak sprawdzić czy turbina jest sprawna

Do najczęstszych przyczyn awarii zaliczamy wady fabryczne i błędy eksploatacyjne użytkowników. W większości przypadków do awarii doprowadza użytkownik samochodu poprzez nieprzestrzeganie podstawowych zasad eksploatacji. Wirnik turbiny może obracać się z prędkością nawet 200 000 obrotów na minutę, w tym czasie rozgrzewając się do nawet 500 stopni Celsjusza. Dlatego powinna być ona odpowiednio chłodzona i smarowana – od razu po włączeniu silnika, jeżeli będziemy wykręcać go na wysokie obroty, wówczas olej nie zdąży się rozprowadzić po elementach turbiny, a to z kolei spowoduje pracę na sucho – zacierając łożyska wirnika. Kolejną nierozważną czynnością jest za szybkie wyłączenie silnika, po szybkim wyłączeniu silnika turbina nadal się kręci, ale pompa nie dostarcza do niej oleju – nawet krótka przerwa w jego dopływie powoduje nieodwracalne skutki.

1. Jakie są pierwsze objawy uszkodzenia turbosprężarki? - Dźwięk uszkodzonej turbiny

Objawy uszkodzonej turbosprężarki jest łatwo wykryć, szczególnie wtedy, kiedy samochód jest użytkowany na co dzień przez tego samego kierowcę. Do tych objawów zaliczymy:
1. Spadek mocy, nasz samochód będzie niechętnie zbierał się do startu, a wejście w wysoki zakres obrotów sprawi nie lada wyzwanie.
2. Ubytek oleju – uszkodzona turbosprężarka pożera o wiele większą ilość oleju silnikowego, co jest spowodowane podwyższoną temperaturą i zwiększonym tarciem.
3. Hałas wydobywający się z komory silnika – silniki wyposażone w to urządzenie z reguły pracują trochę głośniej, a nieodłączną częścią tego dźwięku może być swoisty gwizd, jednak kiedy te tony zmieniają swoje natężenie, stają się głośniejsze lub tracą jednostajność – może to wskazywać na problem z wirnikiem turbosprężarki.
4. Dym wydobywający się z rury wydechowej – zauważalny, dość gęsty dym, który nasila się wraz ze wzrostem obrotów.

2. Objawy uszkodzenia turbiny w dieslu - jak rozpoznać zużycie? - Objawy uszkodzonej turbiny Diesel

Do najbardziej charakterystycznego i zauważalnego objawu możemy zaliczyć gęste i ciemne kłęby dymu wydostające się z układu wydechowego. Oprócz dymu zużywająca się turbina to także hałas, który jest trudny do zbagatelizowania. Dźwięki, które wydaje zepsuta turbina, porównywalne są z wyciem syreny karetki pogotowia, przez co są trudne do zignorowania. Innym objawem, który wskazuje na uszkodzenie urządzenia turbo, jest zauważalny zbyt wysoki ubytek oleju silnikowego. Uszkodzona turbosprężarka to spadek mocy silnika, odczujemy wtedy, że samochód nie przyspiesza tak szybko, jak kiedyś, a także nie osiąga maksymalnej prędkości. Oprócz tego, mogą wystąpić niepokojące odgłosy i drgania, które dochodzą spod maski samochodu.

3. Awaria turbosprężarki - przyczyny - Przyczyny uszkodzenia turbiny w dieslu

Do najczęstszych przyczyn awarii turbosprężarki zaliczamy:
1. Zatarcie, które jest skutkiem braku smarowania – jest najczęściej wynikiem niewłaściwego użytkowania urządzenia turbo. Zbyt wczesne wkręcanie silnika na wysokie obroty lub nagłe wyłączenie jednostki powoduje chwilowy brak smarowania, który zwiększa tarcie pomiędzy łożyskiem a osią wirnika, co skutkuje uszkodzeniami jego osi.

Awaria turbosprężarki - przyczyny
Awaria turbosprężarki - przyczyny

2. Wycieki oleju do wnętrza turbiny, które spowodowane są rozszczelnieniem pierścieni uszczelniających oś wirnika, a to z kolei powoduje przedostawanie się środka smarnego do układu dolotowego i wydechowego.
3. Brak sterowania wynikający z korozji lub uszkodzenia innego siłownika, z tego powodu siłownik odpowiedzialny za wychylenie łopatek może nie działać prawidłowo, przez co turbosprężarka znacznie zmniejsza swoją wydajność.
4. Uszkodzenie wirnika – jest to wynikiem dostania się do wnętrza ciała stałego, np. opiłka metalu.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Nowe Turbosprężarki Garrett 02 października 2018

Nowe Turbosprężarki Garrett

1. Zmienna geometria i fabrycznie regenerowane turbinyCoraz popularniejsze staje...

Jak zregenerować turbosprężarkę? 13 września 2022

Jak zregenerować turbosprężarkę?

Jak zregenerować turbosprężarkę? Regeneracja turbosprężarki to niż innego, jak wy...

Jak powinna chodzić sztanga turbiny? 23 lutego 2021

Jak powinna chodzić sztanga turbiny?

Zastanawiasz się nad tym, jak powinna chodzić sztanga turbiny? Prawidłowa praca sz...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO